Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Zöld utat kapott a Telenor felvásárlása

Koi Tamás, 2018. július 31. 10:34

Jóváhagyta az Európai Bizottság a Telenor csoport és a cseh érdekeltségű PPF befektetői csoport közt tavasszal kötött felvásárlási megállapodást, így lezárulhat a mobilszolgáltató négy kelet-európai leányvállalatának a tulajdonosváltása.

Nem találta aggályosnak az Európai Bizottság a tranzakciót, így zöld utat kaphatott a Telenor csoport négy leányvállalatának tavasszal bejelentett, mintegy 2,8 milliárd euró értékű tulajdonosváltása. Az új tulaj a cseh kézben lévő, valójában Hollandiában bejegyzett PPF Group N.V., melynek nem ez lesz az első telekommunikációs érdekeltsége a régióban (Csehországban pl. a PPF-é az O2 szolgáltató). Mivel azonban a tulajdonszerzések más-más országokban történnek, ezért a felvásárlás az egyedi piacokon nem torzítja a versenyt - véli a Bizottság.

Érdemi munka

A bizottsági jóváhagyást követően kezdődhet meg valójában az érdemi munka a négy érintett mobilszolgáltató, a Telenor magyar, bolgár, montenegrói és szerb leányvállalatainak, valamint a Telenor Common Operations háttérszolgáltató tulajdonosváltását illetően. A tranzakció legértékesebb eleme kétségtelenül a mintegy 3,5 millió előfizetővel rendelkező Telenor Magyarország Zrt, mely a magyar mobilpiacon jelenleg a második legnagyobb operátor előfizetői bázisát tekintve a Magyar Telekom mögött. 

telenor_astoria

A Telenor Magyarország a tulajdonosváltással új menedzsmentet is kaphat, az legalábbis már biztos, hogy nem a 2016-ban érkezett jelenlegi vezérigazható, Alexandra Reich marad a vezetői székben. Helyette egy az FMCG-szektorban komoly múlttal rendelkező cseh topmanager, Jan Hanuš kerülhet az operátor élére - az új vezetőt több mint egy hónapja bemutatták már a törökbálinti kollektívának. Hanušnak ez lehet az első igazi megmérettetése a távközlési szektorban, a vezető nem egészen egy éve dolgozik ezen a területen.

Azt egyelőre nehéz felbecsülni, hogy a Telenor eladása közép- és hosszútávon milyen hatással lehet a magyar mobilpiacon évek óta bebetonozódott viszonyokra. A szolgáltató ügyfélbázisának méretét tekintve gyakorlatilag megjelenése óta a második piaci szereplő pozícióját tölti be, a Vodafone minden korábbi igyekezete és kezdeti eltökéltsége ellenére nem tudta utolérni a Pannonról nevet váltó Telenort. Az utóbbi években láthatóan mindkét szolgáltató igyekezett betölteni a piaci kihívó szerepét, kérdéses, hogy az új tulajdonos stratégiájába mi fér ebből bele.

Fel kell kötni a gatyát

Az új menedzsmentnek mindenesetre nem lesz könnyű dolga, hiszen a Vodafone nemrég jelentette be, hogy felvásárolja a Liberty Global kelet-európai érdekeltségeinek egy részét, többek közt a UPC Magyarországot, ezzel a cég a Telekoméhoz hasonló portfóliót tud majd kínálni ügyfeleinek. A Vodafone - Liberty üzlet a hatóságok jóváhagyását követően, várhatóan a jövő év során válhat véglegessé.

A cseh tulajdonosra más kihívások is várnak, így a Telenor márkanevet és az arculatot legkésőbb 2021-ben le kell majd cserélnie, ami marketingszempontból óriási feladat, de legalábbis jól szemlélteti a helyzetet, hogy a 8 éve nevet váltó szolgáltatót sokan a mai napig Pannonként emlegetik. A menedzsmentnek meg kell emellett barátkoznia a magyar piac bizonyos sajátosságaival, melyek nem teljesen ismeretlenek a kelet-európai gyökerekkel rendelkező új tulajdonos számára.

A szolgáltatót a fentieken túl már az új vezetésnek kell átnavigálni a számottevő paradigmaváltást hozó 5G-érába, ami egy sor technológiai és szabályozói/jogi kihívást is magával hoz. Hogy a fentiekben mennyire számít, számíthat az új tulajdonos a jelenlegi szakembergárdára, az egyelőre nyitott kérdés.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.