Szerző: Koi Tamás

2019. július 22. 12:04

Nagyon megroppant a Netflix

Rendkívül rosszul sikerült a világ egyik legnagyobb videostreaming-szolgáltatójának számító Netflix idei második negyedéve - a cég évek óta először veszített ügyfeleket a legfontosabbnak számító honi piacon, illetve a globális növekedési ráta is jóval alulmúlta az előzetes várakozásokat.

Több elemző által is katasztrofálisnak titulált második negyedéven van túl a világ legnagyobb videostreaming-szolgáltatójának számító Netflix. A cég hosszú idő óta először veszített előfizetőket az amerikai piacon, emellett globális növekedése is jelentősen lelassult. A cég eközben minden eddiginél több pénzt öl tartalomgyártásba, ami - ha a második negyedévben tapasztaltak trendszerűvé válnak - komoly kérdéseket vetnek fel a Netflix hosszú távú stratégiáját illetően.

Egyik pofon a másik után

A streamingszolgáltató a múlt héten közzétett üzleti jelentése szerint a második negyedévben 130 ezer előfizetőt veszített az Egyesült Államokban - csökkenésre utoljára 2011-ben volt példa a cégnél, amikor a vezetés úgy döntött, hogy a postai DVD-kölcsönző szolgáltatást és a streamingszolgáltatást különválasztja. A cég eközben a nemzetközi piacokon "mindössze" 2,7 millió új előfizetőt tudott toborozni, ami alig több mint a fele a negyedévi előrejelzésnek, ám ezzel együtt is ezek a régiók - így többek közt Kelet-Európa - lehetnek a nyertesei annak, ha a Netflixet a honi és a fejlettebb nyugati piacokon riválisai térdre kényszerítik.

reedhastings
Reed Hastings, a Netflix első embere

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég az idén két, meglehetősen erős alapokon nyugvó konkurenciát is kap a nyakába, így mind a Disney, mind az Apple elindítja saját streamingszolgáltatását, előbbi ráadásul jelenleg több saját show-t is "elvisz" a Netflixtől, így a cég kénytelen lesz még nagyobb összeget tartalomgyártásba ölni - a saját gyártású sorozatok készítésére a vállalat csak idén 15 milliárd dollárt tervez fordítani.

Reed Hastings, a Netflix első embere a negyedéves jelentés közzétételét követően kijelentette, az eddigi menetelés hirtelen megtorpanása nem a konkurencia nyomásának köszönhető, hiszen a második negyedévben a piacszerkezet nem változott számottevően sem az USA-ban, sem világszinten. A Netflix ugyanakkor az év elején több piacon is kénytelen volt árat emelni - a cégvezetés szerint sokkal inkább ez okozta a visszaesést, emellett az adott időszakban a katalógus sem bővült olyan húzónevekkel, melyek potenciális előfizetők millióit mozgatnák meg.

Nemzetközi vizeken

A harmadik negyedévben ugyanakkor mindez megváltozhat, hiszen több netflixes sikersorozat is folytatódik, illetve folytatódott, köztük a Stranger Things-szel, a brit uralkodó II. Erzsébet életét bemutató The Crown-nal, valamint érkezik az Orange is the New Black befejező évada is. Hogy a Netflix közben mennyire támaszkodik a nemzetközi piacokra, azt jól mutatja a tény, hogy az említett tartalmak jelentős része már lokalizáltan is elérhető, többek közt Magyarországon is. A cég a szolgáltatási terület 2016-os jelentős bővítése óta idén mindennél több sorozatrészhez és filmhez rendelte meg a magyar szinkronsáv vagy legalább a felirat gyártását, ezzel a Netflix a kezdeti, jórészt rétegigényeket kiszolgáló időszakot követően már Magyarországon is tényező, jóllehet a piacon még ma is szinte teljesen egyeduralkodó az HBO saját streamingszolgáltatása, az HBO GO.

A Netflix a meglévő és új show-k szinkronizálása és felirattal ellátása mellett egyre több energiát folytat a lokális tartalmak gyártására vagy vásárlására is, így többek közt Lengyelországban, Törökországban, Németországban, Svédországban és Dániában is készültek több milliós nézettséget elérő lokális produkciók. A cég emellett a kelet-európai régióban, Horvátországban már beemelt a helyi katalógusába horvát gyártású sorozatot.

a címlapról