Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 23. 14:09

Elhallgatott az ingyenes Last.fm

Felhasználói visszajelzések alapján a mai nap délelőttjén a Last.fm üzenetben értesítette a nem amerikai, német vagy brit felhasználókat, hogy az ingyenes rádióhallgatási lehetőség véget ért, majd nem sokkal később valóban megszakadt a műsor, abban az esetben is, ha valaki éppen hallgatta a streamet.

A brit székhelyű Last.fm március végén jelentette be, hogy az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és Németország kivételével minden országban megszünteti a felhasználók számára ingyenes, reklám-finanszírozott zenehallgatási lehetőséget. A szigorítás oka, hogy az egyre népszerűbbé váló zenei közösségi oldalt világszerte egyre többen használták nem csak közösségi és információs oldalként, de mindennapi zeneforrásként is. Ugyan a Last.fm rádió nem on-demand szolgáltatásnak számít, hisz a felhasználó csak közvetetten tudja befolyásolni, hogy milyen zenék kerüljenek \"adásba\", de ennek ellenére kell licencdíjat fizetni, igaz a webrádiókra vonatkozó alacsonyabb rátával.

[+] Nincs több ingyenzene a Last.fm-en

Azokban az országokban, ahol a Last.fm nem épített ki kereskedelmi pozíciókat, ott elhanyagolható bevételt hoztak a Google szöveges hirdetései, illetve az Amazon.com-os vásárlások után kapott tranzakciós díjak. A cég épp ezért döntött úgy, hogy globálisan csak előfizetési díjért cserébe vehető igénybe a szolgáltatás, s csak azokban az országokban hagyja meg az ingyenességet, ahol számottevő hirdetési bevétellel rendelkezik.

Mivel március végén, a bejelentés után komoly zúgolódást váltott ki a felhasználók körében a hír, ezért néhány héttel elhalasztották a változtatást. Most viszont megtörtént, s az eddig opcionálisan választható fizetős konstrukció kötelezővé vált a zenehallgatáshoz. A Last.fm fizetős szolgáltatása havi 1,5 angol font, 2,5 euró, 3 dollár vagy 350 japán jen befizetésért cserébe a rádiókon túl reklámmentességet, egyedi lejátszási listák készítésének lehetőségét, illetve néhány extra információs funkciót kínál. A zenei szájt többi szolgáltatása természetesen továbbra is ingyenes mindenki számára.

Azok számára, akik semmiképp nem szeretnének a zenéért fizetni, számos alternatíva érhető el, de hosszútávon a minőségi zenei szolgáltatók biztosan fizetősek maradnak. A svéd gyökerű Spotify például havi 10 eurót kér a jó minőségű, on-demand elérésű zenei szolgáltatásért, a gyakran kétes hangminőséget adó YouTube videók viszont továbbra is ingyenesek, csakúgy, mint a deezer.com, vagy az aggregátorként működő songza.com

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról