Szerző: Koi Tamás

2018. augusztus 28. 10:26

Komoly gondok voltak a Vodafone feltöltős adategyeztetésével

Több szempontból sem a törvényi előírásoknak megfelelően hajtotta végre a Vodafone Magyarország azt a feltöltőkártyás adategyeztetést, melyre tavaly első ízben került sor. A mulasztás miatt több százezer ügyfélnek újra kell egyeztetnie az adatokat, a szolgáltató pedig 40 millió forintos bírságot fizethet.

Nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte a tavalyi feltöltőkártyás adategyeztetést a Vodafone Magyarország, ezért a terület szabályozásáért felelős Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 40 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót, valamint előírta számára, hogy az érintett ügyfélbázis egy részénél - immár a megfelelő keretek közt - ismételten végezze el a műveletet. A döntést a Vodafone vitatta, a bíróság ezt most másodfokon is helyben hagyta. A mulasztás miatt több százezer vodafone-ügyfél számíthat arra, hogy ha nem igazolja magát a szolgáltatónál időben, kikapcsolják a szolgáltatását.

Háromból egy jogszerűtlen

A Vodafone jogsértése a hatóság szerint abban áll, hogy az első, tavaly június végén záródó adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében jogsértő módon járt el. A szolgáltató eljárása ugyanis nem biztosította azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke - mondja az NMHH. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

Indokolatlan pánik?

Bár a szolgáltatók visszajelzése szerint az adategyeztetés mintegy 1,3 millió SIM-nél nem történt meg határidőre, a három szolgáltató feltöltős bázisa összességében alig pár százezer - alighanem eleve nem használt - kártyával csökkent. A mobilcégek még a határidő lejártát követően is visszakapcsolták ugyanis a kártyákat, ha utólag megtörtént a személyes adategyeztetés.

Utóbbi kapcsán a szolgáltató nem várt problémára hivatkozott egy többek közt lapunk részére is megküldött álláspontjában: "A Vodafone Magyarország 2017. július 1-jén megkezdte a 2017. június 30-ig nem egyeztetett prepaid SIM kártyák lekapcsolását. A folyamat során néhány ügyféltől beérkezett, téves lekapcsolásról szóló visszajelzést követően, felmérve a rendszerszintű hiba lehetőségét, a Vodafone azonnali hatállyal leállította a SIM kártyák lekapcsolását, és a folyamatot csak a probléma elhárítása után indította újra. A Vodafone ügyfelei közül így mindösszesen néhányan tapasztalhatták, hogy a határidőre megtörtént adategyeztetés ellenére sem tudtak telefonálni" - nyilatkozták a Vodafone sajtóosztályán tavaly júliusban.

A szolgáltató a büntetés kiszabása kapcsán is kiadott egy nyilatkozatot: "A szolgáltató álláspontja értelmében az NMHH jogértelmezése nem helytálló, ezért bírósági felülvizsgálatot kér. Az érintett ügyfeleknek a normál, folyamatban lévő feltöltőkártyás egyeztetésen kívül nem lesz szükséges jelenleg további adategyeztetés. A Vodafone az adategyeztetés során olyan, jogértelmezése szerint helyes eljárást alkalmazott, mely a hatályos jogszabályok betartása mellett az ügyfelek kényelmét és érdekeit tartotta maximálisan szem előtt azzal a céllal, hogy elkerülje a fölösleges sorban állásokat és enyhítse az ügyfelek adminisztrációs terheit" - mondták el a Vodafone-nál.

A másik kettőnek sikerült

A hatóság szerint a jogsértés az előfizetők széles körű érintettsége mellett azért volt különösen aggályos, mivel a szolgáltató által választott, fentebb említett jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, hiszen jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be.

A Vodafone az adategyeztetésre előírt határidő kapcsán többször, több csatornán is azt kommunikálta, hogy a 2017. július 1-jei dátum a szolgáltató álláspontja szerint túl korai, azt legalább a 2017-es év végéig meg kellene hosszabbítani. Az operátor emellett kifogásolta a Belügyminisztérium által üzemeltetett, adategyeztetésre használt rendszert annak gyakori hibái és leállásai miatt.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 13:16

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.