Szerzők: Dojcsák Dániel, Gálffy Csaba

2013. november 20. 13:58

Teljes SDK-t kapott a Google Glass

Vigyázat! Veszélyes szakadék, belépés csak saját felelősségre! A Google megindítja a második nekifutást a Google Glass kapcsán és immár valódibb alkalmazásokkal, élethelyzetekkel tér vissza az okosszemüveg. Az új fejlesztői készlet bemutatásakor több érdekes, okostelefonokról már ismert app szemüveges reinkarnációja is feltűnt.

Az okosszemüveg továbbra is egy laboratóriumi termék, hiszen annak ellenére, hogy mindenki tudja, hogy mennyire sokat jelenthet a kéz nélküli vezérlés és a látómezőbe vetített kép, a hozzá szükséges ökoszisztéma sem létezik még, illetve maga a hardver is csak egy fejlett prototípus. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Google Glass zsákutca lenne, sőt, valójában arról van szó, hogy a szemünk előtt alakul, fejlődik a platform, ami jelenleg körülbelül ott jár, mint az androidos okostelefon a HTC Dream (G1) idején.

Túl a fényképküldésen

A mostani bemutató viszont minden eddiginél jobban érzékelteti, hogy milyen irányokra lehet számítani az okosszemüvegek kapcsán, mik lesznek azok a funkciók és szolgáltatások, amik úttörő szerepet kapnak a technológia elterjedésénél. Az egyik izgalmas terület a szabadidős sport támogatása. A főként országúti kerékpárosokra koncentráló Strava került be a demóba, a Glass-verziós Strava app értelemszerűen az edzés/kirándulás alatt jeleníti meg az adatokat a szemüveg kijelzőjén, így azok akkor is követhetőek, ha valaki nem akarja az okostelefont a kormányra rögzíteni. A megtett kilométerek mellett hasznos lehet az adott emelkedő dőlésszöge, az aktuális pulzus vagy éppen az időeredmények vizualizálása úgy, hogy ahhoz nem kell zsebből előhalászni eszközt, de még csak a kormányra sem lenézni. Ez az élethelyzet szélsőségesen mutatja meg a Glass előnyét, hiszen egy olyan területre emeli be az okostelefonos szolgáltatásokat, ahol eddig a UX-tervezők maximum hangalámondással operáltak.

Egy másik élethelyzet, az utazás idegen országban, tele az utazó számára érthetetlen kifejezésekkel, jelekkel, táblákkal. A Word Lens egy olyan fordító, ami a Glass kameráját használja beviteli eszközként, egyszerűen csak a látómezőben kiemelt terület alá kell vinni a fordítandó szöveget (oda kell nézni) és a szoftver máris lefordítja a táblákat, feliratokat. Az alkalmazás eddig is létezett okostelefonra, de valószínű, hogy a fejlesztők már eredetileg is a Glass-típusú felhasználásban gondolkodtak.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A demósorozatban találunk még golfjátékosok számára készített segítő appot, de a főzést megkönnyítő receptalkalmazást is. Ez utóbbiról mindenki tudhatja, hogy milyen kényelmetlen érzés percenként visszarohanni a PC-hez és megnézni, hogy koriander volt vagy kurkuma a következő fűszer, de a konyhába vitt tabletnek, okostelefonnak a zsíros vagy cukros kézzel fogdosásával is biztosan van mindenkinek tapasztalata.

Connected User

Nem maradhatott ki a játék sem, a Zombies vs Samurai és egyéb játékairól híres Glu Mobile kapott lehetőséget, hogy elsőként készítsen kiemelt támogatással játékot Glassra. Ennek eredménye a Spellista, egy szókirakó játék, ami kihasználja a hangvezérlés és a látómezőbe vetítés előnyeit is. Ugyan a megoldás még kissé öncélú, az izgalmak akkor kezdődnek majd, amikor a virtuális valóságot a fizikaival keverő játékok megjelennek, például az Ingress. A most bemutatott felhozatal nyilvánvalóan azt az érzetet igyekszik kelteni, hogy a Glass vagy annak jövőbeni iterációi képesek lesznek beépülni a mindennapok rutinjába, s nem céltudatosan használjuk majd, mint egy tabletet, hanem folyamatosan velünk lesznek.

37:49
 

Glass Development Kit Sneak Peek

Még több videó

Azonban ez még mindig nem a nagyközönségnek, hanem a fejlesztőknek szól. Az új GDK után  érkezik a Google Glass második verziója, amit valószínűleg még mindig inkább fejlesztők és fejlesztőcégek vásárolnak majd tanulmányozás céljára. A hardveres specifikációk nem ismertek egyelőre, de érdemi változás nem várható, valószínűleg a számítási kapacitás és a felbontás, amiben mindenképp előrelép a szerkezet. Az információk szerint a korábbi változatot a Google a meglévő felhasználóknak ingyen cseréli, illetve a szerencsés Glass-tulajdonosok további 3 új embert hívhatnak meg az exkluzív klubba.

Így az ugrás most inkább a szoftveres oldalon van, hiszen az eddig elérhető Glass Mirror API kizárólag a megosztást és az értesítések megjelenítését támogatta, míg a most bemutatott új eszköz hozzáférést ad a fejlesztőknek a hardverelemekhez is. Ez azt jelenti, hogy ezzel már meghívható a kamera, GPS, gyorsulásmérő, giroszkóp, illetve az ezek kombinációjával elérhető gesztusvezérlés is. Készíthetőek offline alkalmazások, illetve a fejlettebb fejlesztői eszköztár már sokkal inkább megegyezik az alap Android lehetőségeivel, így meglévő alkalmazások ezrei kaphatnak Glass-verziót is.

A két legfontosabb újdonság az új élő kártyák támogatása és a fókuszáltabb felhasználói élmény. A Glass főképernyőjétől jobbra (némileg a Google Now-hoz hasonlóan) egymás alatt sorakoznak a releváns kártyák időrendben, ezekkel párhuzamosan, a főképernyőtől balra pedig a futó alkalmazások kapnak ugyanilyen oszlopot. Az elő kártyák egy gesztussal húzhatóak elő és abban a tekintetben "élnek", hogy widgetként folyamatosan frissíthetik a megjelenő információt. A kiválasztott alkalmazások azonban a korábbinál sokkal erősebb fókuszt kapnak. Ilyenkor az oszlop többi eleme elhalványul, az amúgy a főképernyőt vagy a kártyák közötti navigációt lehetővé tévő gesztusok pedig immár az alkalmazáson belüli mozgást vezérlik.

Mikropiac

Jelenleg több mint 10 ezer Glass van használatban a Google szóvivője szerint, ami egy átlagos appfejlesztőnek nem túl nagy piac, de egy egyszerű portolást még akkor is megérhet a meglévő appokra, ha ezzel a fejlesztő nem fog komoly üzleti sikert elérni. A Glass mostani állapotában inkább egy tanulási folyamat az ökoszisztéma teljes egészének. Kiugrási lehetőség lehet azonban kisebb fejlesztőcégeknek, hiszen egy jól eltalált alkalmazással könnyen komoly hírnévre lehet szert tenni, ahogyan igaz volt ez minden korábbi új platform esetében is.

A GDK használatához viszont már nem kell semmi extra erőfeszítést tenni, mindössze az Android SDK-ból kell beszerezni legalább az API level 15-ös verziót, illetve a Glass Development Kit Sneak Peak add-ont hozzáilleszteni. Mindkettő elérhető az Android SDK Manager letöltései között. Nyilván érdemes egy Glass hardvert is szerezni, amin viszont átlagos módon csak az USB debugging opciót kell bekapcsolni, illetve indulásként érdemes néhány előre elkészített példaprojektet feltölteni és tanulmányozni. Részletesebb leírások, példák és oktatóprojektek megtalálhatóak a Google Developers Glass aloldalain itt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról