Szerző: Gálffy Csaba

2017. augusztus 4. 13:36

Lassult a tablet-piac zsugorodása

Az olcsó iPad és az olcsó androidos modellek is jó visszhangra találtak a piacon. A kisebb szereplők viszont elfordulnak a táblagépektől.

Szinte meg tudta állítani a tabletpiac zsugorodását az új, olcsóbb iPad, karöltve a Huawei és az Amazon olcsó táblagépes támadásával. A piac a második negyedévben 37,9 millió darabot tett ki, ami 3,4 százalékos zsugorodás az előző év hasonló időszakához képest. A szerény visszaesés mögött azonban nagyon eltérő tendenciák bújnak meg, lássuk a részleteket!

Apple, Samsung, Huawei

A piacot látványosan az Apple vezeti - az a cég, amelynek legeslegolcsóbb tabletje is nettó 330 dollárról indul - tehát kizárólag a prémiumnak nevezhető szegmensben versenyez. Így különösen meggyőző, hogy a cég növelni tudta eladásait a zsugorodó piacon, 25,4 százalékról 30 százalék fölé tornázva részesedését - és 11,4 millió iPadet értékesítve. Az IDC ugyanakkor óvatosságra int, ez egyszeri hatás lehet, ahogy a nemrég bemutatott új, erős és olcsó iPad rengeteg felhasználót meggyőzött a régi modellek frissítéséről, ez a hatás a következő negyedévekben mérséklődhet.

A Samsung a második helyezett. ehhez csak annyit kellett tennie, hogy hozza a tavalyi számokat: 6 millió eladott tablet, jelképes, 1 százalékos csökkenés, 15,8 százalékos piaci részesedést eredménye. A cég az Apple-lel és a Microsofttal együtt nagyban fogad a szétszedhető tabletekre, ezekből többet is kínál különböző árszinteken, Androiddal és Windows-zal a fedélzeten. A "sima" tabletekből is bőségesen találunk a kínálatban, ezek azonban (az egész piaccal együtt) rosszul teljesítenek - mondja az IDC.

A harmadik helyen az egyik leggyorsabban növekvő szereplő, a Huawei. A cég nagyon aktívan építi márkáját Európában és Ázsiában (értsd: magas a marketing költségvetés), ennek hátán a dobogóra ért tabletekben is a kínai gyártó. Volumenben ez 47 százalékos növekedést jelent, ahogy az értékesített darabszám 2,1 millióról 3 millióra ugrott, ezzel a globális tabletpiacból 5,3 százalék helyett már 8 százalék landol a Huaweinél. Az IDC ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a cég roppant óvatos, a legújabb kettétéphető modellek csak korlátozott rajtot kaptak.

Amazon Fire HD 8 - nettó 80 dollár, masszív siker.

A tabletes piac igazi különce az Amazon, a cég kimondottan a tartalomstratégia részeként kezeli ezeket az eszközöket (ahogy korábban az E Ink olvasókat is), így roppant nyomott áron dobja piacra a tableteket - de azokat szoftveresen szorosan a saját ökoszisztémájához láncolja. Az IDC szerint szintén egyedi stratégia, hogy az Amazon kimondottan gyerekeknek szánt tableteket is piacra dob, megfelelő tartalommal - ezt a cégen kívül más szereplő nem tudja/akarja bevállalni. A stratégia működni látszik, a cég frissített termékeiből 51,7 százalékkal több fogyott, 1,6 millióról 2,4 millióra növelve az értékesítést.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A top 5 igazán nagy vesztese a Lenovo, amely egyedüliként zakózott nagyot, a volumen 14,6 százalékkal, 2,2 millió darabra esett. A cég igyekszik az egyszerű tabletek helyett inkább a felcsatolható billentyűzetes tabletek felé elmozdítani a portfóliót, amit az utóbbiak magasabb profittartalma indokol. A hazai, kínai és ázsiai piacokon működik még a cég belépő szintű modellekre épített stratégiája, az IDC szerint azonban ennek is lassan vége szakad.

Látványos ugyanakkor, hogy a piacon korábban erős ASUS mára teljesen kiszorult a top 5-ből, a felcsatolható billentyűzetek dolgában messze úttörő cég már nem nagyon lát profitot ezen a piacon, így fokozatos kivonulást fontolgat.

2-in-1? Átalakítható? Mi a tablet jövője?

Az IDC szerint immár egyértelművé vált, hogy a kiegészítő billentyűzet hozzácsapása a tablethez nem rúgja be újra a növekedést. Ez ugye az az irány, amit a Microsoft a Surface-szel, az Apple pedig az iPad Próval igyekszik tolni: olyan tabletek, amelyek a felcsatolható billentyűzettel kiegészítve teljesen ki tudnak váltani egy hagyományos noteszgépet, úgy, hogy közben megtartják a tablet formátumot. A piackutató szerint ez az irány nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, több nagy gyártó ehelyett a kifordítható-körbehajtható érintőkijelzős notebookokra szavazott és azokat tolta fókuszba. Az IDC szerint ez lassan változik, a nagyobb gyártók is kijöttek a prémium kettétéphetőkkel, de ezt a piacot egyelőre a Microsoft és az Apple uralja.

Mit lát még a cég? Szép jövőt semmiképp sem. "A tabletek csereciklusa nagyon hosszú, sokkal közelebb van a PC-khez, mint az okostelefonokhoz, az első vásárlók pedig egyre nagyobb ritkaságnak számítanak. A nagy márkák oldaláról érkező árazási nyomás miatt a white label és kis gyártók egyre inkább elfordulnak ettől a piactól, az IDC pedig e trend folytatására számít". "A tabletpiac ma arról szól, hogy a kettétéphető modellek tudják-e a pótolni a hagyományos tabletek hosszútávú lemorzsolódását" - mondja Linn Huang, a cég kutatási igazgatója. "A Windows visszatérése az ARM platformra segíthet a piac közepének kiüresedésén és várjuk a Chrome OS-es felcsatolhatós tabletek sikerét is az ünnepi szezonban".

Metodológia

A fenti adatok megértéséhez némi segítség, hogy mi számít az IDC szerint tabletnek: a "klasszikus", iPad-formájú tabletek mellett cég ide sorolja a leválasztható kijelzővel rendelkező tableteket is, a fenti számok e két formátumot együtt tükrözik. Nem számít viszont ide a fix billentyűzetes termékek köre, azokat a vállalat a PC-piachoz sorolja. Fontos, hogy az operációs rendszer itt irreleváns, vagyis a Microsoft Surface Pro sorozat például nem PC-nek, hanem tabletnek számít a metodológia szerint.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról