Szerző: Koi Tamás

2011. november 25. 10:41

Januártól drágul a mobiltelefonálás

Január elsejétől mindhárom szolgáltatónál drágább lesz a mobilhasználat. A cégek eltérő mértékben emelik áraikat, van olyan operátor, mely a törvényben előírt áfaemelésen túl is növeli a havidíjakat és a percdíjakat.

A 2012. január 1-től hatályba lépő áfatörvény-változás értelmében változik az összes telekommunikációs szolgáltatás valamint fogyasztási cikk általános forgalmi adókulcsa, így a számlákat az eddigi 25 százalék helyett 27 százalékos áfa terheli majd. A távközlési szolgáltatók ugyanakkor részben technikai, részben üzletpolitikai okokból a 2 százalékos árváltozástól eltérő mértékben módosítanak a bruttó összegeken.

Infláció felett is drágul

A legnagyobb hazai távközlési szolgáltató, a Magyar Telekom a napokban értesíti ki levélben és SMS-ben több millió ügyfelét az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) január 1-én életbe lépő  módosításáról. A T-Mobile és T-Home ügyfeleknek egyaránt kiküldött lista tartalmazza a szolgáltatások jelenlegi árát, valamint az újévtől érvényben lévő tarifákat, percdíjakat. A listából kiderül, hogy a társaság bizonyos díjcsomagok árát jóval az adóváltozás mértéke, illetve az infláció felett drágítja.

Január 1-től egyebek mellett drágul az összes MédiaMánia konstrukció a T-Mobile-nál, a havidíjak 260-760 forint közt nőnek, a percdíjak jellemzően 2-3 forinttal változnak. A két szélsőséges példát kiragadva, a MédiaMánia XS csomag január 1-től 2990 forint helyett havi 3250 forintba fog kerülni, 29 helyett 32 forintos hálózaton belüli percdíjjal, míg a legdrágább, MédiaMánia XL díjcsomag havidíja 15990 forintról 16750 forintra változik, a hálózaton belüli percdíjak pedig 18-ról 20 forintra nőnek.


Több millió ügyfél kap hasonló levelet a napokban

Kerekítési hiba

A mostani árkorrekciók kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a szolgáltatók a legritkább esetben tudják éppen 2 százalékos mértékben emelni díjaikat. Ennek elsősorban kerekítési okai vannak, így a telekommunikációs cégeknél egy ilyen árazási műveletet rendszerint komoly előkészítő munka kell megelőzzön.

Mindebből könnyen kiszámolható, hogy a drágulás az egyik legnépszerűbb díjcsomagnak számító MédiaMánia XS esetén több mint 8 százalék, a percdíjaknál pedig több mint 10 százalék. A legdrágább csomagnál valamivel jobb a helyzet, ott kicsit kevesebb, mint 5 százalékkal nő a havidíj, a percdíj növekedése azonban itt is eléri a 10 százalékot. Fontos megemlíteni, hogy a havidíj a MédiaMánia csomagoknál száz százalékban leforgalmazható, vagyis ha úgy tetszik, több pénzért valamivel kevesebbet kap a fogyasztó január 1-től.

A Magyar Telekom az újévtől a MédiaMánia díjcsomagok mellett az áfaváltozáson túl árat emel továbbá az ikon, Kaméleon, Mix, Relax, iWiW és MobilOtthon díjcsomagok, valamint ezek aranytárskártyás változatai esetében is, emellett néhány mobilnet-opció és tarifa ára is változik majd. Szintén az áfaváltozáson felül nő a mobiltelefon-szolgáltatást, vezetékestelefon-szolgáltatást, vezetékes internetet és televíziós előfizetést együtt tartalmazó Paletta-díjcsomagok ára.

Nem látták előre

A MédiaMánia díjcsomagoknál idén már hajtott végre árkorrekciót a Magyar Telekom, a cég május 1-én 1 forinttal emelte a percdíjakat a legkisebb, XS díjcsomagot leszámítva. A Telekom áremelését rövidesen a Telenor és a Vodafone is követte, a magyarázat a legtöbb esetben - miként most is - a körülményekben bekövetkezett, a "szerződés megkötésekor előre nem látott lényeges változás" volt. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságán lapunk megkeresésére elmondták, az árváltozás csak bizonyos szolgáltatásokat érint, mértéke pedig összességében a fogyasztói inflációt követi. A cég emellett közölte, az árak változásáról időben tájékoztatja az összes fogyasztóját.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ez amúgy törvényi kötelezettsége is a szolgáltatóknak, így az előfizetőknek kiküldött levélen túl az országos napilapokban is közzé kell tenni az ÁSZF-változást, illetve a honlapon is el kell helyezni azt. Ennek szabályozása éppen december 1-től szigorodik, ekkor lép életbe a Nemzeti Média- és Hírkölési Hatóság elnökének végrehajtási rendelete, mely többek közt áttekinthetőbb szerződési feltételeket ír elő a távközlési szolgáltatóknak.

A tájékoztatásra azért van szükség, hogy az ügyfél mérlegelni tudja, hogy a megváltozott feltételek mellett továbbra is igénybe kívánja-e venni a szolgáltatást. A jogszabályok értelmében az előfizető az értesítéstől számítva 15 napon belül felmondhatja a szerződést, amennyiben nem kívánja elfogadni a díjmódosítást. Csakhogy a legtöbb előfizető kedvezményért cserébe, az esetek túlnyomó többségében készülékvásárlással együtt vállal hűséget, így viszont csak akkor mondhatja fel a szerződést, ha a szerződésben vállalt kötbért kifizeti.

Semmit nem ér a díjrendelet

A január elsején életbe lépő árváltozások kapcsán megkerestük a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatókat, hogy megtudjuk, milyen mértékben emelik áraikat januártól. A Telenortól azt a választ kaptuk, hogy a cég az árak kialakításán még dolgozik, és hamarosan értesíti ügyfeleit, a Vodafone-nál a cikk megjelenéséig nem válaszoltak érdemben a megkeresésünkre, a UPC és az Invitel ugyanakkor közölte, csak az áfaemelés mértékében változtatja árait.

A mobilszolgáltatóknál az áremelés különösen annak fényében visszás, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság augusztus második felében született határozataival a hívásvégződtetési díjak további csökkentését írta elő a három hazai mobilszolgáltatónak. A mobilos hívásvégződtetési díjaknak első lépésben éppen 2012. január 1-jén kell csökkenniük a jelenlegi 11,86 forint/percről 9,46 forint/percre. A hatóság 2013. január 1-től egy újabb árcsökkentési lépcsőt ír elő, ekkor 7,06 forintra kell csökkennie a percenkénti hívásvégződtetési díjnak, vagyis az árcsökkentés mértéke összességében eléri a 41 százalékot.

A hatóság a határozat kapcsán tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a díjcsökkentés célja egyértelműen az előfizetők felé érvényesített percdíjak csökkentése.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról