Szerző: Hlács Ferenc

2017. december 1. 13:45

A harmadik negyedévben is hízott a VR-piac

Több mint egymillió VR headset talált gazdára az idei Q3-ban, a legtöbben a PS VR-t vették. Az Oculust az árleszállítások tolták a második helyre.

Sokan vannak akik továbbra is óvatosan kezelik a VR szemüvegek piacát, hiszen bár egyre több nagyvállalat lép be a szegmensbe, az még egyértelműen kikristályosodás előtt áll: a tartalmi kínálat még mindig szegényes, ráadásul a területen számos koncepció versenyez egymással, a PC-hez vagy konzolhoz szánt headsetektől az okostelefonnal használható változatokon át egészen a nemrég az Oculus és a HTC Vive színeiben is bemutatkozott, teljesen önálló eszközökig.

Az utóbbi hónapokban ugyanakkor a piac egyre ígéretesebb változásokon megy át: egyre több népszerű játék kap VR verziót, eközben pedig a headsetek ára is egyre barátságosabb, illetve az ünnepi szezonban azokból a választék is jelentősen bővül, elsősorban a Microsoft Mixed Reality platformjának köszönhetően, amelyhez több gyártó is kiadta saját VR szemüvegét a cég referenciadizájnjára vagy épp saját elképzeléseire építve.

A pozitív trendeket megerősíteni látszik a Canalys kutatása is, amely alapján a VR headsetek eladásai továbbra sem lassulnak, sőt, 2017 harmadik negyedévében a piac először lépte át az egymilliós eladott darabszámot - fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a vállalat felmérésében csak a beépített kijelzővel rendelkező modelleket számolja össze, figyelmen kívül hagyja az olyan eszközöket, mint a Google Daydrem View vagy a Samsung Gear VR szemüvegei.

canvr

A vállalat kutatása alapján az élen óriási előnnyel a Sony lovagol PlayStation VR készülékével, amely az összes eladás 49 százalékáért felel, azaz a termékből 490 ezer darab talált gazdára. Ezzel a cég több mint kétszer annyi eszközt értékesített, mint a második helyen lévő Oculus, amely 21 százalékos piacrészt hasított ki magának az idei Q3-ban, 210 ezer darab Rift headset eladása után. A bronzérem a HTC-é, amelynek Vive szemüvegből 160 ezer talált gazdára, 16 százalékos piacrészt biztosítva a cégnek. A három legnagyobb szereplő tehát a piac mintegy 86 százalékáért felel, a többi gyártó egyelőre a maradék 14 százalékon osztozik.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A PS VR előretörésében kulcsszerepet játszott a vetélytársakhoz képest alacsony ár, amelyhez az Oculus is gyorsan igazodott, és a Sonyval egy szintre, nettó 400 dollárra mérsékelte terméke árát, ami komoly lendületet adott az eladásoknak, hiszen a rivális HTC Vive még kedvezményesen is nettó 600 dollárért érhető el. A Sony sikeréhez a hazai, japán piac nagyban hozzájárult, itt ugyanis a PS VR több mint 80 százalékos piacrésszel rendelkezik. A régióban ráadásul egyre több, bárki által igénybe vehető VR "játékterem" jelenik meg, amelyek ugyancsak érezhetően növelik a headsetek népszerűségét.

A kutatócég a piacon további számottevő növekedést jósol, amelynek elsősorban a küszöbön álló ünnepi szezon ad majd lökést. Az időszakban mind a már korábban megjelent készülékek, mind pedig a Microsoft Mixed Reality headsetek garmadája kelendő lehet, főként figyelembe véve, hogy a nyár végén elkezdtek felbukkanni a szemüvegeket célzó komolyabb címek, mint a Fallout 4 VR, a Doom VFR vagy a Skyrim VR. Ugyancsak pozitív hatással lehet a piacra, hogy a Microsoft megnyitotta Mixed Reality platformját a SteamVR előtt, illetve ígérete szerint a Halo sorozat legújabb epizódja is játszható lesz VR headsetekkel.

Mindezek mellett a nagy gyártók már a vállalati felhasználás felé is tapogatóznak, az Oculus például nemrég egy céges csomagot is összeállított termékéből, amelyhez a hardverek mellett teljes körű kereskedelmi licenc, nagyvállalati szintű garancia és saját ügyfélszolgálat is jár. A pakkra többek között már az Audi és a Cisco is lecsapott.

A VR-piac tehát lassan de biztosan növekszik, noha az igazán fontos tanulságokat majd az ünnepek utáni jelentésekből szűrhetjük le. Az ugyanakkor mindenképp biztató, hogy a termékkategória az őrült vásárlási szezont megelőző időszakban is gyarapodni tudott.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról