Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Szót emelt a brit kormány a Google hirdetéspolitikája ellen

Habók Lilla, 2017. március 20. 13:02

Több nagy hirdető kezdte kritizálni a Google DoubleClick szolgáltatást, amely automatizáltan olyan helyeken jeleníti meg a reklámokat, amely a panaszosok szerint nem helyénvaló, és még csak nem is irányítható az elhelyezése.

hirdetés

Elege lett az Egyesült Királyság kormányának és más hirdetőknek abból, hogy a Google nem megengedett és szélsőséges tartalmak mellett jeleníti meg a saját reklámjait, ezért figyelmeztette a vállalatot, és eltávolította kampányait. A Politico értesülései szerint ennél még tovább megy az ügy, az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi vizsgálatot készül indítani a Google, a Twitter és a Facebook ellen, hogy a közösségi média óriásai mennyire tartják be az EU szabályait.

Múlt héten az Egyesült Királyság kormánya és a The Guardian eltávolította hirdetéseit a Google-ről és a YouTube-ról, mivel a DoubleClick Ad Exhange (AdX) fiókból feladott reklámok szélsőséges tartalmak mellett kezdtek megjelenni a különböző felületeken. A brit híroldal főszerkesztője levélben tájékoztatta a Google európai igazgatóját arról, hogy "teljesen elfogadhatatlannak" tartja ezt a gyakorlatot, ami a hirdetések téves használatát éri el, és addig nem hajlandó folytatni a hirdetést, amíg a cég nem tud garanciát vállalni, hogy ez a jövőben nem fog megtörténni.

Azért is jelent problémát a negatív gyakorlat, mivel az említett technológiai óriáscégek bonyolítják a digitális hirdetések döntő többségét. A The Guardian kampányainak például 85 százaléka a Google és a Facebook cégeken keresztül futott a korábbiakban. Mivel a márkák többsége alapvető fontosságúnak tartja, hogy megjelenjen a Google és a YouTube szolgáltatásán keresztül, ezért a brit főszerkesztő szerint alapvető lenne, hogy a vállalat "a legmagasabb színvonalat képviselje a nyitottságban, átláthatóságban és a mérésekben, hogy elkerülje a hirdetési visszaéléseket és a rossz elhelyezéseket. Nagyon tisztán látható, hogy jelenleg nem így áll a helyzet." - írta a Google-nek szóló panaszában.

A Google-nek ez az automatizált online hirdetés adás-vételi szolgáltatása egyre inkább vitathatóan negatív hatással van a média bevételekre, ráadásul a szélsőséges tartalmakat támogatja a reklamálók szerint. A 450 brit hirdetőt képviselő Isba is felszólalt az ügyben, és sürgeti a Google-t az eddigi gyakorlat megváltoztatására, a szabályzatok és a korlátozások áttekintésére, hogy a cégeket ne érhesse a felületen kockázat.

Továbbá a brit kormány szóvivője is hasonlóan bírálta a történteket: "A digitális hirdetések költséghatékony módok a kormány számára, hogy emberek millióit érjék el a kampányokkal, melyek például a katonai toborzással és a véradással kapcsolatosak. A Google felelős azért, hogy a hirdetések ne helytelen tartalmak mellett jelenjenek meg. Időlegesen letiltjuk a YouTube hirdetéseinket addig, amíg a Google nem ad megnyugtató visszajelzést, hogy az üzenetek és biztonságos és megfelelő módon jelennek meg."

A brit Google igazgatója egy blogbejegyzésben ígéretet tett, hogy a szolgáltatás változtat az eddigi beállításain, bár természetesen kisebbíteni próbálja a vádakat: "Az esetek nagyon kis százalékában olyan tartalommal jelennek meg hirdetések, amelyek sértik a monetizációs szabályzatunkat. Ezekben a helyzetekben azonnal eltávolítjuk a reklámokat, de tudjuk, hogy ennél sokkal többet tudunk és kell is tennünk."

A közlemény alapján a Google tavaly közel 2 milliárd vitatott hirdetést távolított el rendszerből, továbbá százezer kiadót utasított ki az AdSense programból. Mindemellett megjegyzi, hogy minden percben 400 órányi videóit töltenek fel a felhasználók a YouTube-ra és több millió oldal található a hálózatukban, ezért beismerik, hogy nem mindig tudnak lépést tartani a felülvizsgálatukkal. A következő hetekben azonban több figyelmet fog fordítani a Google a hirdetések problémájára a YouTube-on és a Google Dislay Networkön keresztül, hogy a szabályzatokat és a megjelenési feltételeket átnézze. Az Ars Technica pedig arról is beszámolt, hogy a brit kabinet és a Google között elkezdődtek az egyeztetések, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozott hirdetések megfelelőbb megjelenést kapjanak.

Jól példázza az ügy a nagy technológiai vállalatok felelősségét az interneten megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, és hogy a cég milyen módon próbálják hárítani ezt magától. A probléma párhuzamba állítható az álhírek és a szűrőbuborék kérdésével, még ha nem is annyira súlyos, de mint látható, nagyon sok céget és még az állami szerveken keresztül az adófizetőket is érinti.

Kotlin alapok Androidhoz, Android refaktorálás, React Native gyorsítósáv, UX és analitika, Azure IoT Edge, fintech élesben: alkalmazásfejlesztés banki aggregátor API-ra, itthon először!