Szerző: Habók Lilla

2017. május 23. 14:16

Legyőzte a Google AI a legjobb Go-játékost

Újabb győzelmet ért el a Google mesterséges intelligenciája a kínai eredetű go táblajátékban, amelyet összetettsége miatt gyakran tesztelnek a rendszer fejlettségének méréséhez. Ezúttal az AlphaGo a világ legjobb jelenlegi játékosat győzte le, de még két meccs hátravan.

Mindössze fél ponttal, de legyőzte a Google AlphaGo a jelenleg a világ legjobbjaként számon tartott go-játékost, Ke Jie-t - írja a The Next Web. A kínai eredetű go táblajáték az összetettsége miatt a sakk mellett, illetve azt követően az egyik legnépszerűbb tesztelési területe a mesterséges intelligenciának. A játék lényege, hogy egy 19x19-es méretű táblán a játékosoknak minél nagyobb területet kell bekeríteniük a saját köveikkel, és ez a gépeknek hatalmas kihívást jelent, mert rengeteg lehetséges lépést kell előre kiszámítaniuk, és a sakkprogramozáshoz elégségesnek bizonyuló algoritmikus elvek a gónál már nem működnek.

Az AlphaGo algoritmusa a gépi tanulás és a fabejárási technikákat kombinálja, amit emberi és gépi játszmákból származó tanulással egészít ki. Korábban más programok ellen is tesztelték a fejlesztők, akkor az egy számítógépen futtatott rendszer ötszáz másik programból egy kivételével mindet legyőzte. Az igazán nehéz feladatnak viszont a világ élvonalába tartozó go-játékosok legyőzése tekinthető.

Már korábban is sikerült győzelmet szereznie a Google rendszerének, 2015-ben ötből ötször verte meg az akkori európai bajnokot - ez volt az első olyan meccs, mikor egy számítógépes goprogram "előnykő" nélkül tudott nyerni egy teljes méretű táblán. Tavaly pedig a rendszernek sikerült ötből négy mérkőzést megnyernie a tíz éve világbajnok, dél-koreai Szedol ellen. Azóta pedig a fejlesztők még tovább dolgoztak a rendszeren, amely a Google saját TPU gyorsítóját is használja.

06:18:49
 

The Future of Go Summit, Match One: Ke Jie & AlphaGo

Még több videó

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Az AI-játékos legutóbbi iterációja a Master nevet kapta, amely már 10-szer kisebb számítási teljesítményt használ, mint a Szedolt legyőző elődje, és a Google cloud szerveréhez egyetlen PC-vel kapcsolódik - jegyzi meg az Engadget. Januárban kiderült, hogy a "Mestert" egy online játékos felületen tesztelték, ahol a felhasználók arra lettek figyelmesek, hogy a játékos egyhuzamban hatvan játékot megnyert, illetve egy esetben az ellenfele internetkapcsolatának megszakadása miatt döntetlent regisztrált a játék.

Ke Jie ellen összesen három mérkőzést játszik az AlphaGo, amelyből egyelőre egy zajlott le, és ez a mesterséges intelligencia győzelmével zárult. A Google-játékosa hamar összegyűjtött 10-15 pontot, ami korlátozta a kínai játékos választási lehetőségét, de behozta a hátrányát és sokáig a meccs fej-fej mellett haladt. Végül pedig a Google rendszere győzőtt mindössze fél ponttal. Jie szerint az ellenfele több elegáns lépést tett, különösen a 24. mozdulatot találta kiemelkedően magas szintű startégiának, amely hatással volt minden kőre a táblán.

A mérkőzés után a Google mély tanulással foglalkozó ágazatának igazgatója, Demis Hassabis elmagyarázta, hogy a rendszert a nyerési esélyek maximalizálására tervezték, nem pedig a minél nagyobb győzelem elérésére. Az igazgató azt ígérte, hogy a szombaton záródó mérkőzéseket követően a cég közzétesz egy részt a rendszer architektúrájából, annak érdekében, hogy az orvosi és gyógyszertudományba is elkezdjék beépíteni az eddigi eredményeket.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról