Szerző: Habók Lilla

2018. január 3. 13:07

1,6 milliárd dolláros per elé nézhet a Spotify

Maradt egy kiadó, amellyel eddig még nem tisztázta a Spotify a zeneszámok lejátszásához szükséges licencdíjakat. A Wixen Music most összesen 1,6 milliárd dollárt követel a streaming cégtől.

Panaszt nyújtott be a Wixen Music kiadó egy kaliforniai szövetségi bíróságon, amelyben összesen 1,6 milliárd dollárt követel a Spotify zenestreaming vállalattól a zenei jogdíjak nem megfelelő kifizetése miatt. A kiadó képviseli többek közt Tom Petty, Neil Young, Missy Elliott vagy a The Doors zeneszámait. A helyzet azért is kényes, mert az előző évben a Spotify nagy erőkkel dolgozott rajta, hogy a közelgő tőzsdére lépés miatt tisztázza a szerzői jogdíjakat, és ez sokba került a svéd vállalatnak. A legnagyobb kiadókkal kötött több évre szóló szerződést ennek érdekében, mint például a Universal Music, a Merlin, a Sony és végül a a Warner Music Group. A kiadókkal kötött megállapodások lényege pont az, hogy a zenestreaming szolgáltató elkerülje a korábbi problémás jogdíjfizetési rendszert, amit a kiadók eddig is kifogásoltak.

Tavaly májusban egy hasonló csoportos perben a vállalat 43 millió dolláros kártérítést javasolt a jogtulajdonosoknak peren kívüli megállapodással, akiknek számait korábban a megfelelő licencek nélkül játszotta. A kiadók jogászai viszont kevesellték az összeget, mivel az ügyvédi díjak levonása után mindössze 28,7 millió dollár jutott a zenészeknek, ami érvelésük szerint csak 7,5 millió zeneszám helyzetét tisztázta a 30 millió helyett. A közvélemény viszont pozitívan pozitívan fogadta a Spotify ajánlatát, és hogy készen áll fizetni az elmaradt jogdíjak egy részét.

A hatalmas 1,6 milliárd dolláros összeg ebben az esetben is a különböző zeneszámok licencdíjaiból tevődik össze, melyeket egyenként 150 ezer dollárban állapított meg a kiadó, és erre rakódnak még rá az ügyvédi díjak és más járulékos költség. A panaszban pedig a Wixen arra hivatkozik, hogy a Spotify nem szerezte meg a kiadó által birtokolt zeneszámok 21 százalékához szükséges reprodukálási és/vagy terjesztési díjat. A művekhez tartozó jogdíj ugyanis két főbb elemből tevődik össze, amelynek másik részét, a hangfelvételekhez kapcsolódó díjat egyébként rendezte a streaming cég a lemezkiadóval. Tehát a Wixen csak az úgynevezett "mechanikai licencet" kéri számon a dalszövegírók és a zenetulajdonosok nevében a szerzői jogi törvényre hivatkozva - magyarázza a Rolling Stone magazin.

wixen_music_spotify

Részlet a Wixen Music több mint kétezres ügyféllistájából

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Spotify szerint viszont a Wixen nem adott elég időt arra a zenészeknek, hogy jelezzék, ha esetleg nem szeretnének részt venni a csoportos perben. A kiadó ugyanis a panasz benyújtása előtt levelet küldött a perről a zenészeknek, de ez a streaming cég ügyvédei szerint nem jelenti azt, hogy a kiadó törvényesen eljárhatna a nevükben - érveik szerint a csoportos eljárásban való részvétel egyénekhez kötődik, és ha a Wixen nem kapott mindenkitől felhatalmazást, akkor a panasz nem érvényes.

A szövetségi bíróságon egyébként a Wixen december 29-én kezdeményezte az ügyet, mivel 2018. január 1-től lépett hatályba az új zenei modernizációs törvény, melytől kezdve átalakulnak a szóban forgó licencdíjak, és így a streaming szolgáltatón már nem lehetett volna számon kérni a jogokat és a károkat - nyilatkozta a The Hollywood Reporternek a Wixen Music szóvivője.

A Spotify szempontjából viszont nagyon rossz időzítéssel érkezett a várható per, mivel a svéd alapítású streaming cég idén év elején tervezi a tőzsdére lépést. Arról viszont, hogy ez hogyan érinti a terveket, nem akart nyilatkozni.

a címlapról