Szerző: Bodnár Ádám

2014. május 19. 10:33

A Chrome lett Magyarország legnépszerűbb böngészője

Magyarországon már nem a Firefox, hanem a Google Chrome a legelterjedtebb webböngésző, derül ki a Gemius Rankings adataiból. A Mozilla szoftvere évek óta vezette a piacot,a Chrome 2013 végén beérte és most meg is előzte.

Magyarország azok közé az országok közé tartozik, ahol a Firefox az elsők között előzte meg piaci részesedésben az Internet Explorert és épített ki kvázi egyeduralmat. Hosszú ideig a Mozilla böngészőjének hegemóniáját semmi sem fenyegette, ez a korszak azonban véget ért, a magyar piac új királya a Google Chrome.

Átvette a vezetést a Google

A Gemius Rankings által publikált adatok alapján a Firefox és a Chrome részesedése egy jó ideje nagyon közel volt egymáshoz, és bár a Chrome picivel vezetett, a különbség szinte láthatatlan volt, A legfrissebb statisztikák alapján azonban április közepén történt valami, ami miatt a Chrome hirtelen elhúzott a Firefoxtól és már tisztán első, részesedése május első hetében már 2 százalékponttal múlta felül a Firefoxét.

Böngészők hazai részesedése negyedévente (adatok forrása: Gemius Rankings)

A hazai böngészőpiacot sokáig a Windowsba épített Internet Explorer vezette, de már 2007-ben, amióta a Gemius Rankings méri a magyar böngészőhasználati szokásokat, komoly részesedése volt a Firefoxnak is - a Chrome akkor még legfeljebb a Google mérnökeinek fejében létezett egy ötlet formájában. A Firefox menetelése időközben folytatódott és 2009 márciusában átvette a vezető pozíciót az IE-től, az ekkor már nagyjából fél éves Chrome jelképes 1,3 százalékos arányt tudhatott magáénak ebben az időben.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A következő fontos mérföldkőhöz 2011 novemberében érkezett a hazai böngészőpiac, az egyre népszerűbb Chrome ekkor érte utol a részesedéséből folyamatosan veszítő Internet Exporert, a két grafikon 23 százalék körül metszette egymást. Az IE mélyrepülése és a Chrome szárnyalása ezt követően folytatódott, a Chrome először 2013 végén érte utol a nagyjából stagnáló részesedésű Firefoxot, és jópár hónapig néhány tized százalékos különbséggel együtt mozgott a két böngésző elterjedtségét mutató grafikon. Az IE mára a hazai piac kevesebb mint 11 százalékát birtokolja.

Nagyon erősek a mobilos böngészők

A Chrome, a Firefox és az IE részesedését összeadva távolról sem 100 százalékot kapunk, ennek azonban nem az olyan alternatív böngészők az okai mint a keményvonalas rajongótáborral rendelkező Opera, hanem a mobilos platformok szélsebes terjedése. A Gemius Ranking szerint a negyedik legelterjedtebb böngésző itthon a WebKit mobile (ez gyakorlatilag az Android beépített böngészőjét és az iOS-en futó Safarit jelenti) közel 8 százalékos részesedéssel, majd a Chrome Mobile következik.

A Gemius Rankings piaci adatai kapcsán mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a cég a vele szerződésben álló magyar oldalak látogatottsága alapján méri a technológiai használati szokásokat. A hazai netezési szokások azonban az utóbbi években jelentősen átalakultak, a forgalom egyre inkább eltolódik a külföldi érdekeltségű és üzemeltetésű oldalak felé (pl. Google-szolgáltatások, YouTube, Facebook), amelyekre a Gemius "nem lát rá", így a szolgáltatott adatok egyre kevésbé pontosak. A minta persze továbbra is hatalmas, a böngészőhasználati statisztikák például heti több mint 600 millió oldalletöltésből állnak össze.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról