Szerző: Habók Lilla

2018. október 31. 13:06

A legfontosabb régiókban lassul a Facebook növekedése

Éppen a legnagyobb bevételeket jelentő európai és amerikai-kanadai régióban lassul a felhasználószám és ezzel együtt a bevétel növekedése a Facebookon. Zuckerberg a többi termékben, leginkább az üzenetküldésben és a Stories formátumban látja a jövőt.

A részvényárfolyam mérleghintába kezdett a Facebook szeptemberrel záruló, idei harmadik pénzügyi negyedéves jelentését követően, hirtelen 5 százalékos esés után most 3 százalékos növekedést mutat, amiből látszik, hogy a részvényesek sem biztosak a Facebook folyamatos további sikerében. Az eredmények nem kifejezetten rosszak, sőt részben még az elemzők előzetes várakozásai felett is teljesítenek, de a vállalat fő közösségi oldalán látszik a felhasználószám növekedési lassulásának tendenciája. Ezt hosszútávon még ellensúlyozhatja a cég más termékeinek növekedése, de látszólag a befektetők ebben még nem teljesen biztosak.

A cég bevétele ezúttal a tavalyi azonos időszakhoz képest 33 százalékkal 13,73 milliárd dollárra nőtt, ami kevesebb az elemzők 13,78 milliárd dolláros elvárásánál. A bevételek nagyját természetesen a hirdetések jelentik, ez a szegmens szintén 33 százalékkal 13,5 milliárd dollárra nőtt. Ráadásul ennek szinte hihetetlen nagy részét, 92 százalékát már a mobil jelenti, mely egy évvel ezelőtt 88 százalék volt. Emellett a profit pedig 9 százalékkal 5,14 milliárd dollárra nőtt, ami meghaladja az előzetes várakozásokat.

A felhasználószám kapcsán a Facebook megjegyezte, hogy korábban tévesen számított bizonyos fióktevékenységeket, amit a mostani jelentésben korrigált. Tehát ebből ered, hogy a hivatalos eredmények szerint az értékek alulmúlják a Wall Street elemzőinek várakozásait, viszont a korábbi számítással részben teljesítenék azt. Részletesebben, a havi felhasználószám a hivatalos eredmény szerint 2,27 milliárd (évről-évre 10 százalékos emelkedéssel), ami a korábbi számítással 2,28 milliárd lenne, de még így is alulmarad a 2,29 milliárdos várakozáshoz képest. Ezen belül az Egyesült Államok és Kanada felhasználószáma az előző negyedévhez képest mindössze 1 millióval növekedett. Európa viszont a korábbi számítás szerint az előző negyedévhez viszonyítva 2 millióval nőtt volna, azonban a mostani számítás szerint 1 millióval csökkent felhasználószámban.

Hasonló probléma áll elő a napi felhasználószámban, ahol a bejelentett adatok szerint egy évre vetített 9 százalékos növekedéssel 1,49 milliárdos aktivitáson áll a mutató, míg a korábbi számítás és az elemzők várakozásai szerint egyaránt 1,51 milliárdnak kellene lenni. A helyzet pedig hasonló a havi aktivitáshoz, így az amerikai-kanadai felhasználószám a hivatalos adatok szerint 185 millión stagnál már harmadik negyedéve, míg a korábbi számítások szerint 1 milliós növekedés lett volna. Az európai felhasználók napi aktivitása pedig a hivatalos számadatok szerint 1 millióval csökkent, viszont a korábbi számítás szerint 5 milliót nőtt volna.

facebook_arpu_2018

Szokásosan ennél is többet mond az egy felhasználóra vetített bevétel (ARPU), amely globálisan mérve 6,09 dollárnak felel meg (egy éve 5,07 dollár volt), de ezen belül a régiók szerint jelentős különbségek vannak. A legnagyobb bevételt továbbra is az amerikai-kanadai felhasználók hozzák fejenként 27,6 dollárral, amelyet Európa követ felhasználónként 8,82 dollárral. Lényegében ez a két régió adja a Facebook bevételének 70 százalékát, és ezért sem jelent jót a befektetők szerint a felhasználószám lassulása a régiókban. Ehhez képest az ázsiai-csendes-óceáni felhasználók fejenként 2,67 dollárt hoznak a cégnek, míg a világ többi részéről érkezők 1,82 dollárt. Nyilván mindkét régióban van még növekedési potenciál, de várhatóan nem fogja megközelíteni sem az innen érkező bevétel a legnagyobb két régiót.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az előző negyedév mintájára Mark Zuckerberg ezúttal is megosztotta a minden hónapban legalább egy Facebookhoz kötődő alkalmazást használók számát, ami a vezérigazgató szerint egy jobb mód a közösségük mérésére. Jelenleg több mint 2,6 milliárdan használják a Facebook, a WhatsApp, az Instagram vagy a Messenger valamelyikét, ami százmillióval több az előző negyedévnél. Továbbá 2 milliárdan lépnek napi szinten a vállalat valamelyik alkalmazásába.

Hogyan tovább a növekedéssel?

Nem véletlen emelte ki Zuckerberg a többi facebookos szolgáltatást, hiszen a növekedés kulcsát a jövőben főleg ebben látja. A vezérigazgató elemzői konferenciahíváson adott magyarázata szerint ugyanis az emberek közti kommunikáció főleg a privát üzenetküldés a Stories-készítés felé tolódott el, mivel már nem szeretnének mindenkivel mindent megosztani, hanem bizonyos tartalmakat csak egy szűk körben és csak időszakosan tartanának meg. Minderre a vállalatnak Zuckerberg szerint szintén jó termékei vannak, de "még időbe telik a vállalkozás számára míg a közösség növekedése felzárkózik" - mondta.

A Facebook szolgáltatásaival a felhasználók napi szinten 100 milliárd üzenetet küldenek a konferenciahíváson elhangzott információ alapján. Zuckerberg hozzátette, hogy ez nagyobb mennyiség, mint mikor az SMS a csúcson volt, ráadásul itt szövegek helyett képek, videók, linkek is küldhetők - ráadásul az üzenetben a felhasználók több tartalmat osztanak meg, mint amennyit a közösségi oldalakon közzétesznek. A vezérigazgató statisztikái szerint a legtöbb országban a saját szolgáltatásuk vezet, kivéve például az egyik legfontosabb helyen, mivel az Egyesült Államokban az iPhone-ok elterjedtsége miatt az iMessage a vezető üzenetküldő. Úgyhogy a jövőben a Facebook a Messenger és a WhatsApp további fejlesztésére szeretne koncentrálni, hogy azok "egyszerűbbek és gyorsabbak", valamint biztonságosak legyenek, és például a fizetés is több helyen elérhető legyen azokkal.

Ezenkívül Zuckerberg a beszámolójában a Stories-ra helyezett nagy hangsúlyt, amelyben elmondása szerint még jobb a szolgáltatásaik piaci helyzete, mivel a felhasználóik 1 milliárd sztorit osztanak meg minden egyes nap. A vezérigazgató azt mondta, hogy ezt a fajta közlésmódot tartja a "a jövőnek", mivel lehetővé teszi, hogy a tartalmak csak időlegesen jelenjenek meg, ráadásul különböző típusú "hírfolyamokként" képes működni, és ezért is jelent meg a Facebook minden szolgáltatásában. Azonban WhatsAppon és Instagramon a megoldás kétségtelenül nagyobb siker, mint a Stories Facebookon és Messengeren, mégis Zuckerberg szerint hosszútávon fontos a megjelenése ezekben a szolgáltatásokban is. Jelenleg viszont ezek a megoldások még nem termelnek annyi hirdetési bevételt mint a főoldal megszokott hirdetéseit, de ami késik, nem múlik. A Facebook-vezér kijelentette, hogy a megszokott forgatókönyvet követi, így először a közösséget bővíti, majd utána kiterjeszti a hirdetéseket a sztori formátumon belül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról