Szerző: Koi Tamás

2013. április 2. 10:15

Teljesíthetetlen határidőre a pénztárgéprendelet

Gyakorlatilag kész tényként kezelhető, hogy határidőre teljesíthetetlen azoknak az előírásoknak a nagy része, melyeket egy februári kormányrendelet határoz meg a pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal informatikai rendszerével való összeköttetésére.

Egyre biztosabbnak látszik, hogy az eredetileg előírt határidőre nem valósul meg a pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai rendszerének online, valós idejű összeköttetése. Bár a kormány a múlt héten közölte, az arra jogosult vállalkozók pénztárgépenként (legfeljebb öt gépig) 50 ezer forint támogatást kapnak az átálláshoz, ez nem segít a folyamat felgyorsításában. A pénztárgépek bekötésétől az állam éves szinten 95 milliárd forintnyi bevételt remél.

Az érintett vállalkozók érdekképviselőiken keresztül hónapok óta próbálják meggyőzni az illetékeseket, hogy a május 1-i határidő (a NAV június 30-ig nem bünteti azokat a vállalkozásokat, melyek nem kötik át a pénztárgépüket a rendszerre) tarthatatlan, részben a pontos műszaki paraméterek tisztázatlansága, részben a hosszúra nyúló tesztelési időszak miatt. A májusi időpont egyébként a kormány eredeti elképzeléseihez képest meghosszabbított határidő, korábban április elseje volt az előirányzott dátum.

A kormányrendelet szövege szerint a pénztárgépeket az új rendszerben úgynevezett Adóügyi Ellenőrző Egységgel (AEE) kell ellátni, melynek feladata a nyugták tárolásán túl a biztonságos adatkapcsolat felépítése a NAV szervereivel, illetve az adatok átküldése mobilhálózaton keresztül. A rendelet értelmében az AEE-t be kell építeni a pénztárgépbe, az adott típus használatához pedig előzetes engedélyt kell beszerezni az adóhatóságtól.

A kommunikációs egységeket, valamint a pénztárgépeket gyártó cégeket a szoros határidő, valamint a hiányos műszaki specifikációk gyakorlatilag lehetetlen helyzetbe hozzák, a HWSW forrásai szerint az eszközgyártók a legjobb esetben is augusztusra tudnának olyan pénztárgépeket szállítani nagyobb volumenben, melyek megfelelnek a rendelet előírásainak. Az ügyben megszólaló Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szerint a Magyarországon üzemelő mintegy 250 ezer pénztárgép 80 százalékát kell lecserélni a kormányrendelet értelmében a nyáron - a PC-alapú pénztárgépeknél az átállás határideje idén év vége.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az IVSZ elnöke, Laufer Tamás a határidőkkel kapcsolatban elmondta, a szervezet minden pénztárgép esetében az év végi határidőt látja tarthatónak, az AEE-k tömeges beszerzését és legyártását pedig a kötelezetteken kívül álló okok hátráltatják - egyszerűen nem áll rendelkezésre olyan mennyiségű alkatrész (például kriptográfiai chip) a gyártóknál, mellyel ekkora megrendelési volument ki lehetne szolgálni. A pénztárgépek bővítése emellett az IVSZ szerint - szintén a feszített tempó miatt - drágább is lehet a vártnál, így a korábban kalkulált 70 ezer forintos költség akár kétszeresét is elérheti a beruházásigény.

A műszaki feltételek teljesítésével kapcsolatosan más problémák is adódnak. Így például máig nem tisztázott, hogy az AEE-be pontosan melyik mobilszolgáltató SIM-je kerülhet és a kereskedőnek kivel kell az adatkommunikációs csatornára vonatkozóan szerződést kötnie. Emellett a tesztelést nehezíti, hogy még a NAV tesztkörnyezete sincs felkészítve a GSM-alapú kommunikációra, az AEE-ket ezért vezetékes hálózaton keresztül kell tesztelniük a gyártóknak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról