:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. augusztus 12. 15:59

Több tucat digitális rádió a UPC hálózatán

Harminc, csak zenét játszó, webrádiókhoz hasonló tematikus rádióadót indított a UPC a hálózatán, melyet minden digitális kábeltelevízió-lőfizető számára elérhetővé tett. A muzsikák a nap 24 órájában megállás nélkül szólnak, a legváltozatosabb stílusokban a barokk zenétől a reggae-ig.

[HWSW] Harminc, csak zenét játszó, webrádiókhoz hasonló tematikus rádióadót indított a UPC a hálózatán, melyet minden digitális kábeltelevízió-lőfizető számára elérhetővé tett. A muzsikák a nap 24 órájában megállás nélkül szólnak, a legváltozatosabb stílusokban a barokk zenétől a reggae-ig.

A UPC által indított 30 tematikus zenei csatorna klasszikus definíció szerint nem tekinthető valódi rádióadásnak, hiszen nincsenek műsorok, hírek, műsorvezetők, hanem kizárólag zenék egymás után a végtelenségig. Az adók inkább hasonlítanak az egyszerűbb tematikus webrádiókhoz vagy éppen a webkettes zenei szolgáltatás, a Last.fm által nyújtott zenei egyveleghez, természetesen azzal a kivétellel, hogy itt mindössze 30 streamből válogathatnak az előfizetők.


Nem csak a zene nosztalgia, a dizájn is

A digitális kábeltévé-szolgáltatást igénybevevő előfizetők a set-top boxon keresztül "hangolhatják be" a csatornákat, hasonlóan a tévéadásokhoz. A funkció viszonylag egyszerű, ugyanis a rádiómenübe érkezve vagy az összes csatornából lehet szemezgetni, vagy az előre beállított kedvencek kerülnek a listába. Az indítás után az éppen játszott szám előadója és címe jelenik meg, illetve pár perccel később a lista eltűnik és egy normál kék háttér tölti ki a képet, az alsó sorban továbbra is az aktuális zeneszám információival.

A megoldás gyakorlatilag egy távoli szerveren futtatott MP3-lejátszó és a hozzá kapcsolódó zenei adatbázis és médiastream. Az egyetlen hibája, hogy a zenehallgatáshoz alapjában véve nem lenne szükség a tévéképernyőre, de a vezérléshez mégis szükség van ennek bekapcsolására, hiszen a set-top boxba beépített kijelzőn egyelőre egy "CRM" felirat fogadja a felhasználót ahelyett, hogy a játszott adó adatait mutatná. Ez a probléma a UPC szerint csak átmeneti, a közeljövőben a médiabox szoftverfrissítésével meg fog oldódni. A játszott zeneszámok minősége a rádióhoz szokott füleknek komoly minőségi váltás lesz, hiszen mind a 30 tematikus és a három közszölgálati csatorna 192 kbps tömörítésű sztereó MP3-stream.

A tematikus csatornák között a hallgatóság válogathat a jazz, blues, hip-hop, dance, techno, trance, underground elektronikus, house, pop, top100, rock, hard rock, alternatív rock, disco, funky, salsa, chillout, reggae, relaxációs, világzene, opera, barokk, reneszánsz, romantikus vokális, new age, klezmer műfajok, valamint az 50-es, 60-as, 70-es és 80-as évek slágerei közül, de találunk magyar népzenét, magyar pop-rock és magyar nosztalgiaadókat is.


Winamp helyett?

A csatornák a UPC tájékoztatása szerint egyebként több száztól több ezerig terjedő elemszámmal üzemelnek. A zeneszámokat a központi lejátszó véletlenszerű sorrendben ismétli éjjel-nappal. A lejátszott zeneszámok után természetesen szerzői jogdíj fizetési kötelezettség alakul ki, amit nem közvetlenül a UPC fizet a jogosultak képviselőinek, mivel a szolgáltatást és a zenei portfoliot egy külföldi cégtől, kulcsra készen vásárolták, így a jogdíjfizetés is teljesen annak a cégnek a feladata - tudtuk meg Szűcs Lászlótól, a UPC Magyarország kommunikációs vezetőjétől.

A mű-rádiók mellett a UPC kínálatában három valódi rádióadó is szerepel, mégpedig az MR1 Kossuth, MR2 Petőfi és az MR3 Bartók. A kereskedelmi csatornák viszont kimaradtak, mind az országos, mind a helyi érdekeltségűek. Szűcs László szerkesztőségünknek ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ennek egyedüli oka, hogy egyelőre nem sikerült még a kereskedelmi csatornákkal szerződést kötni, de a szolgáltató igyekszik ezt az ügyet minél hamarabb előremozdítani. Várhatóan az analóg kábelszolgáltatáshoz hasonló választék jön majd létre, ahol jelenleg is 18 (Budapesten) rádióadó elérhető.

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról

szerző

14

Ha nem vigyázunk, megeszi a zeneipart az AI

2025. október 31. 10:50

Most dől el, hogy lesznek-e még hús-vér szerzők pár évtized múlva. Ezt a témát feszegetjük az Artisjus elnökének segítségével.