Szerző: Bodnár Ádám

2014. március 4. 08:15

Megreformálná az autó-telefon integrációt az Apple

A legnagyobb autógyártók álltak be az Apple CarPlay kezdeményezése mögé. A vállalat célja zökkenőmentesen integrálni az iPhone-t az autók fedélzeti infotainment rendszerével, a megoldást a Siri jelentheti.

Ma hivatalosan is elrajtolt az Apple CarPlay, a bejelentés színhelyéül a Genfi Autószalont választotta a szoftvercég. A kiállításon több autógyártó (Ferrari, Volvo, Mercedes-Benz) is bemutat a CarPlay-jel együttműködő modelleket, de a technológia mögött felsorakozott szinte a teljes autóipar, a Volkswagen kivételével szinte minden jelentős gyártó az Apple partnere: Toyota, Ford, GM, Hyundai, Kia, Jaguar, Land Rover, Nissan, BMW, PSA, Honda, Suzuki, Subaru, hogy csak a legnagyobb gyártókat és márkákat említsük.

Stabil előny a telefonnál

Az autós fedélzeti infotainment rendszerek kőkorszakinak tűnnek az okostelefonok képességei és használhatósága mellett. Ennek oka, hogy az autóiparban nagyon hosszúak a fejlesztési ciklusok, egy modellt a piaci megjelenése előtt 3-4 évvel kezdenek specifikálni és fejleszteni, ami igaz az elektronikára is. Ennyi idő alatt egy átlagos vevő kétszer cseréli le telefonját, az iOS-ből, Androidból 4 új változat jelenik meg, teljesen új típusú appok robbannak be és építenek fel százmilliós felhasználói tábort. Informatikai és főleg telefonpiaci mércével mérve 4 év nagyon hosszú idő, a telefonok, szoftverek és appok mindig újabbak, frissebbek lesznek az autó rendszerénél.

Hiába tervezi egy autógyártó az éppen elérhető csúcstechnikát a következő modelljébe, mire az piacra kerül, már 3-4 éves, de lehet hogy régebbi lesz a beépített alkatrész, szoftver, az autó gyártási életciklusának végére pedig inkább 10-12 éves - ma egy autógyártó egy modellt rendszerint 7-8 évig tart piacon, az életciklus felénél egy kisebb ráncfelvarrással. Az infotainment rendszer hardvere mellett a szoftver is legalább olyan fontos, ezt folyamatosan naprakészen tartani pedig bonyolult: amíg nem rendelkezik minden autó folyamatos netkapcsolattal, a vevőnek mindig meg kell látogatnia a szervizt, ami költséges és időrabló folyamat.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Úgy tűnik, az autógyártók is belátták mára, hogy a felhasználók a fedélzeti infotainment rendszerek mellett vagy helyett szívesen használják a kocsiban ülve a telefonjaikat is, mivel a legújabb appok és szolgáltatások mindig azokon érhetők el. Felértékelődött az autós fedélzeti elektronika és az okostelefonok integrációja, az Apple pedig kapott az alkalmon és megállapodott a vezető gyártókkal. A CarPlay ígérete, hogy teljesen megreformálja az iPhone-autó integrációt, kényelmesen elérhetővé téve a sofőr számára az iPhone funkcionalitását.

"Eyes-free"

Az Apple kinyilvánított célja egy olyan interfész létrehozása volt, amely "eyes-free", vagyis a sofőrnek nem kell levennie a szemét az útról és a műszerekről ahhoz, hogy a telefonjának képességeit ki tudja használni. A CarPlayben ezért központi szerep hárul a Sirire, amely fel tudja olvasni az útvonal-információkat és a vezetés közben kapott üzeneteket például, vagy hangvezérléssel elérhetővé teszi a telefonon tárolt dalokat. A vállalat ígérete szerint a CarPlay a felhasználói adatok alapján azt is meg tudja tippelni, éppen hová készülünk utazni (például mert a naptárunk tartalmazza egy találkozó helyét és idejét) és ennek megfelelően segíti a tájékozódást.

00:44
 

Volvo And Apple CarPlay

Még több videó

A CarPlay-jel együttműködő autók egy dedikált gombot kapnak, amelyen keresztül a sofőr eléri a legfontosabb funkciókat, de az Apple azt ígéri, az infotainment-rendszerekkel történő szoros integráció lehetővé teszi azt is, hogy az iPhone átvegye a fedélzeti érintőképernyő vezérlését és ott jelenítsen meg információkat. A rendszert nem csak hangvezérléssel, hanem az egyébként beépített kezelőszervekkel is használni lehet - például a kormányon található hangerőgombok, csatornaléptetés, telefonkihangosítás ugyanúgy működik majd az iPhone-nal is.

A CarPlay egyik első támogatói a QNX-et használó gyártók lehetnek. A BlackBerry tulajdonában lévő QNX fontos szereplő az autós rendszerek piacán, a cég igazgatója, Paul Leroux üdvözölte az Apple protokollját: "Az okostelefonok és más mobileszközök felé kapcsolódás képessége a QNX Software Systems platform egyik kulcsfontosságú erőssége, és számos autógyártó és autóipari beszállító használja platformunkat arra, hogy telefonos integrációt építsen a járművekbe. Az Apple-lel hosszantartó partneri viszonyban vagyunk, ez a partnerség pedig a CarPlay támogatására is kiterjed."

Fontos megjegyezni, hogy a CarPlay maga nem egy autós elektronikai platform, csupán a fedélzeti számítógép és a telefon összekapcsolását, együttműködését lehetővé tévő protokoll. Emiatt a CarPlay nem is kizárólagos, a gyártó emellett támogathat például egy egyenértékű Google-féle megoldást is, valamint (természetesen) futtathatja a saját fejlesztésű fedélzeti rendszert is telefon hiányában.

Az Apple tájékoztatása szerint a CarPlay egy iOS 7-re írt letölthető komponens formájában érkezik majd meg, a használatához Lighning-csatlakozós mobil, tehát iPhone 5, iPhone 5S vagy iPhone 5C készülék szükséges - és persze egy új autó.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról