:

Szerző: Hlács Ferenc

2017. április 20. 13:39

Hirdetésblokkolót építhet a Chrome-ba a Google

Hirdetésblokkolóval irthatja a későbbiekben a bosszantó hirdetéseket a Google a Chrome böngészőben - saját reklámjait átengedve a szitán. A Wall Street Journal belsős forrásokra hivatkozva számolt be a cég lehetséges terveiről.

Egészen váratlan lépésre szánta el magát a Google, legalábbis a Wall Street Journalnak a keresőóriáshoz közel álló forrásai szerint. A vállalat egy első pillantásra leginkább kamikaze akciónak tűnő lépéssel hirdetésblokkolót beépítését fontolgatja Chrome böngészőjébe. Igaz egy hasonló húzás elsőre igen furcsának tűnhet a javarészt hirdetésekből élő vállalat részéről, a WSJ forrásai alapján azonban nem általános adblockerről lesz szó, hanem egy olyan megoldásról, amely kifejezetten a felhasználói élményre károsnak ítélt reklámokra vadászik.

Megelőző csapás?

A vállalat a korai információk szerint nem hasraütésre döntené el, hogy melyik hirdetések számítanak zavarónak, hanem a kifejezetten a területet vizsgáló, Coalition for Better Ads iparági testület által idén márciusban kiadott irányvonalak alapján. Ezek mind az asztali, mind pedig a mobil böngészőkben megjelenő reklámokat érintik és a szervezet több mint 25 ezer felhasználón végzett kutatására építenek. Az eredmények alapján a leginkább zavaró reklámok között a felugró hirdetések, az automatikusan elinduló, hangos videók, teljes képernyős reklámok és a villogó, animált hirdetések képviselik az élvonalat, a szervezet szerint ezeket lenne a legsürgősebb kigyomlálni a webes felületekről.

A Google saját hirdetéseit persze igyekszik “elfogadhatóra” szabni, ezeket pedig értelemszerűen át is engedheti majd szűrőin. A keresőóriás reklámjai egyébként nem csak saját szitáján csúsznak át, a vállalat a legnépszerűbb hirdetésblokkoló, az Adblock Plust fejlesztő Eyeo Acceptable Ads programjának is tagja, így platformja itt is jórészt immunitást élvez.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani!

Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

A hirdetések ugyanakkor még a hasonló kiskapukkal együtt is veszélyben vannak, csak az Egyesült Államokban már a felhasználók 26 százaléka használ valamilyen reklámblokkoló megoldást. Ha a Google saját kézbe veszi a dolgokat, a piac jelentős részére hatással lehet, miután böngészője asztali környezetben 58,9 százalékos részesedést tudhat magáénak. A cég egyébként tavaly mintegy 60 milliárd dolláros bevételt söpört be a hirdetésekből, ez az összeg viszont hamar csökkenésnek indulhat, ha folytatódik az adblockerek terjedése - vagy ha a cég nem szerez megfelelő irányítást a területen.

Ránézésre a cég saját hirdetésblokkolójának koncepciója nem tűnik teljesen ördögtől valónak, hiszen látszólag mindenki nyer vele, ha csak a valóban zavaró reklámok tűnnek el a webről, korábbi példákból azonban már láthattuk, hogy a gyakorlati megvalósítás során a vállalatok sokszor nem csak a felhasználók érdekeit tartják szem előtt. Ilyen volt az Eyeo fentebb már említett Acceptable Ads kezdeményezése is, amely mint kiderült nem csak a diszkrétebb, elfogadható hirdetéseket engedte megjelenni, de azoknak a cégeknek a reklámjait is, amelyek egy adott összeggel megtámogatták az együttműködést.

A Google a Wall Street Journal értesüléseit nem kommentálta, a lap szerint ugyanakkor a következő hetekben várható a funkció bejelentése (a cég még dolgozik a megoldás finomhangolásán) - de az is elképzelhető, hogy végül kihátrál a garantáltan vitákat kavaró elképzelés mögül. A vállalat az Ars Technicának nyilatkozva annyit megerősített, hogy a Coalition for Better Ads csapatával "több tekintetben is" együttműködik.

Több a kérdés, mint a válasz

Jelen, kiszivárgott formájában a Google megelőző csapása kétségbeesett lépésnek tűnik a hagyományos online hirdetések életben tartására. A cég ugyanis pontosan tudja, hogy a hirdetésblokkolás mainstreammé válását csak az tudja megakadályozni, ha visszaszorulnak a különösen zavaró hirdetési formák, ezzel enyhül a motiváció a blokkoló telepítésére. Másik oldalon pedig a saját fejlesztésű blokkolóval a felhasználói igényt csatornázni, kontrollálni is tudja - nem mellesleg immunitást biztosítva saját hirdetési technológiájának.

Komoly versenyügyi problémákat is felvet azonban a fejlesztés. A Google az online hirdetési piacon ádáz versenyt folytat számtalan szereplővel, az erőviszonyokat azonban teljesen felborítaná, ha a cég a böngészőjén keresztül avatkozhatna be ebbe a versenybe, és saját megoldását preferálná az alternatív hirdetési rendszerekkel szemben.

Nem lehetetlen, hogy az ötletet a cég szándékosan szivárogtatta ki a Wall Street Journal felé, így teszteli a visszajelzéseket a médiában, a szabályozói oldalon, a partnereknél és az iparági testületekben. Amennyiben a partnerek nyitottnak mutatkoznak erre a fájdalmas, de hosszú távon akár tisztulást hozó megoldásra, akkor a Google tovább is léphet ezen az úton.

Október 13-án, hétfőn "A modern CI / CD alapjai" címmel ONLINE képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról