Szerző: Hlács Ferenc

2019. március 19. 10:41

Szárnyalt tavaly a mobilos játékok piaca

Ötödével több bevételt termeltek a mobilos címek 2018-ban, mint a többi platform összesen - a legnépszerűbbek továbbra is a különböző multiplayer és MMORPG címek.

Tovább zakatoltnak a mobilos játékok, amelyek bevétele tavaly már ötödével haladta meg a többi platform összesített forgalmát - derül ki az App Annie és az IDC elemzéséből. A szegmens növekedése ráadásul folyamatosan gyorsul: Ahogy azt az App Annie piackutatásért felelős igazgatója, Amir Ghodrati a Venturebeatnek adott nyilatkozatában aláhúzza, a mobilos játékpiac bevétel terén 2014-ben tört először az élre, és azóta stabilan növeli előnyét a felhasználói költéseket addig vezető PC és macOS platformokkal szemben.

appanniemobgm01

A tavalyi évre vonatkozóan az elemzők szerint tehát a mobilos játékokra vonatkozó költések egész pontosan 20 százalékkal haladták meg a játékkonzolokon, kézikonzolokon és asztali számítógépeken játékokra összesen elköltött összeget - ebbe beletartozik minden digitális és fizikai költés, ugyanakkor a reklámbevételeket az elemzőcégek nem számolták ide. A bevételek legnagyobb részéért nem meglepő módon az ázsiai és csendes-óceáni térség hozta, a régió 55 százalékért felelt, de a nyugati országokban is jól látható volt a növekedés.

A legjobban teljesítő játékok listáját Androidon a dél-koreai Ncsoft által fejlesztett Lineage M multiplayer RPG vezette tavaly, míg iOS-en a kínai Tencent nevével fémjelzett Honour of Kings MOBA hozta a legtöbb bevételt. Az TOP5-be mindkét platformon bejutott a jól ismert Candy Crush Saga is, Androidon az ötödik, iOS-en a negyedik helyre, a Pokémon Go azonban csak Androidon fért fel a listára, a negyedik helyen. A Google platformján a második helyet a Sony által fejlesztett Fate/Grand Order foglalja el, míg a iOS-en az ezüstérem is kínai fejlesztőhöz került, méghozzá a Fantasy Westward Journey mögött álló NetEase csapatához.

appanniemobgm02

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A lista jól mutatja, hogy a felhasználók leginkább a PvP és co-op elemekkel operáló multiplayer címeknél, illetve az MMORPG-knél hajlandók mélyebben a pénztárcájukba nyúlni - a TOP5-ből, iOS-en és Androidon is három-három játék megfelelt ezeknek a jellemzően a PC-s játékokból átemelt paramétereknek. Noha a mobilos játékok a piac hajnalán leginkább az alkalmi játékosokat célozták, akik a buszon utazva, vagy épp sorban állás közben akarták elütni az időt, az elemzők szerint mára a "tradicionális", komolyabb elköteleződést igénylő játékok is egyre jobban megvetik a lábukat a platformon. Emiatt pedig a szegmensben nagyon is jól jön a hagyományos platformokon szerzett tapasztalat: a legnépszerűbb tíz címből hét fűződik olyan kiadó nevéhez, amely PC-s vagy konzolos játékfejlesztési háttérrel rendelkezik.

Ez a trend pedig Ghodrati szerint idén is folytatódik, miközben a fejlesztők egyre inkább nyitnak a keresztplatformos funkciók felé is. Az ugyancsak klasszikus platformokon rajtolt PUBG, illetve a Fortnite mobilos sikerét senkinek nem kell bemutatni, utóbbival az Epic Games még a Google Play Store-t is megkerülte (igaz egy komolyabb biztonsági fiaskóba is belefutott) - ez a hullám folytatódik 2019-ben is, az EA például már készül APEX Legends mobilos átiratára. Az ilyen címek egyre szélesebb körű elérhetőségével a "keményvonalas" mobilos játékosok száma is egyre nő, az IDC 2015-ös és 2018-as, az Egyesült Államokban végzett felméréseit összehasonlítva látható, hogy a mobilos játékok mellett elkötelezett játékosok száma 3,5 százalékot növekedett az elmúlt három év során.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról