Szerző: Gálffy Csaba

2017. március 22. 10:30

Kipróbáltuk: Microsoft Teams - Slack, ingyen*

Ősz óta kipróbálható, a múlt héten pedig élesben is elrajtolt a Microsoft új céges kommunikációs platformja, a Teams. A csevegőszolgáltatást mi is kipróbáltuk, felemás eredménnyel.

Múlt héten hivatalosan is elrajtolt a Microsoft új generációs munkahelyi kommunikációs eszköze, a Teams. Az ígéretes új kommunikációs platform az új nagyvállalati frontvonalra, a csevegő és kollaborációs szoftverek közé érkezik, előfizetéses konstrukcióban. Az új megoldást élesben vetettük be a szerkesztőségi munkában egy hétre - alább következnek észrevételeink és tapasztalataink.

Integrációk és konnektorok

Ma a Slack nagy versenyelőnye a szolgáltatás köré kialakult ökoszisztéma, a kommunikációs platform minden elképzelhető informatikai rendszerrel összeköthető közvetlenül, másokkal pedig az IFTTT szolgáltatásán keresztül. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a szervezet veszi a fáradságot, a Slack a legfontosabb belső felületté tud válni, amely a személyközi információcserén messze túl tud mutatni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Pontosan tudja ezt a Microsoft, így a Teams esetében ráfeküdt ezekre az integrációkra, a mindössze néhány napos platformhoz már Zendesk, Asana, Trello, GitHub, Hootsuite és számtalan más összekötés érhető el. A Teams az egyes csatornák mellé füleket (tabokat) tud rendelni, ahol külső fejlesztők akár webes felületet, akár direkt a Teams-hez fejlesztett egyedi UI-t tudnak mutatni, például adatvizualizációval, közös dokumentumokkal, jegyzeteléssel. Ezek a tabok az egyes csatornákhoz tartoznak. A chatbotok szintén működnek a felületen, ehhez szintén dedikált API-kat kínál a Teams.

Az már magától értődik, hogy a Teams mély integrációt kínál az Office 365 kiegészítő szolgáltatásai felé, így a megosztott .docx állományok például appon belül, az Office Online segítségével nyílnak meg, a megbeszélések megszervezését, a fájlok megosztását pedig mind a Microsoft más rendszerei (például SharePoint, OneDrive) szolgálják ki. A felületről közvetlenül indítható hangos vagy videohívás is, ezt a Skype for Business oldja meg saját hatáskörben.

A Teams fontos előnye, hogy a Microsoft felhős irodai megoldásainak háttérét kínálja, így például megfelel a szabályozott iparágak adatvédelmi normáinak, rendelkezik változatos minősítésekkel is - ami sok nagy szervezetben fontos elvárás.

De milyen használni?

A Teams a ma általánosnak számító csatornás koncepciót használja: ebben a nagy közös csatorna mellett dedikált tematikus csatornák hozhatóak létre, amelybe a felhasználók meghívhatják egymást. Ezzel párhuzamosan 1-1 beszélgetések folytathathatóak. A Slackhez képest újdonság, hogy a rendszerben külön csapatok hozhatóak létre, amelyek egyenként rendelkeznek a fenti struktúrával, ezekkel pedig szépen lekövethető a céges hierarchia, külön team lehet az értékesítés és a marketing vagy épp a pénzügy.

A Teams felülete a szálakra bontott beszélgetésekre helyezi a hangsúlyt, vagyis a klasszikus IRC-élménnyel szemben lehet egyes üzenetekre válaszolni. A fastruktúra csupán egy lépcső mélységű, de ez alapvetően elegendő is, így az eredeti felvetést ott, kontextusát megőrizve lehet megbeszélni. A hosszúra nyúló beszélgetéseket a Teams okosan összevonja, így az alapszint beszélgetésébe nem rondít bele - ezért mindenképp jár a pont, különösen nagy forgalmú, sok tagot számoló csatornáknál lesz ez hasznos.

A felület problémája ugyanakkor, hogy iszonyatosan pazarlóan bánik a hellyel, így egy képernyőre csupán néhány sor fér ki - ezt más alkalmazások sokkal gazdaságosabban oldják meg, ráadásul úgy, hogy a Teams ki sem bontja például a megosztott weboldalakat. Hasonló tartalmat a Telegramhoz képest tesztjeinkben nagyjából fele olyan sűrűn pakolja a Teams - összességében a UI funkciószegény és az információsűrűséggel is komoly gondja van, ami semmiképp sem dicséret egy kommunikációs platform esetében.

Venni vagy fejleszteni

A Teams abból a szempontból is érdekes, hogy ez teljes egészében a Microsoft saját fejlesztése, a cég mintegy 21 hónap alatt nulláról építette fel a szoftvert. Ez komoly fegyvertény, általában ilyen komplexitású megoldásokat a vállalatok (a Microsoft is) inkább vásárol, üdítő látni, hogy a vállalat ezúttal inkább felgyűrte az ingujjat és saját Slack-versenytársat fejlesztett.

A friss fejlesztés hátránya persze, hogy a termék nagyon erősen kiforratlan még. Hiába jelöli azt a Microsoft már stabilnak és akár vállalati felhasználásra érettnek, zavaró és bosszantó hibákba sűrűn bele lehet futni. Például a csapat egy része nem éri el a Teams webes felületét, hiába működik az asztali és mobilos kliens, a weboldal szerint a licenc nem elegendő a szolgáltatás elérésére. Az asztali és mobilos kliensek működése sem kifogástalan, előbbinél rendszeresen előfordult, hogy fogta magát és kilépett. Ehhez jön, hogy a (minden bizonnyal webes technológiákra épülő) felület meglehetősen lassú (különösen az általunk normál működésben használt Telegramhoz képest), másrészt gyakran fut megmagyarázhatatlan hibákra, amit újraindítás, néha ki-belépés orvosol csak.

Ilyen nevetséges hiba például, hogy macOS-en magyar billentyűzetkiosztásról nem lehet használni az egyik legfontosabb karaktert, a @-ot. Az ehhez szükséges alt-q billentyűkombinációt ugyanis a Teams másra használja, így a kiosztás módosítása nélkül nem szólhatunk botokhoz vagy a kollégákhoz. Ugyanígy kissé érthetetlen, hogy az alkalmazás fő nézete maga az értesítéseké, a rendszerértesítést lekattintva is ide érkezünk, majd innen egy újabb ugrás maga a történés - ez a közvetettség a lassúsággal kombinálva már meglehetősen frusztráló tud lenni.

Fontosabb probléma, hogy alapértelmezésben a csatornák lekapcsolt értesítéssel indulnak, így egyáltalán nem értesülünk az ott zajló beszélgetésekről. Ezeket külön, csatornánként manuálisan kell bekapcsolni, a követés funkció beállításával. Komoly hiányosság az is, hogy az iOS-es alkalmazásban (még?) nincs benne a megosztás funkció, így más appokból a Teams-be nagyon problémás tartalmat beküldeni - ez például az egyik leggyakrabban használt funkció (lenne) a HWSW-nél. Ez már bekerült az androidos appba, de ott kézzel kell beírni a megcélzott csatorna nevét, listát nem dob fel az app.

És persze mondanánk azt, hogy ezek csak gyerekbetegségek, amelyeket a rendszer minden bizonnyal heteken belül kinő. De a Microsoft eddigi teljesítménye alapján erre ne nagyon számítsunk, ha ezt is csak úgy sikerült gatyába rázni, mint a Skype-ot, akkor még sokáig bughalom marad a Teams is.

Ha pedig itt tartunk: a Teams windowsos kliense Win32-es alkalmazás, ami nagyon komoly bizalmatlanságot mutat a cég saját UWP-s alkalmazásplatformja felé. Látványos, hogy az alkalmazásra még az UWP-s mázat kenő Project Centennialt sem húzta rá a cég, vagyis nem lett "áruházasítva" - annyira nem, hogy a Windows saját alkalmazásboltjából a Team teljesen elérhetetlen. A döntés végső soron logikus, az UWP kizárólag Windows 10-en érhető el, így használata azt jelentené, hogy Windows 7-re és 8.1-re (amelyek továbbra is erősek vállalati környezetben - különösen az előbbi) egy külön alkalmazást kellett volna fejleszteni. De ha már a Microsoft sem vállalja be ennek extra terhét, akkor elég abszurd elvárni a külső fejlesztőktől ugyanezt a lépést. A Teams egyébként teljesen keresztplatformos szolgáltatás, mobilon támogatja az Androidot, iOS-t és Windows Phone-t, asztali kliens pedig Windowsra és macOS-re is elkészült, illetve webes-böngészős úton is elérhető - minden fontosabb platformot kipipál tehát a Microsoft.

Védelmi csapás

Végül pedig lássuk, hogy milyen üzleti-piaci stratégia sejlik fel a Teams mögött. A Slack egyértelműen a Teams célpontja, de a Microsoft nem frontális támadást indított: sőt, támadás helyett inkább belső védelmi vonalat húzott fel. A Teams ugyanis nem önálló termék, nem vásárolható meg, fizethető elő a szolgáltatás a Microsoftnál, azt kizárólag a vállalati Office 365 előfizetések mellé teszi elérhetővé - de azoknál ingyenesen.

Az üzenet ennyiből is egyértelműen kiolvasható: a már Microsoft-felhasználó vállalatok ne kacsintgassanak a Slack felé, kapnak az előfizetésük mellé egy egészen használható alternatívát, ingyenesen. Ettől a ponttól nagyon nehezen tudja megindokolni bármely céges középvezető a feletteseinek, hogy az ingyenes, az Office 365 mellé előintegrált, gombnyomásra bevezethető Teams helyett miért van szüksége pont a Slackre. Ebben a beszélgetésben pedig annak külön költsége, külön elvégzendő integrációja-bedrótozása sokkal nagyobb súllyal esik latba, mint a Teams kiforratlansága vagy egyes hiányzó funkciói. És ezzel a csatát a Microsoft már meg is nyerte.

A stratégia persze nincs árnyoldal nélkül. A Microsoft sem ingyenes Teams-et, sem különálló Teams-előfizetést nem kínál, így az önmagában nagyon nehezen tud majd versenyezni a Slack ellenében, teljes irodai programcsomagként pedig bevezetése valószínűleg nem túl vonzó a Slacket fontolgató szervezetek számára. Emiatt a Teams bevezetése nem támadás - sokkal inkább a saját bástyák erősítgetése a Microsoft részéről.

Kinek jár?

A Teams tehát ingyenesen jár minden céges Office 365 előfizetés mellé, még a legolcsóbb Office 365 Vállalati alapverzió mellé is - ennek ára egy éves előfizetéssel nettó 4,2 euró per felhasználó per hó (ez történetesen olcsóbb, mint a Slack standard fizetős csomagja). A többi előfizetés, a Vállalati, a Vállalati prémium, a Nagyvállalati E1, E3 és E5 szintén tartalmazza a Teamset, - az Office 365 ProPlus mellé ugyanakkor nem jár ez a szolgáltatás.

a címlapról