Szerző: Gálffy Csaba

2013. október 30. 11:56

Befagyni látszik az okostelefon-piac

Lassan lezárul a piac felosztásának időszaka, a továbbra is viszonylag gyorsan növekvő piacon egyre nehezebb már részesedést rabolni. A Samsung toronymagasan vezet, az Apple tartja második helyét, az üldöző boly csak nehezen zárkózik.

Nem áll meg az okostelefon-piac növekedésének lassulása - állapítja meg az IDC piackutatása. A július-szeptember negyedévben eszerint 258 millió okostelefon fogyott, ami 38 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtt 186 milliós eladás. A teljes mobiltelefon-piac (beleértve a hagyományos modelleket is) vékony, 5,7 százalékos növekedéssel 468 millió darabot tett ki, vagyis a "buta" modellek eladásai 256 millióról 184 millióra olvadtak, az átállás tehát gyors ütemben folytatódik.

Samsung-Apple-többiek

A Samsung megőrizte vezető pozícióját az okostelefon-piac élén, de érdemben nem tudta növelni részesedését, amely 31 százalékról 31,4 százalékra emelkedett. A dél-koreai gyártó természetesen így is hatalmas, egyedül nagyobb szelettel rendelkezik, mint a listán szereplő következő négy gyártó együttvéve. Növekedési üteme azonban nem volt számottevően magasabb, mint a teljes piacé, a 40,5 százalékos bővülés arra utal, hogy egy Samsung méretű cégnek már nem egyszerű lefedetlen piacokat találnia.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A második helyezett hagyományosan az Apple, az IDC 33,8 millió eladott iPhone-t számolt a negyedévben, ez 13,1 százalékos részesedésre volt elegendő. Az eladások "csak" negyedével emelkedtek, a teljes piac alatt, ennek megfelelően a részesedés több, mint egy százalékpontot esett. Az Apple növekedése azért nem állt le, a kizárólag prémium piacon utazó gyártó 25,7 százalékos eladásbővülése azt jelenti, hogy ebben a szegmensben is vannak még tartalékok, bár az igazi volumen (és növekedési potenciál) sokkal lejjebb található.

Az Apple-t és a Samsungot tisztes távolságból követi az üldözőboly, a nagyjából azonos méretű Huawei-Lenovo-LG hármas. A cégek mindegyike 12-12,5 millió okostelefont adott el, éves szintű növekedésük pedig meghaladta a 70 százalékot. A fej-fej mellett haladó hármas egyébként már tavaly is ennyire közel volt egymáshoz, akkor 7 millió darab körüli eladásokat produkáltak, ehhez képest igen látványosan sikerült előrelépni. A cégek részesedése azonban még így is nagyon apró, nem éri el az 5 százalékot, az Apple és a Samsung relevanciáját a piacon nem tudták elérni. Érdemes még megjegyezni, hogy ebben a méretkategóriában, 10 milliós eladás felett lehet a ZTE is, harmadik kínai gyártóként az IDC listájáról valószínűleg épp csak lemaradt.

Az IDC mérése szerint a futottak még kategóriába fér csak be az okostelefon-piac összes régi nagy neve, a HTC, a Nokia, a Motorola vagy a Sony, mindenikük részesedése messze 5 százalék alatt marad. A piackutató száma szerint egyébként az "egyéb" kategória részesedése csökkent idén, az öt nagy gyártón kívüli szereplők összesen 43,2 százalék helyett csak 41,3 százalékot adtak ki, a piac tehát nagyon lassan a konszolidáció felé tart.

A teljes mobilpiacon csak a Nokia látványos zuhanása emelkedik ki. Míg a többi, hagyományos modellekben erős gyártó (Samsung, LG, Huawei) kiválóan tudja átváltani okostelefonokra, a finnek szinte 18 millió vásárlót vesztettek, amelyeket nem tudtak a Lumiák felé továbbterelni. A Nokia ennek megfelelően (a teljes piacon) 22,1 százalékkal zsugorodott, 82,9 millióról 64,6 millióra, részesedése pedig érzékenyen, 18,7 százalékról 13,8 százalékra esett egyetlen év leforgása alatt. Ez a részleg jövendő új tulajdonosát, a Microsoftot ez valószínűleg nem zavarja, a redmondiak minden bizonnyal nem a "buta" telefonok gyártásából akartak meggazdagodni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról