Szerző: roberto

2001. május 10. 16:03

Interjú a GIMP egyik fejlesztőjével, Sven Neumannal a GIMP jövőjéről (GIMP 1.4 és 2.0, Hollywood, CMYK, Gnome-libs)

[Linuxgraphic.org] Rendkívül érdekes interjú jelent meg a Linuxgraphic.org-on a GIMP projekt egyik fejlesztőjével. Sven Neuman négy fontos, talán már többünkben is felvetődő kérdésre válaszolt, a teljes szöveg angolul és franciául is elolvasható. A kivonatolt magyar változat:

[Linuxgraphic.org] Rendkívül érdekes interjú jelent meg a Linuxgraphic.org-on a GIMP projekt egyik fejlesztőjével. Sven Neuman négy fontos, talán már többünkben is felvetődő kérdésre válaszolt, a teljes szöveg angolul és franciául is elolvasható. A kivonatolt magyar változat:

  • Linuxgraphic: Milyen lesz a GIMP jövője? Mit várhatunk a GIMP 1.4-től vagy esetleg a GIMP 2-től?
  • Sven: Pillanatnyilag a legnagyobb problémánk, hogy a GIMP kódjának jelentős része még azokból az időkből származik, amikor a program Motif-on, nem pedig GTK-n alapult. Ezért könnyű olyan részekbe botlani, ahol a módosítás, az új tulajdonságok hozzáadása életveszélyes. Jelenleg az 1.2 kódjának tisztításán és objektumorientált átírásán dolgozunk, a felhasználói felület átírása nagyrészt már meg is van. Nemsokára elkezdjük a Glib 2.0-ra és a GTK 2.0-ra való portolást. Jobban el szeretnénk különíteni a felhasználói interfészt a magtól, egy GTK-tól független képmanipuláló magot szeretnénk létrehozni. Az 1.4-es verzió kinézete nem sokban különbözik majd az 1.2-től, remélhetőleg hamarosan elkészülünk vele, persze nem néhány hétről van szó, de reméljük nem kell annyit várni rá mint az 1.2-re. Az 1.4 kiadása után a kód már valószínűleg tiszta lesz annyira, hogy elkezdhessük az új és izgalmas dolgok implementálását.
  • Linuxgraphic: Azt olvastam itt, hogy a Maya és a Softimage for Linux elérhetőségével Hollywoodnak (pl. ILM, Digitall Domain) szüksége van egy 2D-s grafikus eszközre is, amely a GIMP egy speciális verziója lenne. Kapcsolatba léptek már veletek?
  • Sven: Igen, ez érdekes, de még nem léptek kapcsolatba velünk. A GIMP 2.0 motorja azonban, amelyről még nekünk is csak terveink vannak, talán az a 2D grafikus motor lesz, amit ők is keresnek. Nagyon örülnénk ha segítenének a fejlesztésben. Igazából a GEGL liben való munkát már támogatja egy hollywoodi cég (lásd film.gimp.org, www.gegl.org), de nagyra becsülnénk a további segítséget.
  • Linuxgraphic: Mi a helyzet a színkezelés-támogatással? A Profik szerint a GIMP-ből nagyon hiányzik a többszínnyomásos rendszerek támogatása.
  • Sven: A GIMP 2.0-ban lesz alapvető támogatás többféle színtérhez, ezekből színterekből valószínűleg a CMYK-t már alapból is támogatni fogja a 2.0. A színkezelés egyes területei természetesen szabadalmazottak, így figyelembe kell vennünk ennek a következményeit (bár engem itt Európában ez igazán nem érdekel). Ki szeretnénk építeni egy színkezelési architektúrát, és ehhez legalább egy implementációt is biztosítanánk. Ezzel lehetővé válna, hogy kívülálló cégek a professzionális felhasználók számára a szabadalmazott színkezelési eljárásokkal is írhassanak színkezelő modulokat.
  • Linuxgraphic: Miguel de Icaza javasolta nektek, hogy használjátok a Gnome komponenseit, a Bonobo-t a Gconf-ot... Mostanában sokan kételkednek, hogy GNU projektnek tekinthető-e a Gnome, vagy a Ximian és az Eazel projektjének. Mi a véleményed a Gnome komponenseinek integrálásáról?
  • Sven: Én nem szeretném túl szorosra fűzni a szálakat. Nem azért, mert mert nem bízom a Ximianban vagy az Eazel-ben, hanem mert azok a függőségek, amelyek így GIMP-be kerülnének, nem hoznak jelentős előnyöket. Majd akkor használjuk az alapvető Gnome libeket, ha azok bizonyítottan hordozhatóak a GIMP által támogatott platformok között. Szeretnénk Bonobo-t, de úgy, hogy ne legyen muszáj használni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról