Szerző: Habók Lilla

2018. október 8. 09:21

Nagy bajban van a Snapchat

Több fronton is változtatni akar a Snap vezérigazgatója, hogy kimásszon a cég a jelenlegi kétségbeejtő helyzetből. Próbálkozna például az idősebb korosztállyal és fejlődő régiókban való terjeszkedéssel is.

Kiszivárgott egy belső levél, amelyben a Snap-vezérigazgató Evan Spiegel a cég 2019-es terveit és a lehetséges előremenekülési útvonalakat írta meg a munkatársainak - a rendkívül hosszú, belső iratot a Cheddar publikálta. A levél szeptember 26-án készült, miután a céget már a Wall Street elemzői is teljesen leértékelték, amiért képtelen forradalmian új ötletekkel előállni, ráadásul a felhasználószám is 3 millióval csökkent az előző pénzügyi negyedévben, miközben a konkurens Instagram egyre csak nő. A részvényárfolyam ennek hatására 9 dollár alá süllyedt, most pedig már 8 dollár alatt jár, ami hatalmas zuhanásnak számít a 2017. márciusi 24 dolláros tőzsdei nyitáshoz képest.

Spiegel tehát a kollégákat a levéllel szerette volna motiválni, buzdítani, hogy még 2018 negyedik pénzügyi negyedévére is képesek lehetnek elérni a nyereségességet, és ezt a teljes 2019-es évre is szeretné a vezérigazgató végig megtartani, amelynek koncepcióját is vázolta. A levél szerint 2018 volt a változások éve, mikor a Snap egy termékből egy céggé alakult, és a munkatársak megtanultak csapatként dolgozni. Spiegel a cégnél dolgozókat a gepárdhoz hasonlítja, és ezt a hasonlatot végigviszi az egész levélen. Meglátása szerint a (botrányosra sikerült) felületátalakítást gyorsan véghezvitte a csapat, de a gepárdok is csak 30 másodpercig tudják tartani a nagy sebességet, ami utána pihenniük kell, és újraértékelni a környezetet.

Levelében a vezérigazgató belátja, hogy a felületáttervezéssel, vagyis a közösségi és a szerkesztett tartalmak különválasztásával sok mindent csúnyán elszúrtak. A csapat nem hagyott időt a változások kapcsán a folyamatos iterációra és nem alkalmazott A/B tesztelést, hanem azonnal borította felhasználóira a megújult felületet - egyébként a Snapchat-alapító szerint továbbra is ez a helyes modell, csak a módszer volt rossz. A legnagyobb hibát pedig Spiegel szerint a termék fókuszának figyelmen kívül hagyása jelentette, vagyis hogy a felhasználók leginkább a gyors üzenetküldés miatt szeretik a Snapchatet. Az új felület viszont nagyon nehézzé tette a barátok megtalálását a hírfolyamban, úgyhogy a mostani újabb átalakítások ezt a gyorsaságot próbálják újra megoldani, és tökéletesíteni.

Akkor hogyan tovább?

Egyik sikeres módja a szerkesztett tartalmak különválasztásának a barátok bejegyzéseitől, azok a személyre szabott és mobilra optimalizált Discover tartalmak. A felületen jelenleg 18 videós showműsor fut, amelyek havi szinten több mint 10 millió nézőhöz jutnak el, ráadásul az eredeti nézőszám idén triplázódott meg. A szintén cégek által előállított Publisher Stories történetek nézőszáma pedig 20 százalékkal nőtt évről évre. Azonban a Discover felület jelenleg rendkívül túlzsúfolt, úgyhogy hiába van benne potenciál, de még itt is áttervezésre lesz szükség.

snapchat-discover

A 2018 elején áttervezett Discover

A közösségi oldalról pedig a Snapchat innentől kezdve a "legjobb barátok" könnyű elérésére fog koncentrálni, és ebben próbálja megkülönböztetni magát akár az Instagramtól vagy a Facebooktól. Utóbbiak inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogy a felhasználó minél több barátot és ismerőst találjon, főleg a közösségi óriás főoldalán egyszerre vannak jelen a távoli rokonok vagy éppen a kollégák is. Eközben a Snapchat sikeresen fókuszálhat a szűkebb baráti körökre, akikkel a felhasználók gyakrabban kommunikálnak és szorosabb kapcsolatot tartanak fönn a szolgáltatásban.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A gyors kapcsolattartás ígéretével viszont a cég az idősebb felhasználókat is szeretné megcélozni, akik a fiatalokhoz képest már állandó jövedelemmel rendelkeznek, és így vonzóbb célpontot jelentenek a hirdetőknek. Az idősebbek számára viszont a jelenlegi formájában kevésbé értelmezhető a szolgáltatás, úgyhogy ezen nehéz lesz változtatni. A másik probléma pedig, hogy a Facebookhoz hasonlóan a Snapchat is könnyen úgy járhat, hogy az idősebb felhasználók miatt a fiatalabbak eltávolodnak az alkalmazástól.

Spiegel további terve szerint pedig a Snap a jövőben nagyobb figyelmet fordítana a fejlődő országokra, mint például Indiára, ahol a többi közösségi szolgáltatás is erősen meg szeretné vetni a lábát. Más cégek már elő is hozakodtak a saját Lite-verziójú alkalmazásaikkal, de a Snapchat egyelőre még kimaradt ebből a körből, és alacsonyabb sávszélességgel vagy régebbi telefonokkal csak nehezen lehet betölteni a képekre és videókra koncentráló tartalmakat.

Szóval a Snap lényegesen szeretné felforgatni, amit eddig az internetezők a csevegős szolgáltatásáról gondoltak. A cég mindeddig az amerikai fiatalok kedvenceként pozicionálta a terméket, amely mostantól inkább a fejlődő régiók és az idősebbek felé terjeszkedne. Spiegel szerint mindenesetre a vállalat már közel jár a nyereséges működéshez, és közben a Tencent és a szaúdi herceg is jelentős összegeket fektetett bele. A teljes megújulás lehet a siker kulcsa a vezérigazgató szerint, hogy a Wall Street elemzői és a hirdetők újra elkezdjenek bízni a cégben, de az ismételt megújulás rosszul is elsülhet, ha a fiatal felhasználók még inkább eltávolodnak a változások miatt, de közben az idősebb felhasználókat sem lehet átcsábítani más szolgáltatásokból.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról