Szerző: Marton Mátyás

2017. november 22. 10:30

Kávémeghajtású buszok indulnak Londonban

Kávémeghajtású buszok fogják járni London utcáit. A Bio-bean nevű startup a Shell és az Argent Energy segítségével állít elő kávézaccból készült bioüzemanyagot.

Londonban évente több mint 500 ezer tonnányi kávézaccot dobnak ki a kávézók, gyárak és fogyasztók, ami nagy kár, hiszen a zacc magas olajtartalma miatt akár üzemanyagként is szolgálhat. Ennek a megoldására találta ki a Bio-bean a kávé alapú üzemanyagot. "Az emberek azt hiszik egy kis furgonban, vagy egy biciklin járjuk a várost, és kávézóktól gyűjtünk be tíz kilónyi zaccot. Ellenkezőleg, mi a nagy kávégyárakra fókuszálunk." - nyilatkozta Guardiannek Arthur Kay, még 2014-ben.

A Bio-bean angliai üzeme 2015-ben nyílt meg, ahol évi 50 ezer tonnányi hulladékot tudnak feldolgozni. A gyártási folyamat egyszerre dolgozik új és régi módszerekkel. A kávéhulladékot kiszárítják, majd feloldják, az így kapott oldatot elpárologtatják. A végtermék 15 százaléka olaj, a maradék pedig biomassza, amit magas nyomáson tablettákká, vagy briketté préselnek. A briketteket hétköznapi házak fűtésére, a tablettákat pedig ipari felhasználásra készítik. Mindkettőnek 150 százalékkal magasabb a fűtőértéke - vagyis kalóriatartalma - mint a fának.

biobean_busz

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x)

November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x) November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

A kávéolajat az Argent Energy más olajokkal keveri össze, így hozzák létre a 20 százalékos kávéolaj tartalmú biodízelt, mely 15 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsájt ki. A Shell közleménye szerint egy tonnányi hulladékból 200 liter üzemanyagot állítanak elő, amellyel egy londoni busz egy napig tud közlekedni. A mintaprojektben eddig 6000 liternyi kávéolajat termelt Arthur Kay vállalata, amely egy busz éves üzemanyag igényét fedezi. Kay a CNN-nek elmondta, hogy elsősorban Angliában szeretnének bővülni, mivel az éves kávéhulladéknak csak 10 százalékát tudják feldolgozni, később viszont akár amerikai terjeszkedés is szóba jöhet.

Nem a Bio-bean kezdeményezése az első Londonban. A brit fővárosban több mint 9000 busz fut éttermekben használt sütőolajból előállított üzemanyagon. Azonban a Bio-bean megoldása egyszerűbbnek tűnik, mivel a sütőolajjal ellentétben a kávéolajat nem kell megszűrni. Arthur Kay elmondása szerint nem kell új buszokat venni, vagy felújítani a régieket, a kávé alapú dízelt a jelenleg üzemelő járművekben is lehet használni.

A HackerRank 2020-as, 116.000 fejlesztő válaszaiból készült kutatása szerint a legtöbbjük a Go-t szeretné megtanulni következőleg, amely eredménynek az okait most ebben a cikkben szedtük össze.

a címlapról