Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Konkurenciát állíthat a Spotify-nak a YouTube Music?

Habók Lilla, 2018. május 28. 13:49

Sikerült kidomborítani a Google-nek az új YouTube Music szolgáltatásban a legjobb ötleteit - foglalhatjuk össze az első tapasztalatok alapján. A rendszer kiemelkedően jó keresővel és AI-támogatású ajánlóval rendelkezik. Néhány bosszantó apróságtól eltekintve igazi kihívója lehet a versenytársaknak.

Elindult múlt héten a YouTube Music szolgáltatás az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Új-Zélandon, Mexikóban és Dél-Koreában, így már vannak tapasztalatok is a használatáról. A fogadtatás egyelőre pozitívnak tűnik, és a felhasználók szerint végre olyan megoldással állt elő a Google, amely igazán sikeres lehet a streaming piacon - a párhuzamosan még mindig futó Google Play Music szolgáltatással ellentétben, amely lemarad a dobogóról a konkurens Spotify, Amazon Prime és Apple Music mellett. Az új megoldásnak viszont sikerülhet kihasználni a zenehallgatásban eddig is népszerű YouTube ismertségét.

A YouTube Music ugyanis a YouTube könyvtárát használja, viszont abból csak a zenei felvételeket válogatja le, és jeleníti meg a videókkal együtt a könnyen áttekinthető képernyőkön. A többi streaming app is rendelkezik videólejátszási funkcióval, de eléggé esetleges, hogy melyik zenéhez kapcsolódnak videók, míg a YouTube Music appban (szinte) minden egyes felvétel rendelkezik vele. Ezeket pedig jól láthatóan, de nem is tolakodóan rendezték el a fejlesztők, ha viszont valaki mégsem szeretne videókat nézni, akkor ki is lehet kapcsolni azokat.

YouTube_Music_mobil

Az alkalmazás a felhasználók szerint kiemelkedően jó felfedező és kereső funkciókkal rendelkezik, amelyet a Google a saját AI-alapú ajánlórendszerével is támogat, és ez nem csak előadó vagy dalcímekre képes keresni, hanem összetettebb kifejezésekre is, mint például a Taylor Swiftről szóló Kanye dal. A tartalmak három fő menüpontban helyezkednek el, amelyek közül a Home képernyő a legfontosabb. Ezen jelennek meg a Google Play Musicból átemelt ajánlások, azaz a felhasználó ízlése és tartózkodási helye alapján felkapottnak számító videók - akár munka, otthon, tömegközlekedés vagy konditerem, ezen belül is este vagy reggel.

Ehhez a kiindulópontot az első bejelentkezéskor kell megadni a rendszernek a kedvenc előadók kiválasztásával, később pedig a zenehallgatással, a kedvelésekkel és a nem-kedvelésekkel az ajánló egyre finomodik. A lokációs adatok megosztása viszont sok óvatos felhasználónak ellenére lehet, aki nem szeretné megosztani a Google-lel, hogy éppen hol jár, de ez egy ki- és bekapcsolható lehetőség.

A kezdőképernyőn található a Mixtape funkció is, amely a Spotify Daily Mix megoldásához hasonlóan a felhasználó kedvenceit és ahhoz hasonló új dalokat válogat össze. Az eddigi tapasztalatok szerint pedig a YouTube algoritmusa tényleg szinte félelmetes gyorsasággal alkalmazkodik a használója zenei ízléséhez, akár már egy órás zenehallgatás és közben jelölések után is. Szóval úgy tűnik, hogy az algoritmusok összeállításában különösen jó Google-fejlesztőknek sikerült az előnyeiket beépíteni a szolgáltatásba.

Ezenkívül a Library menüben találhatóak a letöltött és elmentett zenék, meghallgatott számok és zenei listák, kedvelések és feliratkozások, akárcsak a YouTube-on. A konkurensekkel ellentétben viszont a saját könyvtáron belül nem lehet már hozzáadott albumra vagy dalra keresni, ami bosszantó hiánynak tűnik. A Hotlist képernyő a YouTube trendeket mutató felületéhez hasonló, de itt természetesen csak zenék jelennek meg, viszont a rendszer figyelembe veszi a régiót és a helyi aktualitásokat.

Van pár bosszantó részlet

A szolgáltatás egyszerű használhatósága érdekében a fanatikus zenerajongók azonban hiányolhatnak néhány funkciót, ami távol tarthatja őket az előfizetéstől, mint például az asztali verzió hiánya. Plusz hiába a letisztult külső, és a mesterséges intelligenciával támogatott ajánlórendszer, ha a felhasználó nem tud például a lejátszási listákhoz teljes albumokat és más listákat hozzáadni - bár ez a nyáron változik a cég ígérete szerint. Azonban a közösségi funkciókat a Google egyáltalán nem tervezi beépíteni, hogy a hallgatott dalokat meg lehessen osztani például a konkurens Facebook és Instagram felületein. A személyre szabott listákból pedig csak egy áll rendelkezésre a rengeteg Spotify-változathoz vagy az Apple Music három ajánlójához képest.

zenestreaming_2017q2

Egy 2017-es kimutatás a heti aktivitás alapján

Szintén bosszanthatja a vájt fülű felhasználókat a hangminőség, mivel csak a 128kbps áll rendelkezésre jó minőségű internetkapcsolat mellett, és 64kbps a gyenge kapcsolatnál. Ezek közül viszont nem lehet átállítani a preferált változatot. A Google ígérete szerint érkezik majd 256kbps bitráta lehetőség is majd "hamarosan". Jelenleg viszont a YouTube Musicnál a hangminőség elmarad a többi streaming megoldás legmagasabb változata mögött.

További hátrányok közé sorolják a felhasználók az árazási rendszer bonyolultságát (ingyenes és havi 10-12 dolláros változatok), amelyet egy korábbi cikkben fejtettünk ki bővebben. Ezenkívül az újonnan elrajtolt szolgáltatás még jó néhány apró hibát mutat, amin a fejlesztők biztosan javítanak a hetekben. Összességében viszont a Google Play Musicból átemelt finom ajánlórendszer, a videós megjelenítés minden számnál, vagy a felokosított kereső igazi előny lehet akár a Spotify-jal szemben.

Arról pedig még mindig nem lehet tudni, hogy a szolgáltatás mikor érkezik Magyarországra vagy érkezik-e egyáltalán. A következő hetekben még több országgal bővül a kör, ahol a YouTube Music elérhető lesz, de hazánk nem szerepel a listában.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A legnagyobb hazai termékfejlesztési konferencia november 21-22-én visszatér: 90 előadó, 1000 látogató, dedikált workshop nap, 6 szekció a UX-től az IoT-n át, egészen az AI-ig.