Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Tiltott utakra vitte a Google-autókat az Uberhez kiugrott Levandowski

Hlács Ferenc, 2018. október 18. 13:54

A mérnök saját szájíze szerint módosította az önvezető kódot, baleset lett a vége.

Igaz mára a Waymo az egyik, (ha nem "a") legfejlettebb önvezető autós céggé nőtte ki magát, amelynek sofőr nélküli járművei Arizonában már utasokat is szállítanak, a Google-Alphabet leányként működő vállalat korai szakaszában nem mindig kapott nagy hangsúlyt a biztonság, legalábbis a The New Yorker értesülései szerint.

A lap a Waymo-Uber csatározás kapcsán közölt hosszas anyagot Anthony Levandowskival a középpontban: a Waymo korábbi önvezető autós főmérnöke 2015 decemberében hagyta el a vállalatot, hogy aztán megalapítsa az önvezető teherautókkal foglalkozó Ottót. A startupot az Uber 680 millió dollárért gyorsan bekebelezte, hogy azzal megerősítse saját fejlesztéseit, melynek élére Levandowski került. Kiderült azonban, hogy a mérnök 14 ezer dokumentummal távozott a Google-től való kilépésekor - köztük műszaki tervekkel, beszállítói listákkal -, és ezeket a vállalat vádja szerint fel is használta az Uber tulajdonában lévő technológiában. A per végére idén februárban, egyezséggel került pont, mely értelmében a Waymo 245 millió dollár értékű részvényt kapott az Ubertől hogy elássák a csatabárdot.

A The New Yorker cikkéből azonban kiderül néhány érdekes részlet Levandowski napjariól az akkor a Google szárnyai alatt még Project Chauffeur néven futó Waymo kötelékében, mikor a szakember az önvezető prototípusok szoftverén végzett módosításokkal azokat tiltottnak minősülő útvonalakra navigálta - ami végül személyi sérülésekhez vezetett.

googprius

Talán a legsúlyosabb ilyen eset 2011-ben történt, mikor egy szenzorokkal megpakolt Toyota Priusra építő prototípus egy autópályán haladt, a kormány mögött pedig Levandowski ült biztonsági sofőrként, mellette Isaac Taylor Google-vezetővel. Az autó szoftvere ekkor még nem volt felkészítve a hasonló környezetben előforduló eseményekre - így a mellettük a forgalomba besorolni próbálkozó Toyota Camry érkezésére sem. Az autó a Google-duó mellett haladt az autópályán, majd miután a Prius nem engedte be, sofőrje jobbra húzta azt, a szalagkorlát felé. A vezető a járművet balra rántva próbálta elkerülni az akadályt, ám ettől az autó kisodródott, Levandowski és Taylor járműve felé. Levandowski elrántotta az autót az ütközés elkerülésére ám a hirtelen manőverben Taylor így is súlyos sérülést szenvedett, gerincét többször is műteni kellett.

A Waymo autói a cég korai szakaszában több balesetet is szenvedtek, ugyanakkor Kaliforniában, ahol a tesztelés zajlott, 2014 előtt az önvezető autós cégek nem voltak kötelesek külön jelenteni az incidenseket. A lapnak nyilatkozó Google-vezetők szerint az egyik első tesztautóba például azért szaladt bele a mögötte álló jármű, mert az váratlanul befékezett, miután nem tudott különbséget tenni a piros és sárga közlekedési lámpák között - az autó akkor annyira összetört, hogy azt a cég ki is kellett hogy vonja a forgalomból, a benne ülő Google-alkalmazottak pedig orvosi ellátásra szorultak. A vállalat egyébként 2015-ben arról beszélt, autói összesen 12 balesetet szenvedtek el 2014 előtt, azaz azt megelőzően, hogy törvény kötelezte volna a vállalatot a hasonló esetek részletes jelentésére.

A Levandowski által végzett illetéktelen módosítások kapcsán a Google annyit mondott, a mérnök tevékenysége nem tükrözi a cég álláspontját, mely a biztonságot helyezi középpontba. A The New Yorker szerint egyébként az ominózus camrys balesetet megelőzően Taylor és Levandowski között heves vita alakult ki, amelynek végén a Levandowski élesben akarta demonstrálni kollégája számára, miért van szükség a szoftveres változtatásokra - a demonstráció végén pedig Taylor a kórházban kötött ki.

A helyzetet rontja, hogy a balesetet követően a Google-Prius egyszerűen tovább hajtott, elhagyva az autópályát, és hátrahagyva a sérült Camryt, amelynek aztán nem is ment vissza segítséget nyújtani - később pedig sem Levandowskiék, sem pedig más Google alkalmazottak nem jelezték az esetet a hatóságok felé, akik így nem is értesültek róla, hogy az adott balesethez az önvezető algoritmusok is hozzájárultak. Az esetről a lap forrásai szerint később Levandowski "felbecsülhetetlenül" értékes adatforrásként beszélt és azt követően is vitte az autókat "nem hivatalos" utakra.

A Google ma már részletes biztonsági jelentést közöl önvezető autói kapcsán, ezek azonban csak 2015-ig visszamenőleg szolgálnak adatokkal. A cég mindenesetre teljes mértékben elhatárolódik a Levandowski által végzett módosításoktól és kockázatos tesztelési gyakorlattól - ami érthető, főleg miután a vállalat tervei szerint néhány hónapon belül már nem csak próbaüzemben, de élesben is elérhetővé teszi önvezető autós fuvarszolgáltatását Arizonában.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.