Szerző: Asztalos Olivér

2018. május 4. 14:59

Az adatközpontok rántották meg a Western Digital forgalmát

A nagyvállalati modellek tartják a lelket a WDC merevlemezes értékesítésében, hisz míg a kliens termékekre folyamatosan, határozott lépésekben csökken a kereslet, addig a kiszolgálós modellekre ezzel ellenkezőleg nő az igény.

Egy év alatt 8 százalékkal nőtt a különféle háttértárakkal és adathordozókat kínáló Western Digital forgalma. Az amerikai vállalat bevétele a tavalyi 4,65 milliárd dollárról szerény 8 százalékkal 5,01 milliárdra emelkedett. A WDC számára ennél lényegesen rosszabb hír, hogy a nyereség csökkenő tendenciát mutatott, az egy évvel ezelőtti 248 milliós profithoz képest csak 61 millió dollár maradt a kasszában, amely 75 százalékos visszaesés. Öröm az ürömben, hogy ennek legfőbb oka egy egyszeri 894 millió dolláros tétel, amellyel a vállalat egy korábban felvett hiteléből törlesztett.

A vállalat továbbra is három fő kategóriára bontja termékeit, amelyen belül különféle nagyvállalati megoldások, a kliens termékek, illetve az ugyancsak kliens eszközökhöz szállított különféle komponensek (pl. NAND flash chipek) találhatóak. Talán nem nagy meglepetés, hogy legnagyobb mértékben az adatközpontos termékekből befolyt forgalom ugrott meg, ez a tavalyi 1,33 milliárdról 25 százalékkal 1,66 milliárd dollárra kúszott fel. A Western Digital szerint ez a felhős adatközpontok töretlen bővülésének köszönhető, amely a darabszám mellett az értékesített meghajtók átlagos kapacitására is jó hatással volt. Ennél lényegesen szerényebb mértékben, egészen pontosan 4 százalékkal növekedett a kliens termékekből, vagyis például a PC-kbe szánt HDD-kből és SSD-kből befolyt forgalom, amely végül 1,04 milliárdon állt meg. Ezekkel szemben komponens üzletág forgalma stagnált, marad a 2,31 milliárd körüli összeg.

wdc

A WDC jelentéséhez csatolva viszonylag részletes statisztikát közöl a merevlemezes értékesítésekből, amelyek jól szemléltetik az aktuális trendeket. A szóban forgó, az év első három hónapját takaró negyedévben a vállalat összesen 36,4 millió HDD-t értékesített, amely közel 7 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi 39,1 millióhoz viszonyítva. Lebontva jól látszik, hogy a csökkenő tendencia a kliens termékeknél gyökerezik, ahol folytatódik az SSD-k térhódítása. A notebookokhoz szánt modellekre egy év alatt 14 (11,3->9,7), az asztali gépekhez tervezett diszkekre pedig 16 (9,4->7,9) százalékkal csökkent a kereslet, vagyis 12 hónap leforgása alatt összesen 3,1 millióval apadt meg a PC-s modellek értékesítése. Ezt tetézi, hogy a szórakoztatóelektronikai termékekhez gyártott HDD-k kereslete is alább hagyott, a 7,7-ről 6,1 millióra apadt darabszám közel 21 százalékos csökkenést jelent.

Mindez részben kompenzálja, hogy az úgynevezett branded termékek, thát például a külső WD HDD-ket is magában foglaló kategóriára szerény 4,1 százalékkal nőtt a kereslet. Ennél ugyanakkor sokkal örömtelibb lehet a cég számára, hogy a nagyvállalati, adatközpontos merevlemezek értékesítése valósággal meglódult, az egy évvel korábbi 5,8 millió termék helyett 7,6 milliót sikerült eladni, amely 31 százalékos növekedés. Vélhetően nagy részt ennek köszönhető, hogy HDD-k átlagos eladási ára is megugrott, a 63-ról 72 dollárra nőtt érték 14 százalékos javulást jelent.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Sajnos az SSD-s értékesítések semmilyen lebontásban nem kerültek elő a jelentésben, így nem tudni, hogy a forgalom pontosan mekkora részét teszik ki a NAND-alapú meghajtók. Ettől eltekintve a cég lényegesen nyugodtabban aludhat mint a nagy rivális Seagate, a WDC ugyanis a SanDisk pár évvel ezelőtti megszerzésével egy igen fejlett, jól monetizálható technológiát zsebelt be, amellyel optimális esetben sikerülhet áthidalni merevlemezek iránti csökkenő keresletet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról