Szerző: Hlács Ferenc

2018. október 5. 16:39

Csak hivatalos szervizekben javíthatók MacBook Prók és iMacek

Az Apple teljesen ellehetetlenítheti a külső szervizeket és az otthoni javítást.

Kiszoríthatja az Apple a piacról a termékeire szakosodott külső szervizcégeket: a vállalat új modelljeinél csak saját, egyedi szoftverének birtokában teszi lehetővé a javításokat. A cég belső használatra szánt dokumentumai szerint, melyek a MacRumorshoz és a Motherboardhoz is eljutottak, az új irányelv az Apple T2 biztonsági chipjével szerelt modellekre vonatkozik, amely a 2018-as MacBook Pro, illetve az iMac Pro készülékekben is ott van.

A dokumentumot a cég néhány hete küldte el jóváhagyott szervizpartnereinek, annak alapján pedig azok csak az Apple Service Toolkit 2 névre hallgató diagnosztikai szoftver birtokában tudnak majd sikeres javításokat elvégezni. Ennek hiányában a különböző komponensek cseréjét követően a készülékek szoftveroldalon zárolódnak és nem lesznek használhatók. A MacBook Prók esetében egyebek mellett a kijelzőpanel, az alaplap, a Touch ID és vezérlőlapkája, a valamint a billentyűzetet, touchpadet és a felső házrészt tartalmazó burkolatelem cseréjénél lesz szükség az Apple Service Toolkit 2-es hitelesítésre, az iMac Pro modelleknél pedig az alaplap és a flash tárhely lecserélését követően igényli azt a rendszer.

ast

A diagnosztikai szoftver egyébként több eszközt is tartalmaz, mint a Mac Resource Inspector, amely az adott gép általános hardveres és szoftveres állapotának ellenőrzésére szolgál, illetve egy sor specializált funkció is található benne, a memória, a hűtőrendszer, a kijelző és más komponensek diagnosztizálására. Hogy a szoftverrel a javítás hitelesíthető legyen, azzal az Apple GSX (Global Service Exchange) szerverére is csatlakozni kell, ahol az adott szerviz a bejelentkezést követően kaphat zöld utat az cupertinói cégtől. Az Apple Service Toolkit 2 csak az Apple saját szervizei, illetve hivatalos partnerei számára érhető el - ennek megfelelően a független szervizek már csak a 2018 előtti modelleket nyithatják fel, működésük hosszú távon teljesen ellehetetlenül. Ugyanígy a készülékek otthoni javítása sem lesz lehetséges.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A lépés nem teljesen új a vállalattól, az az iPhone-oknál egy ideje már bevezetett hasonló intézkedéseket, igaz ott egyedül a Touch ID cseréje esetében van szükség ilyen hitelesítésre. Ennél azonban a most eszközölt megkötések sokkal súlyosabbak, lényegében minden komolyabb szervizen kívüli javítást ellehetetlenítenek a vállalat gépein. Az Apple nem reagált az értesülésekre, mindenesetre, a lépés mögött jó eséllyel az ökoszisztéma fölötti szorosabb irányítás szándéka, illetve esetleges biztonsági okok állhatnak.

Ahogy arra a MacRumors is kitér, az Apple ezzel a John Deere traktorok nyomvonalaira térhet. A mezőgazdasági gépek és a kalózok csatájáról tavaly mi is megemlékeztünk, a traktorgyártó már jó ideje, a fentiekhez nagyon hasonló módon ellehetetlenítette munkagépeinek "illetéktelen" javítását és módosítását. Ez érthető módon fájdalmasan érintheti az iparág számos dolgozóját, miután kénytelenek a cég szakembereit megvárni a javításokkal, ami nem csak lassabb, de jóval drágább is, mint a házilag elvégzett alkatrészcserék.

Ez az Apple felhasználói számára is gondokat okozhat, ráadásul a gépek elavulását is felgyorsíthatja, hiszen mikor az érintett eszközökre lejár az Apple hardveres támogatása, és az Apple szervizeiben már nem vállalja azok javítását, semmilyen mód nem lesz a gépek karbantartására.

a címlapról