Szerző: Koi Tamás

2019. május 31. 13:00

DIGI Mobil: örök ígéretből beváltott ígéret?

A Vodafone Magyarország húsz évvel ezelőtti piacra lépésénél is nagyobb jelentőségű esemény lehet a magyar mobiltávközlési szegmensben a DIGI Távközlési Kft., mint negyedik, saját infrastruktúrával rendelkező szereplő megjelenése - az mindenesetre borítékolható, hogy a fapados modellben gondolkodó cég előbb-utóbb lépéskényszerbe hozza majd három riválisát.

Ahogy arról többek közt a HWSW is beszámolt, 2019. május 27-én különösebb csinnadratta nélkül elindította kereskedelmi mobilszolgáltatását Magyarországon a DIGI Távközlési Kft. Az esemény jelentőségét jól jelzi, hogy a magyar mobiltávközlési szegmensben legutóbb 20 évvel ezelőtt volt példa hasonlóra, amikor a Vodafone Magyarország indulásával háromszereplőssé vált a piac. A DIGI Mobilban ugyanakkor ott rejlik az az ígéret, amit a világ akkori legnagyobb globális előfizető bázisát magánál tudó Vodafone végül nem teljesített Magyarországon: a román tulajdonosi háttérrel rendelkező, a nagy nyugati multikhoz képest jelentősen eltérő cégkultúrájú társasággal megjelent az első, valóban diszruptív piaci szereplő hazánkban.

Beváltott ígéret

Pedig évekig úgy tűnt, hogy a DIGI Mobil Magyarországon örök ígéret marad, a cég legalábbis már 2011-ben bejelentkezett a mobilhálózat működtetéséhez elengedhetetlenül szükséges frekvencialicencekért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság végül utólag érvénytelenített frekvenciapályázatán, bár ha lett is volna eredménye a pályázatnak, az a DIGI szempontjából másodlagos szerepet játszott volna, hiszen a céget már a jelentkezési szakaszban kizárták. A DIGI végül 2014-ben egy újabb frekvenciapályázaton már sikerrel indult és el is vitt egy 5 MHz széles duplex blokkot az 1800 MHz-es sávban, melyre még ugyanebben az évben technológiasemleges felhasználásra vonatkozó engedélyt kért és kapott a hatóságtól.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Miközben a Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország a 2014-ben elnyert spektrumokon részben a meglévő infrastruktúrára támaszkodva rövid időn belül országos lefedettségűvé terjesztette ki a 4G szolgáltatást, addig a DIGI lassú építkezésbe kezdett a háttérben. Már a kezdetekkor nyilvánvalóvá vált, hogy a szolgáltató segítség hiányában (nemzeti roaming partner) versenytársaival ellentétben nem tud országos kiterjedésű hálózatot nyújtani a rendelkezésére álló spektrumkerettel, márpedig erre vonatkozó kötelezettség nélkül, jól felfogott érdekből egyik hazai mobilcég sem karolta fel az induló negyedik szolgáltatót.

Húsz évet kell behozni

Míg 1994-ben a GSM hálózatok el tudtak indulni Magyarországon néhány tucat, főleg fővárosi bázisállomással, nemzeti roaming partner nélkül már 1999-ben is óriási hátrányban lett volna a Vodafone, 2019-ben - de akár már 2014-ben is - pedig gyakorlatilag behozhatatlan hendikepet jelentett volna, ha a DIGI kizárólag a Budapesten, elszórtan jelentkezik szolgáltatásával. A hálózat kiépítése ezért különösen az elmúlt egy-két évben ütemesen gyorsult - bár a szolgáltató nem árult el ezzel kapcsolatos részleteket, szakértői becslések szerint az induláskor nagyjából 1000-1500 bázisállomása lehet országszerte a negyedik szolgáltatónak, ezek egy része teljesen saját építésű, más részük betelepülés már meglévő állomásokra (passzív infrastruktúra-megosztás).

A szolgáltató kisebb meglepetésre az eleinte leginkább nyomott árú megoldásaik révén népszerűvé vált kínai beszállítók helyett a svéd Ericssontól szerezte be a mobilhálózati infrastruktúra-elemeket (maghálózati komponensek, rádiós közeg, antennák). Szintúgy az Ericsson eszközeivel szolgáltat hazánkban a Magyar Telekom, ami természetesen nem jelenti azt, hogy a két hálózat műszaki színvonala teljesen egyező lenne, ugyanakkor mégis egyfajta biztosíték lehet a megfelelő műszaki minőségre.

digi_telekom_voda_telenor

A cég az Ericsson szakembereinek segítségével meg tudta oldani, hogy az birtokában lévő 5 MHz-es duplex blokkot felossza egy 2G-s és 4G-s hálózati "szeletre", így a régebbi készülékek és a legmodernebb okostelefonok egyaránt képesek a DIGI hálózatára csatlakozni. Annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló szűk kapacitást a lehető leghatékonyabban legyen képes kihasználni, a DIGI Mobil már az induláskor elérhetővé tette a teljesen IP-alapú VoLTE és VoWiFi hangátviteli rendszereket a hálózaton - előbbi még a három inkumbens szolgáltató közül sem mindegyiknél érhető el, a VoWiFi-kapcsolattal pedig egyértelműen piacelső a DIGI.

Pusztán ebből a tényből is látszik, hogy műszaki megoldások terén - akárcsak a versenytársak számára ijesztően gyorsan épülő FTTH hálózatnál - a DIGI már indulásakor képes a legmodernebb rendszereket implementálni hálózatába. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy a három versenytársnak a hálózat és az előfizetői bázis méretéből, komplexitásából adódóan nagyobb kockázatot jelent a hasonló rendszerek élesítése, nem beszélve arról, hogy a DIGI-vel ellentétben a legtöbbjük a bőséges kapacitástartalékok, illetve a fejlesztési költségek okán nincs is rákényszerítve arra, hogy rohamtempóban bekapcsolja a fenti, fejlett funkciókat - nem véletlen, hogy a Vodafone Magyarország csak idén tavasszal jutott el odáig, hogy a VoLTE technológiát tesztelni kezdje hálózatán.

Ajándék mobilnetnek ne nézd a sávszélességét!

A DIGI ráadásul egy a magyar mobilpiacon eddig példátlan huszárvágással gyakorlatilag elfojtotta az esetlegesen jelentkező műszaki problémák, valamint a lefedettségi és egyéb hiányosságok miatt megjelenő elégedetlen hangokat: A cégnél jelenleg egyetlen tarifára fizethetnek elő az operátor valamilyen már meglévő vezetékes vagy műholdas szolgáltatását használó lakossági ügyfelei, ez a már eleve beszédes nevű "DIGIMobil Teszt", ami nulla forintos havidíj mellett hálózaton belüli korlátlanságot, hálózaton kívül 5 Ft-os belföldi percdíjat és 50 GB benne foglalt adatmennyiséget kínál - utóbbit erősen korlátozott, ugyanakkor távolról sem használhatatlanul rossz sebességparaméterek mellett.

Tekintve, hogy egy DIGI ügyfél legfeljebb 4 db SIM-re köthet előfizetői szerződést, mindez elméletileg maximálisan mintegy hárommillió potenciális előfizetőt feltételez (a DIGI ma nagyjából 750 ezer magyar háztartásban van jelen valamilyen vezetékes szolgáltatással), nyilvánvaló ugyanakkor, hogy a szolgáltató jelenlegi hálózata ekkora ügyfélkörnek a felét is képtelen lenne kiszolgálni. A cég ezért úgy tartja féken az ügyfélbázis hirtelen burjánzását, hogy csak azoknak a már meglévő ügyfeleknek ad kártyát, akik a mobilszolgáltatás által lefedett területen élnek, bármennyire is ellentmond ez a gazdasági érdekeinek.

Emellett a jelenlegi lefedettségi mutatók mellett egyértelmű, hogy a DIGI május végén indult mobilszolgáltatása csak nagyon kevesek számára jelentheti az elsődleges mobilkommunikációs kapcsolatot, vagyis az első DIGI kártyák zömében dual SIM-es készülékekbe fognak kerülni, mint ahogy az sem véletlen, hogy a szolgáltató által árult mobiltelefonok zöme eleve két kártyát fogad. A nulla forintos havi díjú, a hazai piacon minden tekintetben a legkedvezőbb lakossági percdíjakat kínáló DIGI Mobil előfizetés ugyanakkor a család kevésbé mobilis tagjai (nyugdíjasok, tinédzserek) számára már most a legjobb alternatívát jelentheti.

Kártyajáték

Hosszú távon mindenki számára az a legnagyobb kérdés, hogy a dual SIM-es készülékekben a jelenleg másodlagos SIM-ként használt DIGI kártya mikor veszi át az elsődleges kártya helyét. Az mindenesetre aligha lehet kérdéses, hogy a fapados modellben gondolkodó szolgáltató a tesztidőszak leteltét követően is jóval az átlagos piaci árak alatt kínálja majd a mobilelőfizetést, ami rettenetesen fájni fog a teljesen eltérő körülményekre berendezkedő versenytársaknak.

Mindezt mi sem érzékelteti jobban a Magyar Telekom b-márkájának számító Flip létrejötténél. Bár ezt hivatalosan soha nem ismerte el, a Telekom 2017-ben a DIGI felől érkező, a vezetékes piacon tapasztalható erősödő nyomásra reagálva volt kénytelen saját vezetékes szolgáltatásait más márkanév alatt, fapados konstrukcióba összecsomagolni. Ám míg a Telekom a vezetékes előfizetéseknél megteheti, hogy csak azokon a területeken (akár utcaszintre lebontva) kínálja a Flip-et, ahol a DIGI is szolgáltat, addig egy mobilszolgáltatásnál ez a fajta területi szegmentáció értelmezhetetlen.

Ahhoz azonban, hogy a DIGI hosszú távon is komoly kihívóvá, meghatározó piaci szereplővé válhasson a mobilszegmensben is, a cégnek mindenekelőtt további spektrumot kell szereznie. Erre a következő néhány évben két eljárásban is lehetősége lesz - idén a 700, a 2100 és a 2600 MHz-es sávban, valamint a 3600 MHz-es úttörő 5G sávban várható értékesítés, 2022-ben pedig a jelenleg érvényes 900 MHz-es és 1800 MHz-es licencek, illetve azok egy része jár le.

A DIGI-nek elemi érdeke, hogy az idén nyári értékesítési folyamaton elhozzon legalább egy 5 MHz-es párosított 700 MHz-es alapblokkot a meghirdetett ötből, így a szolgáltatás lefedettsége relatív gyorsan (de legkorábban 2020. szeptemberében) országossá válhatna. Emellett a sűrűn lakott területeken szükségessé válhat további cellákat üzembe állítani, amire a 2100 MHz-es és 2600 MHz-es sáv ideális alapot adhat. A szolgáltató továbbá már a DIGI Mobil indulását bejelentő sajtóközleményben is egyértelművé tette, hogy hosszabb távon az 5G-s fejlesztésekben is érdekelt, az operátor által üzemeltetett technológiai háttér ugyanakkor már jelentős részben most is alkalmas a generációváltásra, így ez a DIGI számára kevésbé technológiai, mint inkább üzleti kérdés.

Jó, de akkor most leveri az árakat vagy nem?

A legtöbb, a lakossági mobilpiacot behatóbban ismerő előfizetőt és iparági érintettet a DIGI Mobil magyarországi megjelenése kapcsán vélhetően most leginkább az a kérdés foglalkoztatja, hogy a Telekom, a Telenor és a Vodafone szolgáltatásaira, illetve elsősorban azok árazására milyen hatást gyakorol majd a negyedik szereplő megjelenése. Alapvető bizakodásra adhat okot, hogy a DIGI mögött nem egy olyan, globális multi áll, mely éppen a kiterjedt nemzetközi hálózat jelentette működési hátteréből és különböző elkötelezettségeiből adódóan adott esetben kifejezetten ellenérdekelt az árak letörésében. Elsősorban e törvényszerűségből fakadóan nem tudta betölteni a diszruptív szerepet a hazai piacon a Vodafone, még akkor sem, ha a cég számos, megjelenésekor újítónak számító tarifakonstrukcióval (pl. korlátlan beszélgetés) állt elő az évek során.

A DIGI ezzel szemben ott üt erőset, ahol a szolgáltatóknak a legjobban fáj, azaz nem a néhány tíz-, maximum néhány százezer előfizetőből álló prémium szegmenst támadja ajánlatával, és szinte borítékolható, hogy amikor havidíjat is kér majd a szolgáltatásért, annak összege jóval a jelenlegi magyar mobilpiaci átlagköltés alatt lesz. A piacvezető Telekom számára a legkézenfekvőbb válaszlépés erre egy mobilos Flip előhúzása lehet a kalapból, míg a Vodafone a UPC-vel hamarosan kiegészülve meglehetősen kényelmetlen helyzetbe, két tűz közé fog kerülni: fentről a Telekom, lentről pedig a DIGI fogja támadni integrált szolgáltatásaival.

Nagy kérdés, hogy egy ilyen piacon milyen szerep hárul majd a cseh PPF befektető csoport kezében lévő, kizárólag mobil lábakon álló Telenor Magyarországra - mindenesetre a tulajdonos, Petr Kellner arcán vélhetően kevésbé lehet őszinte a mosoly most, hogy befektetésének értékét egy kihívó piaci szereplő veszélyezteti. A megoldás erre alighanem az lehet, hogy a Telenor maga is kihívó szereplővé válik, amire egy erős nemzetközi anyacég nélkül szüksége is lehet a jövőben, és amire már korábban is utaltak bizonyos jelek (például az azóta megszüntetett Hello Data tarifacsalád bevezetése).

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról