Szerző: Gálffy Csaba

2011. augusztus 1. 12:29

Nem talált piacra a Google TV

A Logitech saját bevallása szerint "negatív" eladásokat produkál Revue nevű terméke: a tévéhez csatlakoztatható eszközből mára többet visznek vissza a vevők, mint amennyit havonta vásárolnak. A legtöbb panasz a szoftverre vonatkozik, a fogyasztók szerint a Google TV rendszere egyszerűen nem jó.

Hatalmas reményekkel mutatta be a Google a nappaliért folytatott csatában a Google TV rendszerét, amely a Sony PlayStation 3, a Microsoft Xbox 360 és az Apple TV mellett a keresőóriás jelenlétét garantálta volna a háztartások legnagyobb képernyőjén is. Az első próbálkozás azonban csúfos kudarc lett, a rendszerre rengeteget panaszkodnak a fogyasztók és a Logitech saját beszámolója szerint a Google TV alapú eszközökből mára már többet visznek vissza a boltba, mint amennyit vásárolnak.

A Google TV indulása óta csupán két gyártó kínálatában jelent meg, a Sony tévéibe és Blu-ray lejátszóiba építette a rendszert, a Logitech pedig Revue nevű dobozát adta ki Google TV alapokon. A svájci perifériagyártó negyedéves jelentésében kitért a Revue különösen gyenge teljesítményére is, a cég igazgatótanácsának elnöke, Guerrino De Luca magyarázata szerint "a fogyasztók nem látták meg az értéket a termékben", részben annak köszönhetően, hogy a Google nem váltotta be a Google TV-vel tett ígéreteit, különösen az elérhető alkalmazásokra és tartalomra való tekintetben. A Logitech ennek megfelelően 99 dollárra csökkentette a Revue árát, ami önköltségi árnak felel meg - profitot pedig megpróbálnak a kapcsolódó termékeken, így a távirányítón és a tévés webkamerán elérni.

Mint ismeretes, a Google TV-t számos streaming szolgáltatás letiltotta, beleértve a Hulut, és az összes komolyabb amerikai csatornát (ABC, NBC, CBS, Comedy Central, MTV, Fox), köszönhetően a Google hűvös viszonyának a tartalomgyártókkal. Ezzel a lépéssel a Google TV egyik legfontosabb aduját, az interneten elérhető videók nagyképernyős vetítését nullázták le.

Új verzió

Az eredetileg 250 dolláros áron kínált Logitech Revue a Google TV szoftver első verzióját futtatja, a keresőóriás ígérete szerint azonban hamarosan érkezik az operációs rendszer következő kiadása, amely már a Honeycomb (3.x) Androidra épül és sokkal fejlettebb funkciókkal rendelkezik. A kezelőfelület már az "sci-fi kék", az előző kiadáshoz képes sokat egyszerűsödött és a TV-t helyezi a középpontba. Fejlődik a böngésző is, amely már nem az okostelefonos, hanem a táblagépeken használt változat lesz. A rendszer alapja továbbra is az Intel "Sodaville" kódnevű Atom-verziója. A CE4100-as platform, amelyet pontosan ilyen beágyazott médialejátszókba szán a gyártó, ezért extra multimédiás képességekkel is rendelkezik a "klasszikus" Atomokhoz képest.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Google is érzi, hogy a jelenleg kínált rendszer nem elég jó, erre utal az is, hogy néhány két hete megvásárolta a SageTV nevű HTPC- és DVR-szoftvert. A majdnem évtizedes múlttal rendelkező kis cég komoly tapasztalattal rendelkezik a tévés felületek és szolgáltatások tervezése és kivitelezése terén - a nulláról fejlesztett Google TV kudarcát tekintve ez a külső tapasztalat fontos lehet a jövőben.

A harmadik képernyő

A telefonok mellett a tévék jelentik az "okosítás" legújabb hullámát. A gyártók már elkezdték komolyabb számítási teljesítménnyel felvértezni készülékeiket, így szinte mindenki fejlett hálózatkezelési funkciókat és internetelérést épít a tévébe - a technológia azonban egyelőre gyerekcipőben jár. A Samsung operációs rendszere például már bővíthető letölthető alkalmazásokkal, az egyedi rendszerek azonban nem képesek egyelőre valódi ökoszisztémát kiépíteni. Az androidra épülő Google TV ezen a területen hozhat áttörést, az okostelefonos társához hasonlóan a tévés verzió is egységesítheti számos gyártó kínálatát, ami releváns platformmá tenné a tévét a fejlesztők körében is. Egyelőre azonban csak a Sony és a Microsoft kínál egyedül valódi tévés alkalmazásplatformot - a konzolos hagyományoknak megfelelően azonban elsősorban játékok érhetőek el mindkét eszközre, amelyhez fokozatosan egyre jobb filmes és zenei kínálat is társult.

Az okostelefonos alkalmazáspiacterek mintájára létrejövő fejlesztői ökoszisztéma azonban a tévén egyelőre teljesen hiányzik, a piaci szereplők pedig csak lassan rakják le a platformok alapköveit. A fogyasztói elektronika új királya, az Apple is csak óvatosan halad a tévés platform kialakítása felé, az Apple TV-re egyelőre nem érhető el az iOS App Store, az eszköz csupán a tévé és a különböző Apple-eszközök összekötésére szolgáló hídként funkcionál. Az Apple TV rendelkezik internetkapcsolattal és képes változatos tartalom megjelenítésére önmagában is, a valódi "okos" funkciók, az alkalmazások, azonban még hiányoznak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról