Szerző: Asztalos Olivér

2019. november 22. 16:30:00

Az adatközpontok hátán eveznek a merevlemezes eladások

Míg a kifejezetten nagy kapacitású adatközpontos termékeknek hála az értékesített kapacitás növekszik, addig a kliensekbe szánt modellekre mutatkozó gyengébb kereslet miatt  darabszám tovább csökken.

HIRDETÉS

Új rekordnak számító 240 exabájtnyi összkapacitású merevlemezt szállítottak le a harmadik negyedévben a gyártók, amely 15 százalékos javulást jelent az előző negyedévhez képest. A növekedés hátterében az adatközpontok állnak, a 240-ből ugyanis 140 exabájtot a nagyvállalati nearline modellek tettek ki. A Seagate adatai szerint egyre keresettebbek a kifejezetten nagy, 14-16 terabájtos modellek, mely hozzájárult ahhoz, hogy egy év alatt 1,1 terabájttal 6,2 terabájtra nőtt az értékesített termékek átlagkapacitása.

Mindezek ellenére egyik piaci szereplő sem bonthat pezsgőt, a darabszám ugyanis évek óta határozottan csökken. Míg a tavalyi harmadik negyedévben 88 millió, addig az idén szeptember végén zárult időszakban már csak 83 millió meghajtót értékesítettek a gyártók. A különféle merevlemezekhez szükséges motorok gyártásával foglalkozó, a piac nagyjából 85 százalékát lefedő Nidec szerint az elmúlt 8 évben nagyjából 43 százalékkal zsugorodott a különféle HDD-kre mutatkozó igény: míg 2010-ben 650 millió HDD-t szállítottak le, addig ez a szám tavaly már csak 375 millió volt. A gyártó szerint a tendencia folytatódik, hisz az idei évre már csak 309, 2020-ra pedig már csupán 290 millió darab merevlemezzel számol a japán cég.

nidec_predictions_hdd

A csökkenés hátterében a személyi számítógépekbe szánt termékek értékesítés áll, melyek az elmúlt nagyjából másfél évben tapasztalt SSD-s ármérséklődés hatására meredek zuhanásba kezdtek. A Western Digital kimutatása szerint egy év alatt bő 20 százalékkal, 16,3-ról 12,9 millió darabra esett a leszállított PC-s modellek darabszáma. E közben az adatközpontos termékek iránti kereslet közel 14 százalékkal, 6,6-ról 7,5 millió darabra javult.

A merevlemezgyártók és beszállítói számára tehát a nagyvállalati/adatközpontos termékek iránti növekedés jelenti a hosszútávú fennmaradás kvázi egyetlen lehetőségét. Az adatközpontos termékekre 2013 óta folyamatosan növekszik az igény, ekkor ugyanis még csak 36 millió darab kelt el, tavaly viszont már 51 milliós volt az értékesítés, ami idén 54, jövőre pedig 60 millióra kúszhat fel. Ezzel szemben a klasszikus enterprise meghajtók eladásai csökkennek, bár 2015 óta kevésbé drasztikusan: ekkor még 25 milliós értékesítést regisztráltak, ami a tavalyi évre 22 millióra mérséklődött.

 

a címlapról