Szerző: Hlács Ferenc

2017. december 21. 12:30:00

IDC: négy éven belül duplázódnak a viselhető eszközök eladásai

Háttérbe szorulnak az iparágban jelenleg slágerterméknek számító okoskarperecek és élre törnek az IDC várakozásai szerint - a cég a következő négy évben az ideihez képest csaknem kétszeres eladásokra számít a viselhető eszközök piacán.

Bár a viselhető eszközök piacától az első eszközök megjelenésekor sokan az okostelefonok szegmenséhez hasonló robbanásra számítottak, ez végül elmaradt és egy sokkal kisebb, komótosabb szegmens alakult ki az okosórák, -karperecek és egyéb eszközök körül. Növekedést ugyanakkor ez a terület is tud mutatni, az idei harmadik negyedévben produkált egészséges gyarapodás után most az IDC előrejelzésében arról beszél, a piac mérete 2021-re szinte a mostani duplájára nőhet.

Elperecelnek az okoskarperec-eladások

Az elemzőcég 2017-ben 113,2 millióra teszi az eladott viselhető eszközök számát, várakozásai szerint pedig ez a szám négy éven belül 222,3 millióra hízik. De nem csak az eladások mértéke, hanem összetétele is változik majd, háttérbe szorulnak ugyanis a jelenleg a piac derekát adó okoskarperecek. Utóbbiakból idén az előrejelzés alapján 45 millió talál gazdára, amellyel a készülékek 39,8 százalékos piacrészt hasítanak ki maguknak. Az olcsó eszközök különösen a feltörekvő piacokon népszerűek - miután azonban mindenki számára könnyen elérhetők, a piac hamarosan telítődik majd velük így a kategória növekedése egyre komótosabbá válik. 2021-re ennek megfelelően szinte stagnáló eladásokat vár a mostanihoz képest, minimális növekedéssel, ami nagyjából 47,7 millió eladott okoskarperecet jelent - ez ugyanakkor a terjeszkedő piacon már csak 21,5 százalékra lesz elég.

 idcfrcst01

A szegmens koronáját a cég szerint négy éven belül a "hibrid" okosórák veszik át. Ebbe a kategóriába az elemzők azokat az eszközöket gyűjtik, amelyek a karpereceknél már eggyel kiterjedtebb funkcionalitást és tetszetősebb formatervet kínálnak, ugyanakkor még nem tartoznak olyan "teljes értékű" okosórás platformokhoz, mint az Android Wear, a Samsungtól megismert Tizen vagy épp az Apple termékei. A hibrid eszközök jelenleg a kategóriák versenyében a harmadik helyen állnak, 29,9 millió eladott készülékkel 2017-ben és 26,4 százalékos piacrésszel - négy év múlva a dobogó első helye már 78 millió értékesített eszközt és 35,1 százalékos részesedést ér majd az iparágban. A növekedést egyebek mellett a hatékonyabb értékesítési csatornák és a különböző divatcégek belépése hajtja majd a területen.

A 2021-es várakozások alapján az idei ezüstérem az idei második helyezetté marad, azaz a hagyományos okosóráké, mint az említett Apple vagy a Samsung termékei, netán az Android Weart futtató eszközhadak. Ez az idén produkált 31,6 millióról 71,6 millióra felhízott eladásokat és 27,9-ről 32,1 százalékra gyarapodott piaci részesedést jelent majd az eszközöknek. A növekedés hátterében az IDC szerint az önálló mobilhálózati kapcsolattal rendelkező modellek térnyerése, illetve a gyerekeket célzó, kiterjedtebb funkciókat kínáló termékek megjelenése áll majd.

Beszivárognak a köztudatba az okosruhák?

A negyedik hely birtokosa idén és a következő négy évben is az okosruházat kategóriája lesz: a feltörekvő szegmens 2017-ben 2,4 millió eladást tudott összehozni, ami 2,1 százalékos szeletet hasít ki neki a piacból - ez azonban 2021-re 5,2 százalékra hízik, 11,5 millió eladással. Okosruhát egyelőre nem találunk minden butikban, a hasonló termékek azonban egyre inkább kezdenek begyűrűzni a köztudatba, élükön az olyan ruhadarabokkal mint például a Levi's Commuter dzsekije, amelyet a Google-lel együttműködésben készített.

idcfrcst02

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

De látványos növekedésen megy keresztül az okos fülhallgatók szegmense is, ahol az idei 1,7 millióról 10,6-ra híznak az eladások a következő négy évben, ami 1,5-ről 4,8 százalékra tolja fel a kategória piacrészét. Ide tartoznak az olyan kiegészítők, amelyek valamilyen plusz funkcionalitást kínálnak a hagyományos vezetékes vagy Bluetooth headsetekhez képest, például fitneszkövető funkciókat vagy hangminőség javítást - mint a Google ősszel bejelentett Pixel Buds fülesei vagy épp az Apple AirPods termékei.

A következő négy évben tehát az "okosabb" termékvonalak kerülnek előtérbe, ezzel pedig az átlagos eladási árak terén is növekedésre számítanak az elemzők. A fitneszfunkciókon túlmutató eszközöknek persze így sem lesz könnyű megvetni a lábukat, itt jöhetnek képbe a divatcégek amelyeknél a funkciók másodlagos szemponttá válhatnak a vásárlók szemében, akik a különböző ruha- vagy kiegészítőmárkák nevével fémjelzett eszközöket sokkal inkább külsejük, mint képességeik miatt vásárolják majd.

a címlapról