Szerző: Barna József

2001. május 28. 19:21

Viharfelhők az Xbox felett

[TechTV, GameSpot, Xbox.com] A Microsoft a Los Angeles-i E3 (Electronic Entertainment Expo) kiállításon mutatta be először az érdeklődő publikum és az újságírók népes serege előtt a cég által rekordösszegű reklámkampány keretében már agyonajnározott Xbox játékkonzolját. A bemutató show amolyan amerikai módra kissé idétlen, és amolyan microsoftos módra némileg döcögős volt. A showman, Robbie Bach, a Microsoft Xboxért felelős termékigazgatója (képünkön) , komoly problémamegoldó rutinról téve tanúbizonyságot a fantasztikus és remek jelzők halmozásával percentként átlagosan ötször-tízszer méltatta a terméket és az Xbox-csapat rátermettségét - ezzel igyekezve a néha-néha felmerülő bakikról elterelni az információra éhes közönség figyelmét.

[TechTV, GameSpot, Xbox.com] A Microsoft a Los Angeles-i E3 (Electronic Entertainment Expo) kiállításon mutatta be először az érdeklődő publikum és az újságírók népes serege előtt a cég által rekordösszegű reklámkampány keretében már agyonajnározott Xbox játékkonzolját. A bemutató show amolyan amerikai módra kissé idétlen, és amolyan microsoftos módra némileg döcögős volt. A showman, Robbie Bach, a Microsoft Xboxért felelős termékigazgatója (képünkön), komoly problémamegoldó rutinról téve tanúbizonyságot a "fantasztikus" és "remek" jelzők halmozásával percentként átlagosan ötször-tízszer méltatta a terméket és az Xbox-csapat rátermettségét - ezzel igyekezve a néha-néha felmerülő bakikról elterelni az információra éhes közönség figyelmét.

Bakik pedig éppenséggel akadtak. Már a bemutató elején, miután Bach teátrálisan leleplezte a konzolt, a kivetítő - melynek az lett volna a feladata, hogy a konzol bejelentkező képernyőjét megjelenítse - rakoncátlankodni kezdett. Így a közönség számára nem maradt más, minthogy Bach szavaiban bízva elhiggye, a konzol valóban működőképes. Mindezek után azt hallani a showman szájából, hogy ez már itt a végleges hardver, bizony nem volt túlságosan bíztató. Bach, állítását aláhúzandó, bemutatta az Xbox és a konzolra írt/tervezett öt-hat játék dobozát, ez utóbbiakat annak illusztrációjaként, hogy már mintegy hat hónappal a konzol megjelenése előtt 16 játék áll rendelkezésre.

Bach ezután elmondta, hogy november 8-án 600-800.000 darab konzol várja majd a vásárlókat az egyesült államokbeli boltokban, és a cég reményei szerint - a karácsonyi vásárlási láznak köszönhetően - év végére 1-1,5 millió Xbox talál majd gazdára. Mindeközben egyetlen alkalmat sem szalasztott el, hogy a Sonyt, a legnagyobb riválist, és annak PlayStation 2 konzolját diszkreditálja.

E magabiztosság, és a nagy ellenfél sorozatos felemlegetése a nézőben könnyen azt a benyomást kelthette, hogy itt valami nincs rendben. S valóban, időközben számos olyan információ látott napvilágot, amely azt látszik megerősíteni, hogy a Microsoftnak még igen sok tennivalója akad, ha valóban versenyképes termékkel kíván megjelenni a piacon.

A kiállított gépek néha-néha lefagytak, a játékok pedig esetenként szaggattak. A cég képviselői szerint ennek az volt az oka, hogy a gépek még olyan nem végleges darabok voltak (ez ellentmondani látszik Bach állításának), melyekben az NVIDIA MCPX chip helyett a processzor végezte a Dolby Digital hangzás megteremtéséhez szükséges számításokat. A GameSpot azt is megtudta, hogy a Microsoft kifejezetten a grafikus chiphez tervezett DirectX verziót készített Xware néven, hiszen a DirectX 8 nem támogatja a két vertex pipeline-t valamint azokat az extra effektusokat, amelyeket a GeForce3(!) és annak Xboxba épített verziója is képes kezelni.

A Financial Times újságírói jó szemmel vették észre, hogy e speciális DirectX verzió számos problémát vet fel. Egyrészt ezzel világossá vált, hogy az Xboxra írt játékok csak némi "butítás" után lesznek PC-ken is használhatóak. Másrészt pedig, s ez ennél fontosabb, kiderítették, hogy a szükséges fejlesztői készletek végleges változatai a mai napig nem jutottak el a játékfejlesztőkhöz. Ezt Larry Probst, a világ egyik legnagyobb játékfejlesztő cégének, az Electronic Arts-nak az elnök-vezérigazgatója is megerősítette. Probst szerint nem csupán az kétséges, hogy karácsonyra elegendő játék jelenik majd meg az Xboxra, hanem egyben az is, hogy Microsoft valóban tartani tudja majd azt a gyártási ütemtervet, melyet Bach vázolt az E3-on. A beígért számú konzol előállításához ugyanis a gyártó Flextronics-nak (melynek sárvári üzemében készülnek majd az európai piacra szánt darabok) 60-75 napra van szüksége. E becslés szerint a konzolok tömeggyártása legkésőbb augusztus elején meg kell, hogy kezdődjön.

Ha azonban a fejlesztői készletek és a hardver véglegesítése nem fejeződne be időben, a Microsoft kénytelen lesz a megjelenést elhalasztani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról