Miről és hogyan kommunikálnak a hazai szoftverfejlesztők a weben?
A hazai szoftverfejlesztők interneten megjelenő szakmai bejegyzéseit vizsgálta a véleményanalízissel foglalkozó Neticle kutatása. Kiderült, hogy jellemzően milyen felülettípusokat használnak a fejlesztők és milyen szakmai témákról beszélgetnek egymással.
A szoftverfejlesztők interneten megjelenő véleményéről tartott előadást Kiss Bernadett, a webes véleményanalízissel foglalkozó Neticle online marketingese, a legutóbbi MeetOFF rendezvényen. A cég kutatói saját szövegelemző szemantikai rendszerük, más néven social listening platformjuk segítségével végeztek nyelvi elemzést, hogy megállapítsák a hazai fejlesztők szokásait - hol és mikor szoktak kommunikálni, illetve milyen szakmai témáról. A Neticle módszereiről és a webes véleményelemzés akadályairól korábban itt írtunk bővebben.
A kutatók a téma feltáráshoz figyelembe vették a közösségi média felületeken túl a cikkekhez fűzött hozzászólásokat, a témáról szóló blogbejegyzéseket és a fórumbejegyzéseket. Ezúttal is a kulcsszavak jelentették a kiindulópontot a vizsgált oldalakon, méghozzá a cég 415 kifejezést kezelt az elemzéshez, mint például operációs rendszerek neveit, programnyelveket, továbbá a bugfix, "programozok", "kódolok" szavakat. Így összesen az elemzők több mint 20 ezer bejegyzést vettek figyelembe a következtetések levonásához.
Legnépszerűbb kommunikációs felületek a fórumok, ahol a vizsgált tartalmak 40,5 százaléka jelent meg, ezek közül is a legtöbb releváns bejegyzést a Prohardver számlál, a második a Gyakorikérdések.hu, amit az Index fóruma és a HUP követ. A fórumszálakon jellemzően szakterületi kérdések jelennek meg, főleg hibákat beszélnek meg vagy tanácsot kérnek egymástól a fejlesztők. A közösségi oldalak csak a második legnagyobb szakmai fejlesztői kommunikációs platformok - legalábbis a publikus, magyar tartalmak alapján. Többek közt Facebookon és Twitteren a vizsgált hozzászólások 35,3 százaléka jelent meg, de ezek a mélyebb szakmai témák helyett inkább csak álláshirdetések és versenyfelhívások a HR-esektől, esetleg viccek voltak. Érdekes még a blogbejegyzés kategória, amelyeken jellemzően negatív hangvételű cikkek jelennek meg, például Homár blog, Munkahelyi terror, Határátkelő vagy a Derrick és Harry.
Aktivitás szempontjából a közösségi oldalakon a hétköznap délelőtti órák a legforgalmasabbak. "Munkával kapcsolatos dolgokról kommunikálnak egymással, ami munkaidőben a legaktuálisabb." - magyarázta a Neticle marketingese. Ha pedig az összes tartalomtípust vizsgáljuk, akkor inkább a hétköznap esti aktivitás felé tolódik a hangsúly, mind közül a legnépszerűbb a szerda este 8-10 óra közötti idősáv.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Témák közül legtöbbször az operációs rendszerek, játékok, fejlesztendő appok merülnek fel, vagy pedig a felhasználók segítséget kérnek egymástól hibák kijavításához, esetleg valamilyen rendszer telepítéséhez. A Neticle hangulatelemző funkciója szerint a hibákkal kapcsolatban elsősorban a csalódottság érzése a domináns, de a sikeres projektekkel összefüggésben azért megjelenik a munka élvezete is. A konkrét szakmai kérdéseken kívül szerepel még a témák közt a fizetés kérdése (jellemzően "külföldön magasabb a fizetés" környezetben), továbbá a munkatársak, a minőség, a tapasztalat vagy a függetlenség témaköre.
Az elemzési szempontokból talán a legérdekesebb, hogy a fejlesztők milyen demotiváló tényezőket említettek a webes bejegyzésekben. Ezek szerint sokszor a cégek túl magas elvárásokat támasztanak velük szemben, egy munkakörben akár 3-4 munkakörnyi feladatot bíznak rájuk. Részben ennek következtében magas a fejlesztők túlóraszáma. Képzési hiányosságok is felmerülnek, mivel például az egyetemen nem adnak át akkora és olyan jellegű tudást, amit azonnal használni lehetne. A fejlesztők legnagyobb félelme pedig az, hogy élőben kell kódolni állásinterjún. Több webes megszólalásban is megjelent, hogy mikor egy állásinterjú sokadik körében élőben kellett volna kódolni, akkor a jelöltek inkább lemondtak az adott munkáról.
Metodológia
A Neticle a webes vélemények kutatásához különböző interneten található forrásokat vesz figyelembe, mint például közösségi oldalak, fórumok, blogok, online hírmagazinok, továbbá a Google Play és az App Store tartalmai. A rendszer minden esetben csak a nyilvános bejegyzéseket elemzi, például Facebookon csak a publikus csoportokat, de a zárt és a rejtett csoportok tartalmai nem tartoznak bele. Továbbá minden országban kizárólag a kutatás nyelvét, tehát a vizsgált esetben a magyar nyelvű tartalmat figyeli. Abban az esetben, ha magyar felületen angolul írt bejegyzést talál a rendszer, ahol a kulcsszó egyezik, ebben az esetben beolvassa a tartalmat, de például hangulatelemzést nem végez ezzel kapcsolatban. A rendszer ugyanis csak az említéseket, azaz a beállított kulcskifejezéseket veszi figyelembe, nem pedig az egyes felhasználók közléseit. A kutatás kizárólag a webes véleményanalízisre szorítkozott, nem készült online kérdőív vagy interjú a hazai fejlesztőkkel.