Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 23. 10:34

Teljes reklámrepertoár a mobil YouTube-on

Már szinte csak a Facebook marad ki a mobilos hirdetésből, mától a YouTube is kiszolgál lejátszás előtti, megszakítható reklámokat a kis képernyőkre is. Vajon hogy reagál a már-már kereskedelmi tévés reklámdömpingre a közönség?

Némelyik webes szolgáltatás már azonos nagyságrendű forgalmat generál mobil eszközökről és asztali gépekről, ami előrevetíti azt is, hogy a bevételeket is egyre inkább a mobil felületen kell elérni. Mivel a webes szolgáltatók többsége még most is csak a hirdetési lábra tud támaszkodni, ezért elkerülhetetlen, hogy az okostelefonok is ugyanúgy megkapják a reklámokat, mint az asztali kliensek. Főleg úgy, hogy ma már nem kirívó eset, ha valaki az okostelefonjáról vagy tabletjéről játszik le zenét vagy filmet, amit a tévéjén néz vagy az otthoni hifijén hallgat.

Kereskedelmi tévé

A Google videómegosztója meglépte a felhasználók számára elsőre valószínűleg fájdalmas döntést: az eddigi egyszerű bannerek mellett a YouTube bemutatta az asztali környezetből jól ismert lejátszás előtti teljes méretű reklámot, aminél a felhasználó döntheti el, hogy meg akarja-e nézni vagy sem. A hirdető kizárólag akkor fizet, ha a felhasználó nem szakítja meg a lejátszást. Itt már nem is kell átkattintani, a Google ez esetben már a megjelenítésért is pénzt kér, hiszen többségében imázs kampányok jelennek meg a videók előtt.

A YouTube ezt a hirdetési formát TrueView-nak hívja. A 2010-ben bemutatott formátum idén február óta már Magyarországon is elérhető a hirdetők számára, így a mobilos verzióra is számíthatnak a felhasználók. A Google értékesítési vezetői szerint a TrueView alkalmas a mobilos kliensekben való használatra is, akkor is, ha a kis képernyő használata általában együtt jár a sietséggel, az azonnaliság igényével.

Sokan türelmesek

Az asztali TrueView hirdetéseket a YouTube nézők 15-45 százaléka nem lépteti át, hanem türelmesen végignézi a reklámot. A felhasználó úgy érzi, hogy van beleszólása a dolgokba, nem érzi annyira kötelezőnek, mint a tévéhirdetést, ezért valószínűbb, hogy nem tiltakozik ellene. A tévé esetében az egyetlen kontroll, ami a felhasználó kezében van, az átkapcsolás, amit gyakran meg is tesznek az emberek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ezzel a lépéssel a mobilos YouTube egyenértékű lett hirdetési szempontból az asztalival, hiszen a kiemelt keresési találatok és a bannerek mellett immár a TrueView is elérhető, kiválasztható hirdetői oldalról. A YouTube illetékesei persze még nem állíthatják biztosan, hogy sikeres a bevezetés, a nyilatkoztatok is arról szólnak, hogy nagyon sok kérdés lóg még a levegőben, senki nem tudja pontosan, hogy a felhasználói attitűd milyen lesz, illetve a hatékonyságot is alaposan meg kell majd vizsgálni. A felhasználók minden esetre készüljenek rá, hogy telefonjukon is utoléri majd őket a videoreklám.

A kellemetlenség mellett viszont egy nagyon fontos előnye is lesz,: eddig a szerzői jog által védett részletet tartalmazó klipek, amiknek a jogtulajdonosa csak jogdíj ellenében engedélyezte a lejátszást, nem futottak mobilon - ha nincs reklám, nincs bevétel, de kiadás keletkezik. A jövőben viszont gond nélkül mennek majd a hobbivideók, amikbe véletlenül jogdíjas aláfestő zenét vágott készítője. Mostantól tehát a mobil és az asztali YouTube valóban egyenértékű tartalmi szempontból.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról