Szerző: Hlács Ferenc

2018. szeptember 26. 16:40

Az Xbox kontroller a legnépszerűbb a Steam felhasználók között

De a Steam Controllerrel játsszák messze a legtöbbféle játékot. PlayStation kontrollerekből is szép számmal akad a PC-k mellett, ezeket azonban ritkábban izzítják be - derül ki a Valve kutatásából.

Noha a PC-s játékosok, különösen az FPS játékok esetében szeretik a konzolhasználók orra alá dörgölni az egér-billentyűzet kombó előnyeit a kontrollerekhez képest, sok esetben maguk is valamilyen hasonló vezérlőt használnak. A Valve kutatásában a kontrollerrel játszó Steam felhasználók szokásait vette górcső alá, megvizsgálva, hogy jellemzően milyen konzolos vagy egyéb vezérlőt csatlakoztatnak a játékosok PC-hez.

A kutatás a 2015-ben rajtolt, mára Steam Input névre hallgató funkció adataira épít, amellyel a felhasználók különböző beviteli eszközeik gombjait vagy egyéb kezelőszerveit az egyes címekhez szabott beviteli jelekké, például billentyűleütésekké alakítja. A létrehozott konfigurációkat a felhasználók meg is oszthatják egymás között - ezekre az elmúlt három éveben összegyűlt, megosztott információkra építette fel a Valve frissen közzétett kutatását. A cég így nem csak azt tudta meg, hogy mely eszközöket kedvelik inkább a felhasználók, de azt is, hogyan használják azokat.

stc01

A Valve adatai szerint 2015 óta nem kevesebb mint 30 millió játékos regisztrált legalább egy kontrollert a platformon, több mint felük pedig kettő vagy több eszközt is használ. A kutatásban érintett játékosok elsöprő többsége valamilyen konzolos kontrollert használ, ezek között is az Xbox vezérlők a legnépszerűbbek, 64 százalékkal: a játékosok 45 százaléka, vagyis 27,2 millió fő csatlakoztatott Xbox 360, 19 százaléka (11,5 millió felhasználó) pedig Xbox One kontrollert PC-jéhez, ezeket követik 20 és 7 százalékkal, azaz 12,2 millió és 4,1 millió játékossal a PlayStation 4 és PlayStation 3 vezérlői. A kutatásban a maradék 8 százalékot, azaz 4,9 millió játékost az egyéb kategória tömöríti, ide tartoznak a különböző, dedikált PC-s vezérlők mellett a Valve saját fejlesztésű, nagyméretű touchpadjaikról ismert Steam Controllerei is. Ilyet valamivel több mint másfélmillió felhasználó csatlakoztatott számítógépéhez.

Az Xbox kontrollerek vezető pozíciója nem meglepő, hiszen a Microsoft már több mint egy évtizede biztatja a fejlesztőket a vezérlője mögött is dolgozó protokoll, a XInput használatára. Sokan fel is ültek a vonatra, mára pedig rengeteg címnél alapvetőnek számít az Xbox kontrollerek támogatása - ez pedig a játékosok oldalán a vásárlásokban is megmutatkozik.

A PlayStation 4 vezérlőjéhez már messze nem tartozik ilyen kiterjedt támogatás - ezért is meglepő, hogy az eszköz mégis jól látható szeletet tudott kihasítani magának a PC-s kontrollerek tortájából. A PS4 vezérlők használatához a legtöbben valamilyen kiegészítőszoftvert is bevetnek, amely Xbox kontrollernek megfelelő bevitellé konvertálja a PS4-es hardverből érkező jelet. Az áthidalós megoldás persze a felhasználói élményben is megmutatkozik, a játékokban kontrolleres kezelésre váltva ugyanis azok az Xbox vezérlőkre vonatkozó utasításokat és tippeket dobják fel, amit a játékosnak kell "lefordítania" a PS4 nyelvére. Persze miután a PlayStation 4 jóval népszerűbb mint az Xbox One, nem csoda hogy sokan rendelkeznek hozzá tartozó kontrollerrel, amely mellé nem akarnak másodikat venni csak a PC-s játékhoz.

stc02

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Persze hogy melyik eszközt szabták igazán a PC-s játékhoz a használati statisztikákban is megmutatkozik: a Steam előző hónapra vonatkozó számai alapján a teljes aktív kontrolleres játékidő közel 20 százalékáért feleltek az Xbox One-hoz tartozó eszközök, míg a PS4-es kontrollereknek ennek kevesebb mint felét, alig 9 százalékot sikerült elérni. Meglepő viszont, hogy a Nintendo Switch-hez kapható Switch Pro kontrollerek az Xbox 360-as eszközökkel szinte fej-fej mellett, 13 százalék környékén teljesítettek, szorosan nyomukban a hasonló eredményt mutató Steam Controllerrel. Ezt követte 11 százalék környékén a PS3 kontroller, illetve 10 százalékkal az egyéb kategória.

A többi versenyzőhöz képest relatíve új Switch Pro sikere kifejezetten érdekes, főleg figyelembe véve hogy tavalyi megjelenését követően sokáig nem is volt hozzá megfelelő támogatás a Steam oldalán, így több funkciója nem is volt használható a platformon. Idén ugyanakkor ezt a hiányosságot a Valve orvosolta, ami az eszközregisztrációkban is gyorsan megmutatkozott.

stc03

De hasonlóan látványos a Steam Controllerek tisztességes játékideje is - a vezérlőkkel a játékosok ráadásul nem csak sokat játszanak, de az összes kontroller közül messze a legtöbbféle játékkal használják azokat. A Steam Controllert a felhasználók több mint ezer különféle címnél izzították be, míg a lista ezüstérmese, az Xbox 360 vezérlője is alig hatszáz játékot ért el. Az is említést érdemel, hogy a Valve kontrollerével indították el messze a legtöbb olyan játékot, amelyhez egyáltalán nem tartozott hivatalos kontrollertámogatás - ez jól mutatja az eszköz vásárlóinak kísérletezőkedvét, de azt is jelezheti, hogy a kvázi hibrid készülék valóban jobban válthatja ki a billentyűzet-egér kombót (fejlesztői támogatás híján), mint a klasszikus vezérlők.

a címlapról