Szerző: Bizó Dániel

2006. október 20. 13:03

Meglepően gyorsan növekszik a Google

[BusinessWeek/The Wall Street Journal] Meglepte az elemzőket és a pénzügyi világot a Google harmadik negyedéves teljesítménye: a világ vezető internetes keresője minden várakozást felülmúló növekedésről számolt be, aminek hatására a vállalat papírjainak árfolyama 7,8 százalékkal erősödött tegnap a tőzsdén kívüli kereskedésben. A cég piaci kapitalizációja jelenleg eléri a 140 milliárd dollárt.

[BusinessWeek/The Wall Street Journal] Meglepte az elemzőket és a pénzügyi világot a Google harmadik negyedéves teljesítménye: a világ vezető internetes keresője minden várakozást felülmúló növekedésről számolt be, aminek hatására a vállalat papírjainak árfolyama 7,8 százalékkal erősödött tegnap a tőzsdén kívüli kereskedésben. A cég piaci kapitalizációja jelenleg eléri a 140 milliárd dollárt.

A világ legértékesebb médiavállalatának is számító Google árbevétele 70 százalékkal szökött meg, megközelítve a 2,7 milliárd dollárt, miközben adózott eredménye 92 százalékkal 733,4 millió dollárra ugrott. Az egy részvényre jutó nyereség 2,36 dollárt tett ki, messze meghaladva a Wall Street-i elemzők konszenzusát. A parnetereknek továbbadott díjak nélkül a forgalom 1,87 milliárd dollárt tett ki, 78 százalékkal múlva felül a tavalyi hasonló mutatót.

A forgalom ilyen mértékű növekedését az segítette elő, hogy a Google saját és partnerei oldalai látogatottságának növekedése mellett negyedévről negyedévre képes fokozni hirdetési rendszerének hatékonyságát, azaz egy látógatóból több bevételt képes generálni. Ez lehet az egyik döntő faktor, amely miatt az elemzői várakozások feletti eredményekről tudott beszámolni.

Vérszegény Yahoo!
A Google kimagasló teljesítménye már csak azért is meglepte a piacot, mert a Yahoo! néhány nappal ezelőtt lassuló növekedésről és az egyszeri tételek kiszűrésével halványan javuló nyereségességről számolt be. A vállalat forgalma mindössze 19 százalékkal emelkedett, és 1,58 milliárd dollárt tett ki, szemben az előző negyedéveket jellemző 26, 34 és 47 százalékos bővülésekkel. A Yahoo! vezetői kinyilvánították elégedetlenségüket a vállalat pénzügyi teljesítményével kapcsolatban, és a jövő év elején megjelenő új hirdetési rendszerükkel gyökeres változásokat ígérnek. A lassulás okaként az online reklámpénzekért folyó verseny erősödését jelölik meg az elemzők.

A másik tényező, hogy a Google a látogatókért és az online reklámpénzekért folyó egyre erősödő verseny közepette saját oldalainak bevételeit nagyobb ütemben volt képes fokozni mint az AdSense partnerhálózatának növekedése, ami nagyobb nyereséget is jelent, hiszen nem kell a bevétel nagy részét továbbadnia. A harmadik negyedévben a saját és a partnereknél futó reklámok utáni bevétel aránya 60-40 százalék körül alakult. Az eMarketer piackutató nemrég napvilágot látott jelentése szerint az amerikai online reklámköltések 25 százalékát birtokolja a Google.

A vállalat forgalmának immár 44 százaléka származik az Egyesült Államokon kívülről, miután egyre jobban megerősíti működését Európa szerte. Eric Schmidt elnök-vezérigazgató a konferenciahíváson külön kiemelte a nemzetközi tevékenység remeklését. Erre jó példa, hogy a Google egyre nagyobb figyelmet fordít az olyan kisebb piacokra is, mint Magyarország: magyarított felület fogadja a látogatót a legtöbb szolgáltatásán, megszerezte a google.hu címet, valamint sajtótájékoztatókat tart tevékenységével kapcsolatban.

A jelenlegi jelentés keltette benyomás az a pénzügyi világ számára, hogy a Google-nak vannak még rejtett tartalékai, hogy a piac bővülési üteme felett legyen képes növekedni még nagyvállalatként is, szemben az elemzői beidegződésekkel. Ezek közé a tartalékok közé tartoznak az olyan különféle, jelenleg még kiaknázásra váró kezdeményezések integrációja, mint a webes irodai alkalmazások, online apróhirdetési felület, vagy az online fizetési rendszer. A Google stratégiája láthatóan az, hogy internetezők minél nagyobb tömegét kösse magához széleskörű szolgáltatásai révén, amit igyekszik pénzzé kovertálni, egyelőre elsősorban extrém hatékony online hirdetési rendszerével.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról