Szerző: Habók Lilla

2018. április 11. 14:07

Mit mond Zuckerberg, amikor nem hazudhat?

A Facebook vezérigazgatója sűrű elnézéskérések közepette próbálja bizonygatni a szenátus tagjainak, hogy mostantól minden jobb lesz a közösségi oldal adatvédelmével kapcsolatban.

Túl van Mark Zuckerberg az első meghallgatási napján az amerikai kongresszus előtt, de a vártnál egyelőre sokkal kevesebb dolog tisztázódott a Cambridge Analytica botránnyal, az orosz beavatkozással a választásokba, vagy a Facebook adatszivárgásokkal kapcsolatban. A szenátus tagjai többek közt például a Facebook működésével, üzleti modelljével kapcsolatos kérdéseket tettek fel, vagy ugyan szóba kerültek lényegi témák, de nem kérdeztek bele alaposabban az alapító-vezérigazgató előre betanult válaszaiba - a teljes leirat a The Washington Post olalán olvasható vagy itt végignézhető. A meghallgatást az teszi egészen különlegessé, hogy a beidézett válaszadók ilyenkor eskü alatt, hamis tanúzás terhe mellett beszélnek, a válaszok tartalmáért személyesen felelnek, és ha hazugságon kapják őket, akkor akár komoly börtönbüntetéssel is sújthatóak.

Zuckerberg igyekezett arra helyezni a hangsúlyt, hogy mikor a céget elindította "a kollégiumi szobájából", akkor még inkább csak a fejlesztett eszközre koncentrált, és bizalmat adott más cégeknek, amelyek képviselői azt ígérték, hogy szintén hasznos eszközöket fejlesztenek a közösségi oldalra. A vezérigazgató ma már belátja, hogy ez hiba volt, és a jövőben sokkal elővigyázatosabb lesz az adatok kezelésével az ígérete szerint. Azt azonban most is hangsúlyozta a Facebook-vezér, hogy az üzleti modell továbbra is arra alapul, hogy a felhasználók számára az oldal ingyenes, és a hirdetések biztosítják a bevételt a fenntartására, így a jövőben sem szeretne előfizetési díjat szedni az oldal használatáért - de felmerülhet az ingyenes mellett egy fizetős modell, ha a felhasználók ténylegesen azt szeretnék.

Az elmúlt negyedévben a Facebook felhasználónként globálisan átlagosan 6,18 dollár bevételt ért el, ha ezt előfizetési díjból kellene pótolnia, ami cirka 500-600 forintos havidíjnak felelne meg. Az Egyesült Államokban és  Európában azonban sokkal magasabb a felhasználónkénti bevétel, Európában már 750-800 forintos havidíj tudná kiváltani a reklámbevételt, az USA-ban pedig egészen elképesztő, 26,8 dolláros háromhavi bevételt, tehát havonta mintegy 2200-2300 forintot kellene befizetni ahhoz, hogy a cég forgalma ne zsugorodjon.

Érdekes eleme volt a meghallgatásnak, hogy az egyik szenátusi tag rákérdezett egy régóta szóban forgó hiedelemre, hogy a Facebook lehallgatja a mikrofonokon és az eszközök kameráin keresztül a felhasználóit, és ez alapján ajánl olyan hatékony módon reklámokat számukra. Ezt Zuckerberg teljesen elutasította, majd egy magyarázattal is kiegészítette. Bár az oldal nem hallgatja le a felhasználóit, de lehetőséget ad rá, hogy videókat is rögzítsenek a szolgáltatáson keresztül, és mivel a videók rögzítenek hangot, ezért a rendszer "a jobb szolgáltatás érdekében" ellenőrzi, hogy a videókhoz tartozik-e audio felvétel. Ez azonban az egyetlen audio-ellenőrzés Zuckerberg válasza szerint, és nem tér ki az oldal a felvételeken kívül a lehallgatásra.

zuckerberg_meghallgatas

Szóba került természetesen a meghallgatás kiindulópontját jelentő Cambridge Analytica botrány is. A szenátus tagjai rákérdeztek, miért nem értesítette a vállalat a felhasználóit, mikor tudomást szerzett arról, hogy a pszichológiai app fejlesztői átadták az adatokat harmadik félnek. A vezérigazgató a kérdésre most is csak annyit tudott mondani, hogy az adatok törlését bizonyító igazolásról elhitték az eredetiségét, és úgy gondolták, nem kell többet foglalkozni a problémával. A vezérigazgató hozzátette, hogy teljesen átérzi a felelősségét az üggyel kapcsolatban, ma már másképp járna el, és megelőző lépéseket is tesz ennek érdekében.

AI törli az álprofilokat

A magyar felhasználókat is érintő, fontos pontként hangzott el, hogy a Facebook a jövőben a választási időszakokra különösen nagy figyelmet fog fordítani az érintett országokban, így többek közt a magyar választásokat is kiemelten követte a Facebook-aktivitások szempontjából. Zuckerberg hozzátette, hogy eleinte a közösségi oldal nem vetett be mesterséges intelligenciát a tartalmak vizsgálatára, és főként moderátorokon keresztül elemezte a bejelentett bejegyzéseket - jelenleg 15 ezer moderátort alkalmaz, de év végéig 20 ezerre viszi fel a számukat.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Mostanában viszont egyre több területen igyekszik bevezetni a vállalat az AI-eszközöket, így elméletileg a magyar választásokkal összefüggésben is törölt a rendszer hamis profilokat, amelyek beavatkozhattak volna a választás tisztaságába a választók befolyásolásával. Egyelőre nem lehet tudni, hogy hazánkat mennyiben érintette a probléma - a hamis Orbán Viktor vagy Karácsony Gergely-profilokat nyilván leszedegette a cég. A Facebook-vezér megjegyezte, hogy még nem is tökéletes a rendszer, az ISIS-bejegyzések 99 százalékát már szűrni tudja, de például a gyűlöletbeszéddel még nem boldogul.

Ráadásul úgy tűnik, hogy a változások nagy része még csak most következik, a "nagyobb profilok" tulajdonosainak igazolni kell majd a nevüket valamilyen kormányzati azonosítóval, és a hirdetések futtatásához egy levélben elküldött kódot is meg kell majd adni - ez utóbbival szűrnék ki, hogy egy orosz amerikainak adja ki magát. Továbbá az Egyesült Államokban a felhasználók több információt láthatnak majd a politikai hirdetésekről, például ki adta fel, mennyit fizetett érte, ki pontosan a célközönség és hányan látták eddig a reklámot. Ez utóbbi egy régi adóssága lenne a cégnek, az offline térben ugyanis már a 70-es évek óta jelölni kell a politikai hirdetéseket, az online hirdetéseket azonban egészen eddig elfelejtette szabályozni a Kongresszus.

Szóba került az európai unió területén május 25-én alkalmazásba lépő GDPR kérdése, amellyel kapcsolatban Zuckerberg megerősítette, hogy a közösségi oldal alkalmazkodni fog hozzá, és "Európán kívülre is kiterjeszti", attól függetlenül, hogy az amerikai kongresszus hoz-e hasonló törvényeket. Szintén érdekességként merült fel, hogy egy fotós megörökítette a vezérigazgató előre megírt vázlatait a fontosabb problémakörökre, és ebben az szerepelt, ne mondja azt, hogy már teljesítették a GDPR követelményeit.

zuckerbeg_jegyzetek

(Fotó: Andrew Harnik)

Egy szenátor kérdésére a vezérigazgató három pontot említett, hogy milyen szabályozás lenne fontos egy közösségi oldal szempontjából. Első körben olyan adatkezelési szabályzatot kell közzétenni, ami érthetőbb egy jogi dokumentumnál. Továbbá a felhasználóknak teljes mértékben kezelni kell tudni a saját adataikat, és hogy ki láthat rá az információkra. Végül a törvényhozóknak meg kell találni az egyensúlyt a magánélet védelme és az innováció akadályozása között.

Egy szenátor javaslata szerint érdemes hozzávenni, hogy a vállalat az adatszivárgásokról 72 órán belül értesítse a felhasználóit. Zuckerberg szerint "van értelme" a javaslatnak, de ezt részleteiben még tisztázni kellene. Abban mindenki egyetértett, hogy a közösségi média oldalak szabályozására lenne szükség, de hogy ezt törvényi eszközökkel vagy önszabályozással lehet jobban megoldani, arról megoszlottak a vélemények. Erős aggályként merült fel hogyan lehetne a szabályozást megoldani, hogy az ne jelentsen cenzúrát.

A kongresszusi meghallgatás a mai napon folytatódik a képviselőházban, ahol esetleg lesz még lehetőség feltenni Zuckerberg számára az eddig elmaradt kérdéseket.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról