Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
>> Itt idei utolsó App! esemény, 4 órás intenzív, gyakorlatorientált blokkokban iOS8, Swift, Android 5.0, Android Wear és Universal apps programozás. <<

Tömegesen indulhatnak a perek az iOS-re fejlesztők ellen

Gálffy Csaba, 2011. június 01. 13:07
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A pereskedés mellett döntött a szabadalmak birtoklásából élő Lodsys, annak ellenére, hogy az Apple levélben kelt a megfenyegetett fejlesztői védelmére. A fordulat nem volt váratlan, hatása azonban messzemenő következményekkel járhat az iOS, illetve később más ökoszisztémák számára.

A Lodsys hét fejlesztőt perelt be Texasban, egy "szabadalomtrollok" felé szélsőségesen elfogult jogi körzetben, mivel véleménye szerint azok megsértették két szabadalmát is. A Lodsys azt kifogásolja, hogy a fejlesztők alkalmazásaikba beépítették az "in-app" vásárlás lehetőségét egy "upgrade" gomb segítségével. A funkciót tipikusan arra használják az alkalmazások, hogy az ingyenes, korlátozott verziójú alkalmazásokból fizetés után néhány kattintással teljes verziót faraghassunk.

Volt figyelmeztetés

Ahogy arról korábban beszámoltunk, A Lodsys a 7,222,078 számú amerikai szabadalomra hivatkozva számos iOS-re fejlesztő céget és személyt perrel fenyegetett, többek között a népszerű PCalc számológép készítőjét, James Thomsont, Dave Castelnouvót, aki a Pocked God nevű játékot fejlesztette, vagy Matt Braunt, a gyermekeknek szánt MASH játék készítőjét. A cég most valóra is váltotta a fenyegetését, és keresetet nyújtott be a texasi Combay, Inc. (Mega Poker Online Texas Holdem for iPhone), az Iconfactory (Twitterific), az Illusion Labs AB (Labyrinth), a Shovelmate (69 Positions), a Quickoffice, a Wulven Games (Shadow Era) illetve Richard Shinderman (Hearts and Daggers) ellen.

A jogi dokumentumokból kiderül, hogy a cégeket a kiküldött felszólításokban említett szabadalmon kívül a 7,620,565 számú szabadalom megsértésével is vádolják, ez "felhasználó-alapú tervezési modulokra" vonatkozik, azaz "olyan alrendszerre, amely interakcióba lép a felhasználóval, információt gyűjt a felhasználótól majd a termék gyártója felé ezeket kommunikálja, a gyártótól pedig előre programozott interakciókat kap". Az első, a felszólítások alapjául választott szabadalom ha lehet, még tágabb, hálózatba szervezett eszközök közötti információáramlásra vonatkozik, ahol az információ ember-gép interakció során jön létre.

A tétet jelentősen emeli, hogy a fejlesztők ellen nem csak kizárólag az iOS-es alkalmazások miatt indítottak pert, a Lodsys keresetében konkrétan megnevezi a Twitterific for Mac és a Labyrinth for Android alkalmazásokat is, mint a szabadalom megsértőit. Ez arra utal, hogy a következő körben tágulhat a beperelt fejlesztők sora - akár a Mac (és a PC) felé, akár az Android és egyéb alkalmazásplatformok felé.

A másik, sok fejlesztőt meglepő fordulat, hogy a hét fejlesztő cég közül kettő nem az Egyesült Államokban van: a Wulven Games vietnami, az Illusion Labs AB pedig svédországi székhellyel rendelkezik. Azok az európai és ázsiai fejlesztők tehát, akik úgy érzik, hogy az amerikai szoftverszabadalmak rájuk nem érvényesek, most csalódottak lehetnek: a szabadalmak ugyanis az adott ország piacán forgalmazott termékekre vonatkoznak - az Amerikában eladott szoftvereknek tehát az amerikai törvényeknek kell megfelelniük. Amennyiben a bíróság a Lodsysnek ad igazat a perben, megtilthatja a jogsértő alkalmazás további árusítását. A kártérítés behajtása kicsit bonyolultabb, azt az Egyesült Államok és a fejlesztő országa közötti kétoldalú egyezmények szabályozzák.

Első csata

A felszólítások után az Apple reakciója nem sokat késett, a cupertinói óriás hivatalos levélben szólította fel a Lodsys-t, hogy szálljon le a fejlesztőkről. A vállalat indoklása szerint ők már rendelkeznek a licencjogokkal, és mivel az alkalmazások az Apple API-ját használják az "in-app" vásárlásokhoz, így nekik nem kell külön licencet vásárolniuk. A Lodsys blogján cáfolta az Apple állításait, a saját álláspontjuk szerint igenis minden alkalmazásnak rendelkeznie kell a licenccel, az Apple-nek eladott licenc nem terjed ki az iOS-re fejlesztőkre.

A szakértők szerint komoly harapófogóba kerültek a beperelt fejlesztők, és csak az Apple jogi osztályának segítsége tudja őket kihúzni ebből a problémából. A gondot az okozza, hogy a beperelt fejlesztők anyagi lehetőségei nem engedik meg a legalább 50 ezer dollárba kerülő szabadalmi perek finanszírozását (a felső határ akár több tízmillió dollár is lehet). A Lodsys érdeke természetesen a peren kívüli megegyezés és a licencek eladása, de a cég nem járna rosszul egy-egy elhúzódó, ám megnyert perrel sem: a felszólítások miatt ugyanis a cég kérheti a bíróságtól a szabadalomsértés szándékosságának megállapítását, ilyen esetben pedig a szokásos kárpótlás háromszorosát kell kifizetnie a bűnös félnek.

Az ökoszisztéma alkonya?

A Lodsys és néhány másik szabadalomtroll akciója miatt sokan úgy érzik, hogy a mai szoftveres szabadalmi környezetben nincs jövője a kis fejlesztőkre épülő ökoszisztémának. A szabadalomlicencelésből élő kis cégek százai perelik folyamatosan az iparág nagy szereplőit különböző jogsértésekért, a megfelelően finanszírozott jogi osztályok azonban a legtöbb esetben vissza tudják verni az ilyen támadásokat. A rendkívül költséges, elhúzódó perek azonban könnyedén kivéreztethetik a kisebb (sok esetben egyszemélyes) fejlesztői csapatokat, amelyek az ökoszisztémák sok tízezer alkalmazásának elsöprő többségét kitermelik.

Amennyiben a Lodsys sikerrel jár, és pénzhez jut a pereskedéssel, a szabadalomtrollok egyként fogják magukat a fejlesztőkre vetni, ennek következményei pedig beláthatatlanok lesznek. A sikerre pedig jó esélye van a kis cégnek, ők akkor is nyernek, ha az Apple megelégeli a fejlesztőinek túszul ejtését és megvesz egy szélesebb hatályú licencet, akkor is, ha a fejlesztők egyeznek ki peren kívül (és vesznek egyéni licencet), illetve abban az esetben is, ha a szabadalmakat minden áron fenntartó texasi bíróság nekik ad igazat és a fejlesztőket háromszoros kártérítés megfizetésére kötelezi.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Egy kis türelmet kérünk, töltjük a kommenteket...

Új komment írásához be kell jelentkezned!

A Fórumos azonosítódat is használhatod.

Ha még nem vagy tagunk, regisztrálj! Csak 2 perc az egész.

Tipp #1: több formázási lehetőséged van, ha a Fórumban szólsz hozzá a témához!
Tipp #2: készítettünk egy gyűjtőoldalt, ahol az összes friss kommentet megtekintheted.