Szerző: Dojcsák Dániel

2013. augusztus 7. 14:52

Napi húszmilliárd üzenet fut át a WhatsAppon

Az emberek imádnak kommunikálni, amit nem csak az elmúlt évek, de a történelem sok alkalommal bizonyított már. Éppen ezért nem is igazán meglepő, hogy az üzenetküldésre szakosodott cégek mindegyike folyamatosan rekord forgalomról beszél. Nagy a tülekedés az azonnali üzenetküldők piacán, de látszólag még rengeteg tér van növekedésre.

A WhatsApp egy új szolgáltatást jelentett be alkalmazásában, a push-to-talk hangüzenetküldést, ami gyakorlatilag egy digitális walkie-talkie-vá alakítja a felhasználók mobilját. Ugyanezt egyébként már tudja a Facebook Messenger is, illetve a Kínában népszerű WeChat is. Az új funkciónál viszont sokkal érdekesebb, hogy a WhatsApp néhány hónap alatt újabb százmilliónyi aktív felhasználót szippantott be. Ez kifejezetten rossz hír az SMS-eket még mindig tekintélyes árréssel adó mobilszolgáltatók számára.

Idén áprilisban büszkén jelentette be a WhatsApp, hogy túllépte a szolgáltatás a havi aktív felhasználói számban a 200 milliós álomhatárt. Akkor is elképesztőnek tűnt a növekedés, azóta viszont főleg a fiatalok körében vált még népszerűbbé az alkalmazás, ugyanis április 19. óta mostanáig a felhasználói bázis 300 millió felé nőtt és semmi jele nincs annak, hogy a növekedés üteme lassulna. A cég vezetőinek nyilatkozata szerint a felhasználók naponta 11 milliárd üzenetet küldenek el és 20 milliárd üzenetet kapnak (a csoportüzenetek miatt van az eltérés), illetve 325 millió fotót osztanak meg.

300 millióan WhatsApp-on

A szolgáltató leginkább a fejlődő piacokon vált népszerűvé, azokon a helyeken, ahol aktívan jelen van, ott többnyire piacvezető azonnali üzenetküldővé vált. A chat és üzenetküldés területén mindig is jellemző volt a regionalitás, tehát különböző országokban különböző szolgáltatások erősödtek meg. Magyarországon a 90-es években az ICQ, a 2000-es években az MSN/Live Messenger, majd később a Gtalk és a Facebook volt jellemző, míg a Yahoo Messenger, Jabber, BBM, Twitter vagy éppen a Skype sosem vált meghatározóvá. Egyes mikroközösségekben persze szerezhet szinte kizárólagosságot bármelyik szereplő.

Győztest hirdetni, főleg globális nézetben szinte teljesen lehetetlen, úgy tűnik, hogy az elmúlt 1-3 évben rakéta módba kapcsoltak az üzenetküldők, ami nem is meglepő, hiszen ebben az időszakban terjedt el a világ fejlettebb és mostmár a fejlődő részében is az okostelefonhasználat, illetve a mobilinternet. A WhatsApp sikere váratlan, de mostanra szinte minden riválisát sikerült megelőznie. A 200-200 milliós aktív tábort magáénak tudó Viber és Line szolgáltatók mellett a szintén ázsiai, a Fülöp-szigeteken népszerű KakaoTalk 100 millióját, illetve valószínűleg a januárban 280 millió felhasználóról beszámoló Skype-ot is megelőzte mobilon.

A WhatsApp agresszíven nyomul főként a dél-ázsiai piacokon, ahol az alacsony jövedelmű felhasználók tömegeit nem nehéz meggyőzni arról, hogy a szolgáltatótól vásárolt olcsó adatcsomagokkal kiválthatóak az operátorok által drágán mért percdíjak és SMS-költségek. A WhatsApp a mezőnyből azzal tűnik ki, hogy talán az egyik legfókuszáltabb app, ami nem cifrázza a dolgokat, egyszerűen használható, átlátható, így nem csak a technológiai dolgokban jártas felhasználók kezelik készségszinten.

Az alkalmazás az első évben ingyenes, majd ezt követően, amikor már feltételezhetően beégett a társaságok mindennapjaiba, akkor a következő évre 99 cent az előfizetés, ami még a szegényebb régiókban is egy kifizethető összeg. Amennyiben sikerül konvertálni az elmúlt évben behúzott tömeget, akkor az már jövőre százmillió dolláros nagyságrendsű bevételt hozhat a szolgáltatónak. Ha ez sikeres lesz, akkor nem kell reklámokkal és egyéb zavaró dolgokkal csorbítani a szolgáltatást.

SMShelyett és mellett

Világszerte sok országban megfigyelhető, hogy az elmúlt években jelentősen visszaesett az sms-használat, leginkább az olyan piacokon rajzolódik ki a minta, ahol korábban sem volt túlárazva a szolgáltatói üzenetküldés. Magyarországon a KSH adatai szerint viszont évek óta stagnál az elküldött SMS-ek száma, évente a három mobilszolgáltató ügyfelei körülbelül 1,9 milliárd rövid szöveges üzenetet küldenek el. Az elmúlt három évben minimális eltérés van az éves összesítésben, miközben a mobiladatforgalom 2010-2012 között közel kétszeresére nőtt.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az SMS stagnálásának oka valószínűleg az is lehet, hogy nálunk soha nem engedték igazán szabadjára ezt a piacot, a 32-35 forintos átlagos üzenetküldési ár mellett az emberek nem kezdtek “chatelni” SMS-en keresztül, inkább egyfajta táviratként tekintünk rá vagy éppen a mobilos vásárlási tranzakciókat vezéreljük ezen keresztül (parkolás, autópálya). Az SMS túlélését egyébként az azonnali üzenetküldési piac sokszereplős mivolta is biztosítja, hiszen hiába vannak közösségek, amik preferálnak egy-egy rendszert, azok soha nem átjárhatóak, az egyetlen olyan üzenettípus, amivel biztosan elérhető bárki, az továbbra is az SMS. Az IP-alapú kommunikáció sokat fejlődött, de nem véletlen, hogy az internetbanki és mobilvásárlásos tranzakciók is kitartanak az SMS mellett, hiszen az összes mobilelőfizetéssel működik, nem szükséges hozzá sem külön alkalmazás telepítése, sem külön szolgáltatás aktiválása.

A rövid szöveges üzenetet tehát egyelőre korai lenne temetni, hosszú évekig megmarad még a létjogosultsága, az viszont jól látszik, hogy az azonnali üzenetküldési boomból a mostani körben már kimarad, a népszerű platformfüggő programok, mint az iMessage, BBM, Hangouts ritmusával is nehezen tart lépést az sms, de a platformfüggetlen célalkalmazások, mint a Facebook Messenger, a WhatsApp vagy a Viber teljesen más dimenziókban mozognak forgalom szintjén. A Facebook, Apple, Google esetében az üzenetküldésnek ráadásul nincs profitkényszere, a dedikált szolgáltatók viszont csapdába kerülhetnek, ha a teljes ingyenességre építik fel népszerűségüket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról