Szerző: Asztalos Olivér

2019. január 30. 14:56

Apple: nagyot esett az iPhone-ok eladása

A közelmúltban leadott figyelmeztető lövéseknek megfelelően nagyot esett az Apple iPhone-okból származó forgalma a tavalyi utolsó negyedévben. A cupertinói vállalat nem, hogy nem tudta megismételni a kimagasló 2017-es év végi produkciót, de még megközelíteni sem sikerült a 61 milliárdos összeget.

A vállalat közel 52 milliárd dollár összértékben értékesített okostelefonokat, amely majd 15 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A nagyjából 9 milliárd dolláros csökkenés (az összeg az Intel komplett negyedéves forgalmának kb. fele) még egy Apple kaliberű vállalat számára is tetemes. Nem csoda, hogy a negyedévet értékelő konferenciahívás nagy részét bizonyítványának magyarázásával töltötte a vezetőség.

A vállalat húzótermékének számító iPhone-ok botlása természetesen a vállalat teljes forgalmára is rányomta bélyegét. A 84,3 milliárd dolláros bevétel ugyanis úgy jelent 5 százalékos (az árfolyamhatás kiszűrésével 3 százalékos) csökkenést 2017 utolsó három hónapjához képest, hogy közben az összes többi termékkategória bevétele gyarapodott, bizonyos esetekben nem is kevéssel. Öröm az ürömben, hogy ennek ellenére a profit szinte változatlan maradt, a 19,97 milliárd dolláros összeg csupán 100 millióval szerényebb az egy évvel korábbinál.

Tim Cook: Kína a hibás

A vállalat vezérigazgatója elsősorban a gazdasági recesszióba futott Kínát okolja az iPhone-ok gyengélkedéséért, de több más okot is felsorakozott a konferenciahíváson. Cook szerint vállalatának nem kedvez a távol-keleti országban tapasztalható makroökonómiai állapot. Az nem derült ki, hogy iPhone-ból mennyivel fogyott kevesebb Kínában a szóban forgó három hónap során, ám a vezérigazgató azt elárulta, hogy az óriási piacnak számító országban 4,8 milliárddal csökkent az iPhone-iPad-Mac hármasból származó forgalom egy év leforgása alatt. Borítékolható, hogy a csökkenés legalább kétharmad része az okostelefonokra vezethető vissza.

apple_iphone_qrev

A napos oldal felé terelve a szót, Cook pozitívumokat is említett Kínával kapcsolatban: a szolgáltatásokból származó forgalom rekordot ért el az országban, miközben a viselhető eszközökből (Apple Watch) befolyt forgalom 50 százalékkal ugrott meg egy év leforgása alatt. Ugyancsak a jó hírek közé került, hogy az iPadet és Macet választó kínai vásárlók kétharmada új ügyfél volt, amely később további bevételnövekedést jelenthet, például a már említett szolgáltatás üzletág révén. Végül, de nem utolsó sorban Cook kiemelte, hogy a teljes évet tekintve még így is pozitív a kínai mérleg, enyhén nőtt az Apple forgalma 2017 tizenkét hónapjához viszonyítva. A verbális tűzoltás keretein belül Cook még megjegyezte, hogy egyes országokban (USA, Kanada, Mexikó, Németország, Olaszország, Spanyolország, Korea) rekordeladásokat produkált az iPhone az utolsó negyedévben .

Bár Cook erről érthető okokból nem beszélt, de a makroökonómián túl van egy másik komoly kínai faktor is, amely egyre inkább nehezíti vállalata helyzetét. Az ország okostelefon-gyártói lassan az Apple (na meg a Samsung) fejére nőttek. A Huawei tavalyi csúcskészülékei például több funkciót tekintve is az iPhone-ok előtt járnak (pl. kijelző mögötti ujjlenyomat-olvasó, három hátlapi kamera, vezeték nélküli töltés). Az elmúlt években tapasztaltak alapján már inkább az Apple kullog a kínai szereplők után, a cupertinóiak fejlesztési stratégiája ma már kifejezetten konzervatívnak tekinthető, amely ugyancsak nem teszi vonzóbbá az iPhone-okat az igencsak megerősödött androidos riválisokkal szemben.

Tovább is van, mondjam még?

Kína azonban nem az egyedüli oka a 9 milliárdos csökkenésnek. Cook szerint ugyancsak közrejátszott, hogy míg a 2017 utolsó negyedévének tündökléséért felelős iPhone X novemberben került piacra, addig a tavaly ősszel megjelent közvetlen utód iPhone Xs (Max) készülékeket már jóval korábban, szeptemberben elkezdték szállítani. Az Apple szerint emiatt az új készülékekből származó forgalom egy számottevő része már a harmadik negyedévben lecsapódott, csorbítva a negyedik negyedéves számokat.

Ennél komolyabb, illetve hosszabb távon is problémát eredményező ok, hogy az iPhone-ok csereciklusa egyre hosszabbra nyúlik. Bár Cook nem hagyta ki az olcsó marketing maszlagot, mely szerint a szeptemberben bemutatott iPhone-ok a valaha látott legjobb készülékek, azok ennek ellenére csupán inkrementális fejlesztéseket hoztak az egy évvel korábban bemutatott iPhone X-hez képest. E miatt sokan inkább a kivárás opcióját választották, azaz itt is visszaüt a feljebb már említett, igencsak konzervatív fejlesztési stratégia. Az Apple védelmére legyen mondva a szoftveres terméktámogatás időtartama, mely a felhasználók egy részénél szintén csere elleni érv lehet. (Az iOS 12 például még a 2013 őszén bemutatott iPhone 5s-t is támogatja.) Érdekes kérdést vet fel, hogy az Apple változtat-e ezen a csereciklus nyúlásának kordában tartásához, például azzal, hogy a várhatóan júniusban felbukkanó iOS 13 esetében lényegesen rövidebbre szabja a támogatott készülékek listáját.

apple_iphone_qrev_change

Cook szerint ugyancsak komoly ellenszélt generált az akciós akkucsere. Ezt a gödröt azonban saját magának ásta meg az Apple még az iPhone-ok szoftveres lassításával. A vállalat kiengesztelésül 79-ről 29 dollárra mérsékelte a szervizelés költségét az iPhone 6-os és újabb modelleknél, amelyet tavaly december 31-ig lehetett kihasználni. A lehetőséget állítólag "milliók" vették igénybe, amely ugyancsak hatással volt a csereciklusra. Cook megjegyezte, hogy "néhány ember" szerint ez rossz döntés volt, ám a szakember kitart amellett, hogy helyesen jártak el. A szoftveres lassítás körüli felhajtás miatt (amely több országban illegális lépésnek minősült) azonban valószínűleg nem csak a látszólagos nagyvonalúsága állhatott a háttérben.

Szintén negatívan befolyásolta az eladásokat az erős amerikai dollár. Emiatt több országban felszökött az Apple termékeinek (is) az ára. Cook Törökországot hozta fel példának, a tavalyi év során ugyanis nagyjából 33 százalékot gyengült a líra a dollárhoz képest, mely a cég számításai alapján önmagában 700 millió dolláros bevételkiesést eredményezett. A vezérigazgató szerint ugyancsak kedvezőtlen volt számukra, hogy a szolgáltatók által az előfizetéses csomagban kínált iPhone-ok kedvezménye jelentősen csökkent. A jelenség idehaza is megfigyelhető, a csomagok nagy részénél csupán minimális árengedményt kínálnak a szolgáltatók, ma már számos esetben jobban megérheti valamely telefonos vagy elektronikai üzletben megvásárolni a készülékeket.

Egy elemzői kérdésre Tim Cook elmondta, hogy a vállalat nem hibázott, amikor minden eddiginél magasabbra emelte a szeptemberben bemutatott készülékekkel az árazást. A szakember azzal védekezett, hogy az iPhone Xs ára egyezik közvetlen elődjének cédulájával, a nettó 1100 dollárról induló iPhone Xs Max pedig csak egy százassal lett drágább ennél. Cook ugyanakkor azt már elismeri, hogy a hazai piacon túl vannak problémák az árazással, például a már említett erős amerikai dollár miatt. A dolláros árhoz képest olykor hatalmas különbségeket már ebben a hónapban elkezdte lefaragni az Apple egyes termékek esetében, oly módon, hogy az árfolyamhatás egy részét egyszerűen benyelte az érintett feltörekvő piacokon.

iPad, Mac és a többi

A többi termék eladásai miatt már nem kellett lyukat beszélni az elemzők hasába. Az iPad-ekből származott 6,7 milliárdos forgalom például 17 százalékkal nőtt az ősszel bemutatott új Pro termékeknek hála. Ahogy az iPhone-ok esetében, úgy sajnos már itt sem tudni, hogy ez pontosan hány darab termékből jött össze. Tim Cook és csapata még tavaly jelentette be, hogy az idei évtől egyszerűen nem publikálja a darabszámot. Az új iPadek magasabb árcéduláját tekintve valószínűleg nem változhatott számottevően az értékesített tabletek mennyisége. Jól fogytak a Macek is, melynek hála a valaha regisztrált legerősebb negyedévet könyvelhette el az Apple, hála az ősszel bemutatott termékeknek. A 7,4 milliárd dolláros összeg 9 százalékos javulást jelent, ám ahogy a többi termék esetében, úgy már itt sem tudni, hogy ehhez hány darab PC-t kellett értékesíteni.

apple_category

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Végül, de nem utolsó sorban az egyéb hardverek is ott vannak a listán, amelyeket nem taglal külön bontásban az Apple, így csak Cook szavaival jellemezhetjük ezek teljesítményét. A vállalat vezetőjének szavai alapján Apple Watch, AirPods, HomePod, és Beats (stb.) termékekre egy év alatt 33 százalékkal nőtt a kereslet, a viselhető eszközöket kiemelve (Apple Watch) pedig 50 százalékos volt az ugrás.

Tovább hízik a második láb

Az iPhone eladásokkal ellentétben tovább remekelt a vállalat szolgáltatások üzletága. Az Apple ide számolja a digitális tartalmakat (iTunes vásárlások, Apple Music), a kiterjesztett garanciát, az Apple Pay-t, a licencelést, az App Store bevételeit, illetve számos más szolgáltatást (pl. iCloud felhős tárhely) is. Az ezekből befolyt bevétel immár egy igen jelentős, 10,9 milliárd dolláros részét teszi ki a negyedéves forgalomnak, amely az előző évhez képest 19, az előző negyedévhez képest pedig 9 százalékos gyarapodást jelent. Bár a növekedés továbbra is egészséges, annak üteme lassulni látszik, két negyedévvel korábban például még 31 százalékos ugrásról adott hírt az Apple.

apple_services_4q18

A vállalat ugyanakkor ezzel kapcsolatban is őrzi kincstári optimizmusát, melyet villogtatva kiemelte, hogy immár 1,4 milliárd aktív felhasználójuk van -, amely amellett, hogy újabb rekord, egyben jó alap a szolgáltatások üzletágának további növekedéséhez. A vállalat emellett közölte, hogy 2010 óta nagyjából ötszörösére sikerült növelni a divízió forgalmát, a tavalyi 12 hónap során regisztrált 41 milliárd dolláros összeghez képest nyolc éve még csak 8 milliárdot hoztak a konyhára a szolgáltatások.

A következő, március végével záruló negyedévre 55-59 milliárd dolláros forgalmat remél az Apple. Ez 3-10 százalékkal lenne alacsonyabb a korábban elért 61,1 milliárdnál, a vállalat tehát további csökkenésre számít a következő hónapokban.

a címlapról