Szerző: Gálffy Csaba

2018. március 22. 10:31

Frissítéscunami a Microsoft üzleti appjainál

Folytatja hosszú menetelését a Microsoft az üzleti alkalmazások oldalán. A cég számára még mindig viszonylag friss területen teljes pályás offenzíva zajlik, a célpont az Oracle és az SAP.

Történetük legnagyobb frissítés-hullámát kapják a Microsoft üzleti alkalmazásai - jelentette be a vállalat. A "Spring 2018" rengeteg új képességet és funkcionalitást hoz a Dynamics termékcsalád, a PowerApps, a LinkedIn üzleti megoldásai és a Business Application Platform területén is. Az újdonságokat összefoglalni sem érdemes, az egyes termékek új funkcióit a Microsoft egy mindössze 222 oldalas PDF-ben foglalta össze. Alább a kiemelkedő újításokat és az átívelő stratégiát igyekszünk szemügyre venni.

Eszközök a jobb üzlethez - ennél egyszerűbb üzenet nincs is

A legfontosabb átfogó üzenet? A Dynamics új fejlesztéseivel olyan új eszközöket ad a vállalatok kezébe, amelyekkel a meglévő adatok sokkal értékesebbé válhatnak. Ehhez a Microsoft a LinkedIn közösségi hálóban tárolt adatokat is az ügyfelek kezébe adja, amelyeket változatos módon (például az értékesítési vagy a toborzási folyamat során) használhatnak fel. A LinkedIn-adatok mellé pedig az Adobe Marketing Cloud és Document Cloud által begyűjtött tengernyi információ is hozzárendelhető, így igazán mély adatforrásokkal dolgozhatnak az ügyfelek.

Az amszterdami esemény visszatérő eleme a digitalizáció, amely ma már a legtöbb céghez begyűrűzött. Míg akár egy évvel ezelőtt is a digitalizációs átalakulást kellett magyarázni az ügyfeleknek, mára már a legtöbben felfogták, mi ennek a transzformációnak a lényege, a "mi a digitalizáció" után már a következő kérdés a "hová lehet ezzel eljutni" - mondta Jean-Philippe Courtois, a Microsoft globális értékesítési, marketing és működési vezetője. A Microsoft szerepe pedig ebben egészen világos: eszközöket adni az ügyfelek kezébe ahhoz, hogy átalakíthassák a munkahelyeket, az üzleti folyamatokat, saját informatikai infrastruktúrájukat.

"Ha tíz ügyfelet kérdezünk meg arról, hogy mi a digitalizáció, tíz különböző választ kapunk" - ecsetelte a helyzetet Courtois. Ez persze nem azt jelenti, hogy 9-en tévednének, csupán azt, hogy minden cég másképp éli meg ennek hatásait és más-más lehetőséget lát meg benne. Ami viszont általános, hogy ez masszív átszervezéseket hoz szervezeti szinten is, a digitalizáció munkahelyeket teremt és tüntet el. Ami viszont általánosnak tűnik, az a digitalizációs visszacsatolás: a B2C kapcsolatokban a felhasználói (vásárlói) visszajelzések adatokká válnak, amelyek az élményt javító üzleti döntések alapját képezik. Ugyanez az iparban a termékekhez kapcsolódó telemetriával valósul meg, a gyártás után immár nem tűnik el a radarról a termék, így feedback loop építhető erre is. A harmadik ilyen hurok pedig a belső munkaerőt illeti: az új alkalmazásokkal már kvantifikálható egy nagy szervezet működése és például láthatóvá válik, hogy az egyes szervezeti egységek kommunikálnak-e egymással.

A fentiekhez érdemes átvenni, hogy a Microsoft nagyon különleges helyzetben van a többi informatikai vállalathoz képest. Míg az olyan cégek, mint a Google, már életképes irodai alkalmazásokat (dokumentumkezelés, kommunikáció) kínálnak, az üzleti alkalmazások, ERP, CRM oldalán teljesen üres a portfólió. Ezzel szemben az Oracle vagy az SAP rendelkezik ütős üzleti alkalmazásokkal, de a kliensoldalon hiányos a kínálatuk, a felhős infrastruktúra dolgában pedig közelébe sem érnek az igazán nagyoknak, mint az Amazon, a Google vagy a Microsoft. És ugyan a redmondiaknál teljesen hiányzik már a mobilos platform a Windows Mobile utód nélküli megszűnésével, a nagyvállalati környezetben talán ez hidalható át a legkönnyebben. Ez egészen különleges pozícióba helyezi a céget akkor, amikor digitális átalakulásról van szó.

Ahogy az ilyen partner-eseményeken szokásos, a cég rengeteg ügyfelet állított színpadra, akik be tudtak számolni arról, hogy egyik-másik megoldás hogyan segítette a digitális átalakulást, hogyan sikerült a cég működését vagy a nyújtott szolgáltatásokat hatékonyabbá tenni. Az OTIS liftes cég például a karbantartás optimalizálására veti be a Dynamicset, amellyel a terepen dolgozó szerelők munkája könnyíthető - például ha van használatra vonatkozó adat, akkor a rendszeres karbantartás időzíthető csúcsidőn kívülre. Az már egy következő generációs gondolkodás viszont, hogy a lift okosan, saját hatáskörben tud a nem záródó ajtóhoz hibavalószínűséget rendelni: irodaépületben ebédszünet környékén ugyanis sokkal általánosabb, hogy a munkatársak tartják egymásnak az ajtót és nem a nyílászáró szorul - így nincs szükség azonnal kiküldeni a szerelőbrigádot. Az ilyen kontextuális és üdítően nem-személyes adatgyűjtés az iparban tényleg komoly szemléletváltást hoz.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

Könnyű viszont elveszteni a lényeget szem elől: ez például a mesterséges intelligencia kapcsán merül fel, sok cég a hype hatására már AI-stratégiát ír és alakít ki, jobbára teljesen feleslegesen. Az AI-ról ugyanis egyes fókuszált, specifikus problémák megoldása kapcsán van érdemes beszélni, például nagy mennyiségű szöveges vagy képi adat feldolgozása lehet ilyen, amikor specifikus kérdésekre (milyen alkatrész van a képen) tudnak a mai, "AI"-ként aposztrofált megoldások segíteni. Általános problémákra azonban nem megoldás, így a "felhő" esetében működő stratégiaépítés és annak fokozatos végrehajtása nem jó megközelítés.

Letenni a jövő alapjait

A "Spring 2018" frissítéshullám motívuma, hogy alapvető architektúra-módosításokat hoz a Dynamics termékcsaládba. Ennek egyik példája az új Common Data Service és Common Data Model. Ezek olyan átfogó adatformátumok és belső adatközlők, amelyekre az egész szoftvercsalád épül, és immár a PowerApps mellett az Analytics for Power BI is felfűzhető rá. Az architektúra mélyebb integrációval rendelkezik nem csak a Dynamics 365 marketinges, értékesítési, szolgáltatási, működési, pénzügyi, toborzási és kiskeresedelmi modulja felé, hanem nyit más Microsoft-termékek, az Outlook, a Teams, a SharePoint, a Stream, az Azure, a Bing és a LinkedIn irányába is. A frissített Common Data Service előnézet formájában jelentkezik a Spring 2018 frissítéssel, de hamarosan stabil kiadása is várható.

cdm-overview

A termékstratégia meghatározó eleme, hogy a Microsoft tovább szeretné erősíteni az üzleti alkalmazások moduláris jellegét, vagyis a szervezeteknek nem kell teljes ERP-rendszerbe fektetniük, ha csak egyes funkciókra tartanak igényt. Így a kínálatban marad a finom szemcsézettség, specializált előfizetések állnak rendelkezésre igényeknek megfelelően - amelyek persze a közös platform révén bármikor bővíthetőek további modulokkal.

Ha csak a változások listája többszáz oldal, hogyan lehet ezt hatékonyan kommunikálni a meglévő és potenciális ügyfelek számára - tettük fel a kérdést Alysa Taylornak, a Business Applications igazgatójának. Taylor szerint a kulcs sokcsatornás kommunikáció, kezdve a nagyon jó dokumentációval. Erre nagy hangsúlyt fektettek a fejlesztők most például a docs.microsoft.com-on már részletes leírások találhatóak meg a változásokról. Az új üzleti funkciókról pedig a cég igyekszik személyes beszélgetéseket kialakítani, ahol a Microsoft képviselői le tudnak ülni beszélgetni a potenciális és meglévő ügyfelekkel és átbeszélni a számukra releváns változásokat - ennek része az amszterdami, illetve ezzel egy időben Budapesten szervezett esemény is.

Disztópiát építünk?

Az ipari telemetria esetében meglehetősen elvi kérdés, hogy az adatokhoz a gyártónak milyen hozzáférése legyen. A szervezetek elemzésénél illetve például az értékesítéshez kapcsolódó folyamatoknál azonban már a személyes adatok, a magánszféra kérdései is felmerülnek. Ezekről (legnagyobb meglepetésünkre) egy szót sem pazarolt a Microsoft, miközben az előadók meglehetősen aggasztó forgatókönyvekben mutatták be hogyan használhatjuk személyes LinkedIn-kapcsolatainkat az értékesítés támogatására - a Cambridge Analytica-Facebook botrány hetében ez vitatható döntés.

Szerencsére volt lehetőség később kérdezni is, így rákérdeztünk: hogyan látja a Microsoft a saját szerepét abban, hogy rosszindulatú szereplők ne élhessenek vissza az új digitális eszközökkel megszerezhető adatokkal. A CA-Facebook sztori ugyanis pontosan azt mutatta be, hogy a szabványos szerződéses viszony még nem garancia arra, hogy az ügyfél nem él vissza az adatokkal és tesz azokkal olyant, ami az adatvédelmi irányelvekkel ellenkezik.

A HWSW kérdésére adott választ leginkább fehér zajként jellemezhetjük. Kaptunk néhány megnyugtató gondolatot arról, hogy a felhős megoldások GDPR-kompatibilisek lesznek és természetesen minden szabályozást teljesítenek. Illetve arról is beszélt James Philips, hogy a cég a magánszféra védelmét komolyan veszi - az általánosságokból azonban inkább az sütött, hogy a cég döntéshozói ezt a kérdést egyáltalán nem gondolták át, nem kezelik központi témaként.

Ez pedig komoly probléma: a LinkedInt mintegy 500 millió magánfelhasználó használja rendszeresen, ez nagyságrendben a Facebookkal összemérhető. Az új fejlesztések pedig lehetővé teszik, hogy minden korábbinál könnyebben kombinálható ez az adathalmaz más adatforrásokkal, például az Adobe Marketing Cloud és Experience Cloud adataival: a Common Data Model lehetővé teszi, hogy a futó marketingkampányok adatait konverzió nélkül szívjuk át a microsoftos szolgáltatásokba, további feldolgozásra. Az Adobe egyébként az internet egyik szürke eminenciása, amely oldalak ezrein keresztül gyűjt profiladatokat a felhasználókról úgy, hogy eközben sosem kér explicit beleegyezést ehhez a gyűjtögetéshez (a másik ilyen adatgyűjtő az Oracle).

A friss fejlesztések pedig pontosan azt célozzák, hogy ezeket a roppant fejlett profilozó eszközök használati küszöbje lejjebb kerüljön, kevésbé kompetens szervezetek is hatékonyan tudják majd bevetni e megoldásokat. Ez pedig értelemszerűen szélesre tárja azok előtt is a kaput, akik nem kizárólag a Microsoft pozitív forgatókönyveit szeretnék életre kelteni, hanem agresszívebb vagy sötétebb adatgyűjtést végeznének.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 14. 19:11

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.