Szerző: Gálffy Csaba

2017. július 10. 14:48

Felszámolás alatt a Jawbone

A hordható elektronika egyik úttörője lehúzta a rolót. Nem bírta a versenyt és a piac sem kecsegtet már robbanással.

Véget ér a Jawbone hosszas agonizálása, felszámolják a céget - tudta meg a TechCrunch. A viselhető eszközök piacának egyik úttörő szereplője hagyja el ezzel a területet, az alapító és néhány munkatársa a jövőben klinikai egészségügyi megoldásokkal fog majd foglalkozni - nem nagy meglepetésre. A Jawbone-alapító és egészen a végső pillanatig CEO Hosain Rahman már egy ideje igyekezett más fókuszt találni a cég számára. Az elképzelés szerint a Jawbone fokozatosan kivonult volna a konzumer piacról, hogy helyette az egészségügyre koncentrálhasson. A fokozatos kivonulás helyett végül a teljes felszámolás lett a cég sorsa, de Rahman terve is valóra vált, talált már befektetőt a hasonló nevű, de teljesen független Jawbone Health Hub új startupja számára.

Senkinek nem megy?

A Jawbone ugyan az egyik neves úttörőnek számított a viselhető eszközök piacán, de a Fitbit felől érkező piaci versennyel nem tudott mit kezdeni, gyorsan relevanciáját vesztette és az elmúlt időszakban csak vegetálni tudott. Egyébként a Fitbit is nagyon szenved a piacon, a tőzsdei cég adataiból pontosan tudjuk, hogy bevétele 40 százalékkal visszaesett, eredménye pedig immár negatívba fordult év elején. Ebből főleg a bevétel esése aggasztó, a piactól mindenki gyors ütemű növekedést várt a következő években, azonban a kereslet nem követte a várakozásokat.

Hol a várva várt következő hullám?

Az okostelefonos forradalom lassan 10 éve dübörög, a (tömeg)informatika következő hulláma azonban csak nem akar megérkezni. Pedig a gyártók és a platformfejlesztők már sok mindennel próbálkoztak: tabletek, okostévék, hordható eszközök, okos otthoni kiegészítők, illetve legutóbb az AR/VR megoldások azonban azt a mainstream keresletet, amivel az okostelefon találkozott, nem találták meg.

A legfrissebb irány az okoshangszóróké, ebben látszik némi lendület, de nagy kérdés, hogy a néhány milliós és a néhány százmilliós negyedévenkénti értékesítés között feszülő szakadékot át tudja-e ugrani. A jövőbe tekintve pedig egyértelműen az okosautók (önvezető autók) tűnnek a legizgalmasabb újdonságnak, igaz, a szériaérett termék még nagyon messze van.

És miért érdekes mindez? Mert nagyban meghatározza azt, hogy a legnagyobb szereplők milyen irányba fejlesztenek és hol igyekeznek innoválni. A megállapodott piacokon ugyanis nagyon nehéz részesedést szerezni egymástól, hatalmas erőfeszítésekkel is csak picit mozdul a mutató - lásd a Microsoft hősies okostelefonos nekirugaszkodását. Azonban a bimbózó területeken "csak" jókor kell jó helyen lenni, okos helyezkedéssel és relatív olcsó stratégiai fejlesztésekkel már azelőtt meg lehet szerezni a domináns pozíciót, mielőtt a front megmerevedne.

a címlapról