:

Szerző: Asztalos Olivér

2018. május 4. 14:59

Az adatközpontok rántották meg a Western Digital forgalmát

A nagyvállalati modellek tartják a lelket a WDC merevlemezes értékesítésében, hisz míg a kliens termékekre folyamatosan, határozott lépésekben csökken a kereslet, addig a kiszolgálós modellekre ezzel ellenkezőleg nő az igény.

Egy év alatt 8 százalékkal nőtt a különféle háttértárakkal és adathordozókat kínáló Western Digital forgalma. Az amerikai vállalat bevétele a tavalyi 4,65 milliárd dollárról szerény 8 százalékkal 5,01 milliárdra emelkedett. A WDC számára ennél lényegesen rosszabb hír, hogy a nyereség csökkenő tendenciát mutatott, az egy évvel ezelőtti 248 milliós profithoz képest csak 61 millió dollár maradt a kasszában, amely 75 százalékos visszaesés. Öröm az ürömben, hogy ennek legfőbb oka egy egyszeri 894 millió dolláros tétel, amellyel a vállalat egy korábban felvett hiteléből törlesztett.

A vállalat továbbra is három fő kategóriára bontja termékeit, amelyen belül különféle nagyvállalati megoldások, a kliens termékek, illetve az ugyancsak kliens eszközökhöz szállított különféle komponensek (pl. NAND flash chipek) találhatóak. Talán nem nagy meglepetés, hogy legnagyobb mértékben az adatközpontos termékekből befolyt forgalom ugrott meg, ez a tavalyi 1,33 milliárdról 25 százalékkal 1,66 milliárd dollárra kúszott fel. A Western Digital szerint ez a felhős adatközpontok töretlen bővülésének köszönhető, amely a darabszám mellett az értékesített meghajtók átlagos kapacitására is jó hatással volt. Ennél lényegesen szerényebb mértékben, egészen pontosan 4 százalékkal növekedett a kliens termékekből, vagyis például a PC-kbe szánt HDD-kből és SSD-kből befolyt forgalom, amely végül 1,04 milliárdon állt meg. Ezekkel szemben komponens üzletág forgalma stagnált, marad a 2,31 milliárd körüli összeg.

wdc

A WDC jelentéséhez csatolva viszonylag részletes statisztikát közöl a merevlemezes értékesítésekből, amelyek jól szemléltetik az aktuális trendeket. A szóban forgó, az év első három hónapját takaró negyedévben a vállalat összesen 36,4 millió HDD-t értékesített, amely közel 7 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi 39,1 millióhoz viszonyítva. Lebontva jól látszik, hogy a csökkenő tendencia a kliens termékeknél gyökerezik, ahol folytatódik az SSD-k térhódítása. A notebookokhoz szánt modellekre egy év alatt 14 (11,3->9,7), az asztali gépekhez tervezett diszkekre pedig 16 (9,4->7,9) százalékkal csökkent a kereslet, vagyis 12 hónap leforgása alatt összesen 3,1 millióval apadt meg a PC-s modellek értékesítése. Ezt tetézi, hogy a szórakoztatóelektronikai termékekhez gyártott HDD-k kereslete is alább hagyott, a 7,7-ről 6,1 millióra apadt darabszám közel 21 százalékos csökkenést jelent.

Mindez részben kompenzálja, hogy az úgynevezett branded termékek, thát például a külső WD HDD-ket is magában foglaló kategóriára szerény 4,1 százalékkal nőtt a kereslet. Ennél ugyanakkor sokkal örömtelibb lehet a cég számára, hogy a nagyvállalati, adatközpontos merevlemezek értékesítése valósággal meglódult, az egy évvel korábbi 5,8 millió termék helyett 7,6 milliót sikerült eladni, amely 31 százalékos növekedés. Vélhetően nagy részt ennek köszönhető, hogy HDD-k átlagos eladási ára is megugrott, a 63-ról 72 dollárra nőtt érték 14 százalékos javulást jelent.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk!

3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk! 3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Sajnos az SSD-s értékesítések semmilyen lebontásban nem kerültek elő a jelentésben, így nem tudni, hogy a forgalom pontosan mekkora részét teszik ki a NAND-alapú meghajtók. Ettől eltekintve a cég lényegesen nyugodtabban aludhat mint a nagy rivális Seagate, a WDC ugyanis a SanDisk pár évvel ezelőtti megszerzésével egy igen fejlett, jól monetizálható technológiát zsebelt be, amellyel optimális esetben sikerülhet áthidalni merevlemezek iránti csökkenő keresletet.

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról