Szerző: Bodnár Ádám

2014. szeptember 5. 10:21

"A kütyüink mindig modernebbek lesznek mint az autónk"

Az Apple és a Google is dédelget autóipari álmokat, mindkét cég bemutatott olyan megoldást, amely a telefonokon futtatott alkalmazásokat teszi használhatóvá az autókban. Hogyan fogja az Apple CarPlay és az Android Auto átalakítani ezt a piacot, és milyen hatással lesz ez a ma már elsősorban autóipari megrendelésekből élő NNG-re? Balogh Péterrel, a cég vezetőjével ültünk le beszélgetni.

HWSW: Hogy jobban lássuk az autós elektronikában, navigációs piacán végbemenő változásokat és kihívásokat, röviden felvázolnád, hogy működik ez az ipar?

Balogh Péter: Mire egy autó piacra kerül, azt három-négy év munka előzi meg, mivel egy autó bonyolult és gyártás közben nem nagyon lehet kísérletezni vagy változtatni rajta. Nagyon nagy értéket képvisel minden darab és akár milliós darabszámban is készülhetnek, ezért mindent előre megterveznek, kifejlesztenek és letesztelnek. Ez azt is jelenti, hogy egy autó sosem tudja követni a legfrissebb divatot, egy kicsit konzervatívabb, mindig le van maradva. Ráadásul egy három-négy évig tervezett-fejlesztett autót három-négy évig értékesítenek változatlan formában, vagyis a tervezésnél hat-nyolc évre előre kell gondolkodni. A tervezésnél felmerülő ötletekről el kell tudni dönteni, hogy azok hat-nyolc év múlva is megállják-e a helyüket a piacon

Balogh Péter

Ezért egy autóban felhasznált technológiának a konzumelektronikában már kipróbáltnak kell lennie, tisztán látszania kell rá az igénynek, és, hogy a technológia nem tűnik el. Bár én még 2012-ben is találtam olyan autót, amiben Zune-csatlakozó volt… (nevet) Ebből fakad az egyik nagy kihívása az autóiparnak: a szórakoztatóelektronikához képest mindig le lesz maradva, az évente cserélt személyes kütyüink mindig modernebbek lesznek mint a három-négy évente cserélt autónk, amiket még ha újonnan vásároltunk, akkor is lehet hogy hat-nyolc éves technológiát tartalmaznak.

Ennek a megoldására az autógyártók ma már igyekeznek a legmodernebb technológiát beépíteni, akár kis rizikót is bevállalva. A másik trend, hogy próbálják az autó „agyát” és „képernyőjét” elválasztani, hogy az előbbit gyakrabban lehessen frissíteni, cserélni. Ha egy autóban a kijelző eléri a „retina” felbontást, akkor azzal kapcsolatban sok elvárásunk már nem lehet, az még öt-tíz év múlva is eladható lesz, nem az fog először elavulni.

HWSW: Hogy próbálja megtalálni a megoldást ezekre a problémákra az IT-ipar?

Balogh Péter: Két dolog is van, amivel foglalkozik az ipar: a leválasztott „agy” rövidebb életciklusú legyen, hogy ne hat-nyolc éves technológia kerüljön egy új autóba. A másik vonal, hogy hogy lehet a telefont használni az autó agyának? Ez az, amivel a Google és az Apple is próbálkozik, és nem is új gondolat, a Pioneer már három-négy évvel ezelőtt bemutatott olyan fejegységet, az AppRadiót, amely egy iPhone vagy egy androidos okostelefon képét tudta megjeleníteni - mi voltunk az első partnereik ebben. Az ötlet nagyon jó és hasznos, hiszen vannak olyan alkalmazások a telefonon, amiket az autóban is lehet használni és pár év múlva valószínűleg nem is lehet már olyan autót venni, ami nem működik együtt egy telefonnal. Ugyanakkor az is látszik, hogy ennek milyen korlátai vannak. És látjuk azt is, hogy az NNG hol tud jobb lenni, értéket hozzáadni.

A Pioneer Appradio 2011-ben jelent meg

Az Apple elsősorban a telefonjának az értékét szeretné növelni és ezért arra fókuszál, amiben a legjobb: hogy lehet a saját zárt ökoszisztémáját kiterjeszteni, például az autóba. Az Apple CarPlay rendszere a telefon alkalmazásainak képét jeleníti meg a kijelzőn, aminek sok előnye van, például bejöhet az „Apple élmény” az autóba, az ismerős szolgáltatásokat ismerős módon és környezetben lehet elérni. De jelenleg az Apple csinál, és amiben a Google is követi őket az Android Autóval, ott az autó csak egy buta érintőképernyős terminál. Az autó elektronikája semmi mást nem kap, mint hogy éppen mit mutasson a képernyője.

Azzal viszont, hogy ez bekerül az autókba, az autógyártók fejfájásai nem szűnnek meg. Ez ugyanis egy Fiatban és egy Bentleyben is ugyanúgy néz ki és ugyanúgy viselkedik. Ami egyfelől használhatóságban és felhasználó-barátságban olyan mércét állít mindenki elé, amivel a vásárlók nagyot nyernek. Másrészt viszont az autógyártók szeretnének egyedi értéket adni, és nem szeretnék, hogy az Apple vagy a Google dominálja az általuk nyújtott élményt. Mi az NNG-nél legújabb szoftverünket, az iGO primo nextgent már kifejezetten az ő igények szerint alakítottuk ki.  Egyszerűbbé tettük például a testre szabást, hogy a képernyők, az elrendezés és a gombok automatikusan az adott képernyőfelbontáshoz alakuljanak, és lehetővé tesszük, hogy a felület teljesen az autómárkához illeszkedjen kinézetben is. Ez a szoftver már a legtöbb, autóiparban használt operációs rendszerrel is együttműködik.

CarPlay: ahogy az Apple az autós integrációt elképzeli

A Google-nek van egy olyan kezdeményezése is, az Open Automotive Alliance, ami az Androidot szeretné az autók operációs rendszerévé tenni. Ezzel az a gond, hogy az autó az ötlettől számított hat-nyolc évig még újnak számít és van további három-négy év, amíg a vásárlója is újnak érzi, de ezalatt a tíz-tizenkét év alatt az operációs rendszerek sokat fejlődnek, ezeket a frissítéseket pedig el kell juttatni a felhasználónak. Jelenleg az autóiparban egy kis szoftverváltoztatás is sok hónapos teszteléssel jár, egy operációs rendszer generációváltása pedig több éves tesztelést és integrációs folyamatot indítana újra. Egy lehetséges megoldás erre, hogy egy autóban több operációs rendszer fusson, például a kritikus fedélzeti elektronikai rendszereken egy megbízható, tesztelt szoftver, a multimédiás feladatok alatt pedig egy másik, ami ha borul, akkor nem borul vele az autó is.

Ami egyik cégnek sincs a palettáján, vagy amit most egyik cég sem akar, az az autó elektronikájával történő integráció mélyen és alaposan. Egyik sem szeretne az autó elektronikájával foglalkozni, mert ezzel együttműködni nagyon nagy feladat. Minden egyes autógyártó minden egyes modelljével és minden egyes regionális verziójával kell egyedileg foglalkozni, ami egy Google- vagy Apple-méretű cégnél nem biztos, hogy kifizetődő - komoly munkaerő-ráfordítást igényel, ami nem biztos hogy hozza egy ekkora cégnél elvárt nyereséget.

HWSW: Ha egy ekkora méretű cégnek nem az, akkor kinek az?

Balogh Péter: Az autóiparban még nincsenek olyan erőteljes szabványok mint az informatikában, amelyek az egyes gyártók vagy autómodellek közötti különbségeket elfednék és az autóipar szabványosítását sem a Google fogja elérni. Minden autóipari gyártó kísérletezik és fejleszt, mindnek megvannak a maga protokolljai és nincs se átjárás, se kompatibilitási kényszer az autók között. Az autóiparban cél például a járművek kábelezésének csökkentése, ez egyre komplexebb és ezáltal bonyolultabb buszrendszereket és protokollokat jelent, amiket tesztelni és integrálni sem egyszerű. Ezek minden autóban eltérnek. Ha egy autót kifejlesztettek és gyártásba küldtek, azt évekig nem akarják módosítani, emiatt amit abba kitaláltak és megcsináltak, azt többé nem is piszkálják.

Az Apple és a Google okosan meglátta, meddig tudnak kis befektetéssel, könnyen eljutni, egyúttal nagy hatást elérni, hogy megjelenjen a képernyőjük az autóban. Ha  a telefon felhasználói felületét egy központi érintőkijelzőre vetítjük, az jobb élményt ad mint sok autó most, de messze lesz a jótól és nagyon messze lesz az ideálistól. Az autók belseje már most is sokféle és egyre inkább az lesz, és egyre több kijelző kerül be, nem biztos hogy a központi érintőkijelzőn megjelenő telefonos app a legjobb megoldás mindenre. Ma már középkategóriás modellekben sem lehetetlen, hogy a központi műszeregység helyett egy kijelzőt építenek be, a head-up display is kezd terjedni, a Mazda 3, melyben az általunk fejlesztett iGO navigációs motor fut, például megmutatta, hogy lehet ezt egyszerűen csinálni. Egyre nagyobb teret nyer a hangvezérlés és a gesztusalapú vezérlés is.  Eközben a nagy autókban az érintőképernyő használata nem mindig kényelmes, mert sokszor annyira messze esik a kijelző a sofőrtől, ezért a német prémium márkák gyakran alkalmaznak más típusú vezérlést például.

Az új Mazda 3-ban iGO motor van

Ugyanakkor iparági becslések szerint hamarosan az új autók 80 százalékában lesz display, amin futni fog az autógyártó által adott szoftverkészlet, amelynek része lesz a beépített navigáció is. Ha viszont már nem csak a navigáció miatt lesz ott a display, hanem a tolatókamera vagy éppen a telefonos integráció miatt, akkor a navigációs rendszer költsége látványosan lecsökken és a navigáció nem a bőrkárpit után jön majd az extralistán, hanem a légkondicionáló mögött. Hatalmasat fog változni a navigáció költsége és felára is. Így amit mi csinálunk, az egyre inkább sztenderd lesz az autókban és nem egy extra.

HWSW: És hogy lesz versenyképes a beépített navigáció a Google vagy az Apple telefonos alkalmazásaival?

Balogh Péter: A kérdés az, hogy a telefont vagy a beépített navigációt milyen könnyen tudja használni és melyik miben jobb. Várakozásaink szerint az emberek az esetek 10 százalékában használják majd telefonjukat navigációra az autóban, a fennmaradó 90 százalékban a beépített navigációt használják, mert ehhez nem kell külön elővenni a telefonjukat, párosítani vagy bedokkolni és elindítani egy szoftvert. És mi tudjuk a sofőrt úgy is segíteni, akkor hasznos információt adni neki, amikor ő nem mond nekünk semmit.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Ráadásul mivel az általunk fejlesztett NavFusion már képes integrálni a vezető okostelefonját  az autóval, így az autónak is tudunk mondani dolgokat, gyakorlatilag ötvözve az autóba épített és az okostelefonos navigáció előnyeit. Az autó elektronikai rendszerével létesített integráció révén megtanulja, mikor merre jársz és ez alapján fel tudja ajánlani a legtakarékosabb útvonalat, ráadásul a korábbinál jelentősen kényelmesebbé vált a térképek frissítése is, mert azt is megoldja a háttérben automatikusan összekapcsolódó két egység.

De visszatérve az eredeti kérdésedre, a Google-t vagy az Apple-t sosem tekintettem versenytársnak. Amikor ezek a cégek kihozták az ingyenes navigációt a telefonjukra, nem vettek ki pénzt a mi zsebünkből, viszont több százmillió embernek tanították meg, mi az a navigáció, hogy kell használni, és igényt generáltak rá. Azok az autóvásárlók, akik most navigációval vásárolják meg az autójukat, ott hordozzák a zsebükben a telefont Google vagy Apple vagy más ingyenes navigációval, mégis úgy döntöttek, hogy az autójukba beépítve is kérik. Ma a navigáció az első számú igénye a felhasználóknak, ha fedélzeti elektronikáról van szó. És egy kutatási eredmény, ami minket is meglepett, hogy a fedélzeti rendszereket sokkal jobban szeretik használni, ezeknek a felhasználói élményével elégedettebbek az emberek.

HWSW: Az ingyenes okostelefonos navigáció egyszer már felforgatta a személyes navigációs eszközök piacát. Hogy lesz a mostani folyamat más?

Balogh Péter: A PND-piac magától is meghalt volna. Nagyon hirtelen nagyon nagyra nőtt és a feltételezés az volt, hogy mindenki cserélgeti ezt a kütyüjét kétévente. De nem cserélgette, egyrészt mert egy idő után ott volt az ingyenes app a telefonjukon, másrészt a PND olyan lett, mint a kalapács: amikor már elég jól ellátta a funkcióját, túl sok újdonságot már nem vártak tőle az emberek. A felhasználók közben egyre kényelmetlenebbnek érezték, hogy mindig fel kell tapasztani a szélvédőre, fel kell tölteni, be kell dugni, be kell állítani, féltették a lopástól, emiatt az átlagos használat a statisztikák alapján évi 10-12 alkalomra csökkent. A ritka használat miatt ezek az eszközök nem nagyon tudtak elévülni és így nem is vásároltak belőle újat.

Az autós beépített navigációs szoftverek piaca ma még a felszállóágban van, amit mi sem mutat jobban, mint hogy évről évre mekkorát tud növekedni az NNG. A megrendeléseink a következő három-négy évben folyamatosan növekedő bevételt fognak hozni. De azt is tudjuk, hogy semmi nem tart örökké, ezért elkezdtünk más területeken is dolgozni a navigáción kívül. Augusztusban megvettünk egy amerikai céget, a georgia-i székhelyű nfuziont, amely 14 éves tapasztalattal rendelkezik autóipari szoftverek tervezésében és prototipizálásában. Szakértelmükkel egy új szegmensbe lépve tovább kívánjuk növelni a jelenlétünket az autók fedélzeti rendszereiben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról