Szerző: Asztalos Olivér

2018. november 29. 12:15

Bezárja kapuit a hannoveri CEBiT

Bezárja kapuit a hannoveri CEBiT kiállítás. A szebb napokat is látott rendezvény maradványait a Hannover Messe-be integrálják a szervezők.

Nem szervez több hannoveri CEBiT-et a Deutsche Messe AG. A világ egyik legnagyobb kiállítás-szervező vállalatának tegnapi bejelentése alapján 33 év után végleg megszűnik a szebb napokat is látott IT expó, ami egyben a jövő júliusra tervezett esemény törlését is jelenti. A német cég az ipart érintő fontosabb témákat az április eleji Hannover Messe-be integrálja, a további CEBiT témák pedig speciális eseményekké fejlődnek a vertikális iparágak döntéshozói számára - áll a hivatalos közleményben. A Deutsche Messe szerint a jövő júliusra tervezett CEBiT-re láthatóan csökkent a kiállítói és a látogatói kereslet, ezért a szervezők az expo megszüntetése, illetve eseményportfólió racionalizálása mellett döntöttek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A közlemény még kitér az általános trendekre, amelyeknek megfelelően az elmúlt években csökkent a kereslet a hannoveri CEBiT-hez hasonló horizontális szerkezetű kiállításokra. A digitalizáció innovatív hatása különösen az ipari alkalmazás ágazataiban érezhető. Ennek eredményeként számos régi nagy CEBiT kiállító pártolt át az ipart megcélzó DMAG eseményekre, mint például a Hannover Messe-re. A helyzet érdekessége, hogy a Hannover Messéből 33 évvel ezelőtt az akkori igényeknek megfelelően kiváltak azok a témák, amelyek az újonnan születő digitális technológiákkal voltak kapcsolatosak. Így jött létre 1985-ben a CEBiT - mondja a Deutsche Messe AG.

cebit_2018

A 2000-es években még az egyik legnagyobb IT expónak számított a CEBiT, és több mint 800 ezer látogatót vonzott Hannoverbe. Tavasszal itt jöttek össze a nagy (komponens)gyártók (Intel, AMD, Nvidia stb.), melyek rendszeresen jelentettek be meghatározó termékeket a kiállításon, ez volt a konzumer IT-ipar egyik legjelentősebb éves eseménye. Az előző évtized végi recesszióból a tajvani konkurens, vagyis a Computex jött ki jobban, amely végül teljesen átvette a PC-hardvermustra szerepét. Eközben a szórakoztatóelektronikai eszközöket a csupán pár száz kilométerre lévő berlini IFA szippantotta fel, miközben a telekommunikációt jóformán teljesen kisajátította a barcelonai MWC, az év legelején esedékes Las Vegas-i CES pedig ezektől a térképen nagyon távol, egyfajta mindenből egy kicsit alapon fut sikerrel, szórakoztatóelektronikai, PC-s, illetve telkós kiállítókat egyaránt felvonultatva a standoknál és a monumentális hotelekben.

A CeBIT szervezői ezt tapasztalva az évtized elején egy teljesen új irányt fektettek le, megcélozva a B2B szektort. A kiállítás első számú hívószavai így a cloud, big data, adatbiztonság, adatvédelem, outsourcing, CRM, ERP, dokumentumkezelés, logelemzés és üzleti intelligencia lett. Ezzel együtt a Hannover Messe csarnokaiban döntő többségben üzletemberek, elemzők, döntéshozók, igazgatók, illetve alelnökök sorakoztak fel olyan kiállítók mellett, mint az SAP, az IBM, a Telekom, vagy épp a nagyvállalati megoldásait propagáló Microsoft. A keményvonalas B2B iránnyal azonban mind a korábbi hátizsákos hétköznapi látogatók, mind pedig a fiatalok elpártoltak a kiállítás mellől.

Mindezek hatására a látogatottság jelentősen megcsappant, 2010 óta nagyjából 200 000 főre csökkent a megjelentek száma. A szervezők emiatt az idei évre alaposan megújították a rendezvényt. Az olykor még igencsak zord kora tavaszi dátum helyett a sokkal kellemesebb időjárással kecsegtető júniusban rendezték a CEBiT-et. Ezzel párhuzamosan a témák is változtak, fókuszba került a a blockchain, a mesterséges intelligencia, a virtuális- és kiterjesztett valóság (VR/AR), a robotika, a mobilitás (önvezető járművek, drónok), az IoT, illetve az IT security. Mindez azonban nem tette vonzóbbá a kiállítást, amelyre 5 nap alatt végül mindössze 120 000 látogató érkezett. Az idei és egyben utolsó CEBiT-en egy huszonegy darab magyar céget felvonultató országstand is kint volt, ahol hazai vállalkozások mutathatták be fejlesztéseiket a Digitális Jólét Program és az IVSZ jóvoltából.

Közleményében a Deutsche Messe hangsúlyozza, hogy a CEBiT név nem tűnik el, a szervezők továbbra is a jól ismert márka égisze alatt rendezik meg külföldi kiállításaikat. 2019 márciusában debütál a CEBiT Russia, illetve a továbbiakban is lesz CEBiT Thailand és CEBiT Australia. A hannoveri CEBiT helyét kvázi átvevő Hannover Messe-ről, illetve a Deutsche Messe további kiállításairól december 5-én egy meetupot tart a német cég magyarországi képviselete, amelyen egy előzetes regisztrációt követően ingyenesen vehetnek részt az érdeklődők.

a címlapról