Szerző: HIRDETÉS

2021. november 5. 07:45

Gigafelhő üzemeltetése Magyarországról, Európának

Elsőre ma már úgy tűnhet, hogy a nagy, hyperscaler felhőszolgáltatókkal a cloud szegmensben nem igazán lehet versenyezni, hiszen azok kiterjedt, globális infrastruktúrája és szolgáltatáspalettája minden igényt lefed, az adattárolás technikai részleteivel kapcsolatos feladatokat pedig teljesen leveszi az ügyfelek válláról. De mi a helyzet akkor, ha éppen ez utóbbi területen van szükség szoros kontrollra beleértve az adattárolás fizikai helyszínét, és a helyi törvényi megfelelést?

Erre a problémára nyújt megoldást a DT-ITS az Open Telekom Cloud szolgáltatással, amely a hagyományos, „nagy” szereplőkéhez hasonló infrastruktúra (IaaS), platform (PaaS) és szoftver (SaaS) szolgáltatási portfóliót is kínál, mindezt ugyanakkor szigorúan (fizikailag is) Európán belül. Az adatok lokációja számos ügyfélnek kiemelten fontos szempont, hiszen a felhasználói, illetve vállalati információk sok esetben elengedhetetlen, hogy Európán belül maradjanak, illetve megfeleljenek a GDPR előírásainak.

FUTBALLPÁLYÁNYI SZERVERPARK, OPENSTACK ALAPOKON

Ennek megfelelően a 2016-ban indult Open Telekom Cloud (OTC) adatközpontjai egytől egyig az öreg kontinensen találhatók, az összesen négy komplexumból kettő Németországban, kettő pedig Hollandiában épült fel – üzemeltetésükért pedig magyar csapat felel. Lényegében a teljes platform üzemeltetés Magyarországról történik  – legyen szó az új szolgáltatások, funkciók bevezetéséről vagy épp a patch-ek implementálásáról. A hazai csapat már közel száz kollégát tömörít, akiknek a száma folyamatosan növekszik.

Igazán különleges dolog, hogy a mai, hyperscalerek által uralt piacon van lehetőségünk Magyarországról belelátni egy ekkora felhő belsejébe. Az elején rengeteg kihívással kellett megbirkóznunk a startup jellegű működés és a gyors ütemű fejlesztések miatt, de ezeket idővel leküzdöttük. Jelenleg a legnagyobb nehézséget az igények folyamatos növekedése következtében kialakuló emberi erőforrás hiány okozza - mondja Gombár Zoltán, az OTC üzemeltetés vezetője, aki gyakorlatilag a 2016-os indulás óta részese az OTC fejlődésének

Az OTC négy adatközpontjában mintegy 17 ezer fizikai szerver dolgozik, amelyek a hálózati eszközökkel együtt összesen már egy futballpályányi területet megtöltenek, mintegy 500 petabájt összesített tárolókapacitással. A komplexumok 300 Gbps sávszélességű internetkapcsolattal dolgoznak, három külön betáp-vonallal. Ezek rendkívül impozáns méretek Európai viszonylatban is, a kereslet ügyféloldalon pedig folyamatosan nő, így további bővülések várhatóak.

Gombár Zoltán – Global Chapter Lead of OTC Operations
Gombár Zoltán – Global Chapter Lead of OTC Operations

A saját adatközpontokon felül az OTC hibrid cloud szolgáltatást is kínál, ahol az eszköz az ügyfélnél található, azok üzemeltetéséről pedig a DT-ITS gondoskodik – ilyen ügyfél például a Svájci Szövetségi Vasutak. Ha pedig már az ügyfélkörnél tartunk, a cég legnagyobb vásárlója a beszállító Huawei Aspiegel névre hallgató leánya, amely a röviden HMS-ként ismert Huawei Mobile Services backend szolgáltatást biztosítja az anyacég okostelefonos felhasználóinak. Esetében az OTC így százmilliós nagyságrendű végfelhasználó készülékeit szolgálja ki.

Maga a felhőplatform OpenStack alapokon nyugszik, annak beszállítója pedig a Huawei, amely Huawei Enterprise Cloud termékét faragja a DT-ITS számára az európai igényekhez. A Huawei az OpenStack nyílt forrású közösségének is oszlopos tagja, és a platform fejlesztéseinek egyik legaktívabb résztvevője. A félévente élesedő, új OpenStack kiadásokat a cég rendre beépíti saját termékébe is, amelyek aztán az európai verzióba is lecsorognak.

Az Enterprise Cloud természetesen az OpenStackben megszokott szabványos interfészekkel dolgozik, így teljes mértékben kompatibilis a vanilla platformmal is, leegyszerűsítve a hozzá, illetve az OTC felhőjéhez szabott fejlesztéseket. Az ügyfeleknek az Open Telekom Cloud szolgáltatásait persze grafikus felületen is lehetőségük van maguknak összekattintgatni, a VM erőforrások kiosztásától a különböző egyéb SaaS eszközök használatba vételéig, ugyanakkor az összetettebb feladatokhoz programozott Terraform, illetve Ansible megoldások bevetésére is lehetőség van.

AGILIS MÓDSZERTAN, E2E FELELŐSSÉGI KÖRÖK

Az OTC üzemeltetésében a munka már jó ideje nem a klasszikus, monolitikus munkarendben zajlik, a vállalat 2019 elején állt át agilis módszertanra, az ismert Spotify modellt követve. A felállás nagyon hasonlít a fejlesztésben ma már megszokottakra, az üzemeltetők agilis squadokba tömörülnek, amelyek end-to-end felelősséggel bírnak a szolgáltatás bizonyos szegmensei kapcsán. Ehhez igazodva a vállalaton belül is dedikált Storage, Compute, Big Data és egy sor egyéb squad teljesít szolgálatot. Az eredetileg elsősorban szoftverfejlesztésre létrejött módszertanra való átállás nem volt magától értetődő, egy sor átfogó folyamat, illetve a változáskezelés is decentralizálódott, teljes mértékben egy-egy squad felelősségi körébe került, így azok a korábbi, merevebb működéshez képest jóval gyorsabban, autonóm módon hozhatnak meg döntéseket.

otc_illustr_2

A cél, amely felé a vállalat halad, a Google-től is ismert SRE, azaz Site Reliability Engineering: hogy a potenciális infrastruktúrát, illetve operációt érintő problémákat a szoftverfejlesztés bizonyos aspektusait átemelve tudja a lehető leghatékonyabban megoldani. Ehhez a DT-ITS széles körű automatizációt is bevet, a manuális, visszatérő feladatok teljes leváltására – ezáltal az ügyféligények kielégítésére jóval több erőforrást hagyva. A jövőben a cél, hogy a cloud teljesen automatikusan, beavatkozás nélkül legyen képes az egyes ügyfelek kódjainak leginkább megfelelő erőforrások allokálására, miközben az ügyfelet metrikákkal, költség-előrejelzésekkel is kiszolgálja. Ez az auto scaling működés egyébként az OTC bizonyos szolgáltatásaiban már most megtalálható. Gombár Zoltán szerint:

Az agilis működés egyértelmű pozitív hozadéka, hogy erősödött a kollégák tulajdonosi szemlélete és az agilis csapatokon belüli együttműködés, aminek látható kihatása van a hatékonyság növekedésére. Egy ilyen környezetben számomra a vezető szerepköre is megváltozik, sokkal inkább előkerül a servant leadership szemlélet, amely a gyakorlatba átültetve inspirálja a csapattagokat, támogatja a közös gondolkodást.

 

ÁTJÁRHATÓ KARRIERUTAK, ORSZÁGOS "LEFEDETTSÉG"

Magyarországon az OTC üzemeltetők a DT-ITS mind a négy telephelyén jelen vannak, a csapatok Budapest mellett Pécsen, Debrecenben és Szegeden is dolgoznak. A magyarországi squadokba a hazai szakértők mellett nemzetközi együttműködés keretében is érkeznek külföldi, német, francia, szlovák vagy épp indiai és kínai kollégák – de beszállítóként a Huawei szakemberei is folyamatos támogatást nyújtanak a vállalatnak.

Az említett, közel száz fős létszámon felül a vállalat folyamatos gyakornoki programmal igyekszik bővíteni az üzemeltetői gárdát, jelenleg is mintegy tizenöt gyakornok dolgozik az OTC üzemeltetői kötelékében. Emellett a cég a Pécsi Tudományegyetemen külön cloud képzést is vezet, amelyben a kollégák is aktívan közreműködnek.

otc_illustr

A képzési kezdeményezésekre, nemzetközi nyitásra már csak azért is szükség van, mert a megfelelő cloud és OpenStack tudás továbbra is hiánycikknek számít a munkaerőpiacon. Az Open Telekom Cloud üzemeltetői csapata ugyanakkor házon belül is mindent megtesz ennek javítására: a biztos Linux tudással, illetve általános cloud ismertekkel érkező jelentkezőket tárt karokkal várja, és belső akadémia programmal segít nekik ezekre az alapokra magabiztos OpenStack jártasságot építeni. A tréningek a cégen belül nem csak a frissen érkezőknek folyamatosak, a DT-ITS a teljes gárda tudását rendszeres képzésekkel tartja naprakészen – nem csak a szigorúan vett üzemeltetési és OpenStack témakörökben, de akár soft skillek, agilis, scrum master, stb. tudás elsajátításában is.

Ennek köszönhetően a vállalaton belül a különböző, rendszeradminisztrátori, mérnöki, architekti munkakörök, illetve akár az agilis karrierutak, scrum master, product owner szerepek között is van átjárás, hogy mindenki biztosan a saját elképzeléseihez, erősségeihez legjobban igazodó szerepet tudjon felvenni.

[A DT-ITS megbízásából készített, fizetett anyag.]

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról