Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kipróbáltuk a mobilos hanghívás új generációját

Koi Tamás, 2017. május 24. 10:30

Gyorsabb hívásfelépülés és jobb hangminőség az ügyfél számára, jobb kapacitás-kihasználás, jobb minőségi célértékek az operátor számára - ezeket kínálja a Voice over LTE technológia, azaz a VoLTE, melyet itthon elsőként a Telekom indított el élesben. Kipróbáltuk, felhasználói szinten mit nyújt a 4G Hang.

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy újabb generációváltás küszöbén áll a mobiltelefonos beszédkommunikáció, mely a GSM-korszak kezdete óta lényegében változatlanul kínálja az alapszolgáltatást, vagyis a hanghívást. A 2G-, illetve 3G-alapú hálózatokon keresztül bonyolított beszédhívásokon azonban ma már több szempontból is túlhaladt a kor, a továbblépést pedig az alig pár éve szabványosított Voice over LTE, vagyis VoLTE technológia kínálja, mely a mobilszolgáltatók mára már országos lefedettségű 4G-hálózatára épül.

Öt éve terítéken

Magyarországon elsőként a Magyar Telekom indította el a VoLTE-alapú hanghívást kereskedelmi üzemben 4G Hang néven, valamivel több, mint öt évvel azután, hogy a szolgáltató hálózatán elindult a kereskedelmi 4G-szolgáltatás. Öt év alatt a 4G-hálózatok tekintélyes fejlődési szakaszt jártak be, így míg 2012 elején jobbára csak USB-s modemekkel volt elérhető a szolgáltatás, és jóformán csak Budapesten, addig mostanra már országossá vált a lefedettség, a kapacitás a sokszorosa a kezdetinek, a készülékek közül pedig már szinte mindegyik alkalmas a 4G-s kapcsolatra.


Alapszolgáltatások csomagkapcsolt és áramkörkapcsolt infrastruktúrán.
Forrás: Telekom

Az elmúlt öt év a szabványalkotók számára is komoly munkával telt, így 2013-ban megszülethetett az IP Multimedia Subsystem (IMS), vagyis leegyszerűsítve teljesen IP alapokon működő VoLTE szabvány, ami a készülék számára lehetővé teszi, hogy a hanghívást a 4G-hálózaton keresztül építse fel (az első kereskedelmi VoLTE-hálózatok ekkor már egy éve üzemeltek Ázsiában, valamint az Egyesült Államokban). Bár a logika azt diktálná, hogy minden 4G-képes készülék VoLTE-képes, a helyzet valójában eleinte ennél bonyolultabb, melyet rögtönzött tesztünk is igazolt.

A Telekom a HWSW-t is bevonta a 4G Hang szolgáltatás éles tesztelési fázisába, így a szolgáltatótól egy SIM-et és egy VoLTE-képes okostelefont (Samsung Galaxy S7) is kaptunk kölcsön. A szolgáltatás használatához először is aktiválni kell az előfizetésre az ingyenes 4G Hang opciót, ez a teszt SIM-en értelemszerűen már aktív volt, de a Telekom idővel minden előfizetőjénél automatikusan bekapcsolja majd.

A szolgáltatás másik sarokköve, vagyis maga a készülék esetében már sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet, így a Telekomnál egyelőre csak a Samsung Galaxy S7 és S8 típusoknál engedélyezett a 4G Hang. Mint megtudtuk, a VoLTE-képes készülékek tesztelése és a portfólióbővítés a Telekomnál az anyavállalat által koordinálva, csoportszintű együttműködés keretében valósul meg.

Problémás ajánlások

A VoLTE fontos jellemzője, hogy a hálózat és a készülék együttműködését részletes szabványok határozzák meg, ezzel együtt – mivel bizonyos ajánlások lehetőséget adnak eltérő megvalósításra - kiemelt szerepe van az kompatibilitási vizsgálatoknak. Az operátorok a készülékgyártókkal közösen egy több lépésből álló közös labor és élő hálózati tesztsorozattal vizsgálják, hogy különböző szituációkban is hibamentes legyen a készülék és a hálózat együttműködése. A legfontosabb a készülékekben lévő IMS Stack (IP Multimedia Subsystem) és a mobil hálózat felőli IMS beállítások "összehangolása" - állítják a Telekom szakemberei.

Az első VoLTE képes készülékek még egyedileg tartalmazzák a hálózati beállításokat, de a várakozások szerint a későbbiekben a gyártók támogatni fogják az "egységes dinamikus operátor függő hálózati paraméter beállítás" megoldást, amikor megszűnik az a kötöttség, hogy csak az operátornál vásárolt készülékek tartalmazzák a megfelelő hálózati paramétereket. Ez azt jelentheti, hogy idővel minden, a nyílt piacon, esetleg másik operátornál vásárolt 4G-s készülék automatikusan VoLTE-képes lehet. A piaci jóslatok szerint ugyanakkor erre legalább 1-2 évet még várni kell.

Addig is a Telekom révén kicsit már most belekóstolhattunk abba, mit kínál ma a technológia a felhasználók számára. Fontos, hogy a VoLTE-hívások felépüléséhez nem szükséges, hogy mind a hívó, mind a hívott fél VoLTE-képes készülékkel rendelkezzen, ám a hívás számos paraméterét befolyásolhatják a terminálok, a legjobb eredmény pedig értelemszerűen akkor érhető el, ha mindkét fél VoLTE-alapokon kapcsolódik.

A szolgáltatótól kölcsönkapott Samsung Galaxy S7 esetében a VoLTE-funkciót külön aktiválni kell a készülék menüjében, ami már csak azért is jó, mert így könnyedén kipróbálhattuk, hogy a készülék hogyan viselkedik a régebbi technológiákkal. A 4G Hang teszteléséhez teszthívások egész sorozatát folytattuk le, többek közt olyan végpontokkal, melyek szintén VoLTE-módban kommunikáltak.

Halló! De jól szólsz!

A felhasználó számára a 4G-s hanghívás két tapasztalható előnnyel is kecsegtet, az egyik a hívás hangminőségének további javulása, a másik a rövidebb hívásfelépülési idő. Előbbi kapcsán érdemes tudni, hogy a 3G (és a 2G is) HD Voice és a 4G hang egyaránt AMR/WB (AMR/Wideband) codec-et használ, ám míg 2G és 3G esetén a maximális codec rate 12.65kbps, addig 4G-ben 23.85kbps. Ez utóbbi csak 4G-4G esetben lehetséges, ami beszédminőségben érezhető és mérőkészülékkel könnyen mérhető javulást hoz.

Bár a beszédhang minőségét egyéb tényezők is befolyásolhatják (elég csak a készülékek mikrofonjára gondolni), a két VoLTE-képes Samsung készülék közt létrejött hívás hangminőségébe nehéz lenne belekötni, különösen a 2G-s (nem AMR/WB-alapú) hanghívással összehasonlítva. A beszédhang minősége összemérhető a népszerűbb VoIP-platformok minőségével, azzal a fontos különbséggel, hogy a Telekom ez esetben garantál egy minőségi szintet a hálózatán, szemben a VoIP-rendszerekkel, melyek legjobb esetben is "best effort" jelleggel működnek.

A hívásfelépülési idő is rövidebbé vált a VoLTE-kommunikáció bekapcsolását követően, bár a tárcsázást követő instant kapcsolatfelépüléstől még hosszú másodpercekre van a rendszer. VoLTE-VoLTE-kapcsolat esetén (két, egyforma Galaxy S7 készüléket, azaz azonos termináloldali környezetet használva) a legjobb hívásfelépülési idő 3,4 másodperc volt, míg a legrosszabb 4,5 másodperc. Ha a beszédhívást teljesen 2G-alapokra tettük, ennek az időnek szinte pontosan a kétszeresére, átlagosan 8-9 másodpercre volt szüksége a hálózatnak ahhoz, hogy a vonal túlsó végén felépüljön a hívás.

A hívásfelépülési idő azonban nem pusztán kényelmi szempont, a hosszúra nyúló folyamat bizonyos helyzetekben komoly csapdát is rejthet magában. Annak biztosítására ugyanis, hogy a 4G hálózatba bejelentkezett mobil is tudjon hívást indítani vagy fogadni, a CS-Fallback nevű eljárás lett bevezetve. Ennek lényege – amire a neve is utal – hogy hívásindításnál, vagy -fogadásnál a mobilt ideiglenesen vissza kell kényszeríteni a 3G-s vagy 2G-s hálózatba.

Ennek a megoldásnak része, hogy a hívásfelépítési szakaszban a beszédet kezelő CS (vonalkapcsolt) és az adat kommunikációt kezelő (csomagkapcsolt) hálózati elemek egymást közt egy "átadást" hajtanak végre, a mobil visszakerül a CS hálózatba a hívás idejéig. Ez a folyamat a hívásfelépítésnél több extra lépéssel (elemek közötti jelzésváltással) jár, ami egyrészt megnöveli a hívásfelépítési időt, másrészt külön hibalehetőség is – elvétve, de lehetnek ebből adódó hívás megszakadások. A CS fallback további hátránya, hogy ezzel az eljárással nem lehetséges hang és 4G adat szolgáltatást egyszerre használni.

Mivel a VoLTE-hívásoknál a CS fallback nem játszik szerepet, ezért a készülék a hívás teljes időtartama alatt a 4G-hálózaton tud maradni, ami a fent említett hibalehetőség kiküszöbölése mellett többek között lehetővé teszi azt is, hogy hívás közben a készülékkel továbbra is használható legyen a nagy sávszélességű internetkapcsolat. Bár ennek egyelőre kevés kézzelfogható előnye lehet a felhasználók számára, a jövőben ez az üzemmód több helyzetben is segítséget nyújthat a mobilos infrastruktúra zökkenőmentes használatához.

Elemi érdek

A hálózatok és kliensek VoLTE-képessé tétele azonban ennél is jobban érdekében áll az operátoroknak, legalábbis technológiai alapokon. A készülékek teljes 4G-re terelésével (beleértve az internethasználatot és a beszédhívást) értékes kapacitás szabadítható fel a jelenleg 2G-s és 3G-s hálózatokhoz használt spektrumokban, később pedig - amint a 4G hanghívás kellőképpen elterjed - ezt a kapacitást át lehet csoportosítani a 4G-s vagy akár 5G-s rendszerek számára, amelyek a spektrumot sokkal magasabb hatékonysággal tudják kihasználni.

Hogy erre pontosan mikor és milyen ütemben kerülhet sor, azt egyelőre nem tudni, mindenesetre nem könnyíti meg az operátorok helyzetét a tény, hogy a készülékkompatibilitás biztosítása jóval keményebb diónak mutatkozik, mint a mobilnet-kapcsolat esetén. Emellett láthatóan komoly kihívást jelent a mobilszolgáltatók számára az is, hogy az ügyfeleknek elmagyarázzák, a 4G-s hangszolgáltatással miért járnak jól, vagy jobban, mint a korábbi rendszerekkel, netán ennek apropóján nagyobb tömegeket vegyenek rá arra, hogy lecseréljék évek óta jól működő, vagy éppen csak tavaly vásárolt (okos)telefonjukat.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.