Szerző: Hlács Ferenc

2017. március 13. 15:44

15 milliárdért veszi meg az Intel a Mobileye-t

Az önvezető autós rendszereket fejlesztő cég az Intel második legnagyobb felvásárlása. Pánik vagy okos útkeresés?

Elképesztő méretű felvásárlás előtt az okos- és önvezető autók iparága: a terület egyik legnagyobb beszállítója, az elsősorban az önvezető járművekre szánt szenzorokban és a hozzájuk tartozó szoftveres platformokban utazó Mobileye nem kevesebb mint 15,3 milliárd dollárért az Intel tulajdonába kerül. A hírről először a TechCrunch számolt be, később azonban a Mobileye és az Intel hivatalos kommunikációjában is megerősítette az felvásárlást.

Vastagon dobogós akvizíció

Ez az Intel történetének második legnagyobb felvásárlása az Altera 16,7 milliárdos bekebelezése után, továbbá ez a legnagyobb összeg, amelyet valaha izraeli vállalatért fizettek - az pedig valószínűleg senkit nem ér meglepetésként, hogy az Intel-Mobileye üzlet 2017 eddigi legnagyobb akvizíciója. A chipgyártó a megállapodással egyébként számottevően jobban járt, mint ha amerikai startupot vett volna meg, hiszen így bevethette az adóparadicsomokban, az USA-n kívül tárolt készpénzállományát és lényegében adómentes üzletet bonyolíthatott. A Mobileye 2014-ben vonult tőzsdére, jelenleg mintegy 10,5 milliárd dolláros piaci kapitalizációt tudhat magáénak.

Mobileye EyeQ1 - az első ADAS-chip az izraeliek műhelyéből.

A két cég kapcsolata nem az akvizícióval kezdődött, a chipgyártó tavaly a Mobileye és a Delphi közös kezdeményezésébe is beszállt partnerként, amelyben a cégek egy autógyártóknak szánt, kulcsrakész önvezető rendszert fejlesztenek, az Intel emellett a Mobileye-jal és a BMW-vel közösen is dolgozik egy 2021-ben piacra dobható önvezető autón. Utóbbi projekt kereti között egyébként a trió 40 járművet már fel is szerelt technológiájával és aktívan teszteket folytat.

Az 1999-ben, Izraelben alapított Mobileye az iparág egyik legnagyobb ADAS (Advanced Driver Assistance System) azaz fejlett vezetéssegítő rendszer beszállítójának számít, ügyfelei között a BMW, General Motors és a Volvo is ott van, illetve korábban az okos- és önvezető autók egyik pionírjának számító Tesla ellátóinak sorában is szerepelt. Utóbbi két cég viszonya ugyanakkor mára megromlott, az elmúlt év Tesla-baleseteit követő biztonsági viták miatt, az elektromosautó-gyártó pedig tavaly nyáron be is jelentette, szakít a Mobileye-jal és fokozatosan saját fejlesztésű technológiára vált.

Útkeresés, minden áron

Eddig sem volt titok, hogy az Intel szándékai nagyon is komolyak az önvezető autók piacán, a gyártó tavaly novemberben bejelentette, negyedmilliárd dollárt fektet a sofőr nélküli járművek fejlesztését célzó projekteke. A cég nem sokkal ezután 15 százalékos részesedést vásárolt a német HERE térképalkalmazásban, továbbá együttműködést is aláírt a céggel a nagyfelbontású térképek valós idejű frissítését célzó közös kutatás-fejlesztés kapcsán.

Az Intel becslései szerint az önvezető járművek piaca 2030-ra mintegy 70 milliárd dollárosra hízik majd - ebből pedig a processzorairól elhíresült cég is ki akarja hasítani a maga szeletét. A felvásárlással a Mobileye-t az Intel tavaly létrehozott, kifejezetten az önvezető autók fejlesztésére fókuszáló ágazatába, az Automated Driving Groupba (ADG) olvasztja be (vagy inkább fordítva). Az ADG főhadiszállása ezzel Izraelbe kerül, ahol a divíziót a Mobileye társalapítója és műszaki igazgatója, Amnon Shashua professzor vezeti majd.

Poszt-PC korszak az Intelnél is?

A chipgyártó jelenleg komoly útkeresésben van. Miután a méretes okostelefon-piacról nagyrészt kiesett, minden áron el akarja kerülni a hasonló bukások lehetőségét, ezért a különböző feltörekvő szegmensekben már a viszonylag korai időszakban igyekszik megvetni a lábát - akár kemény összegek árán is. Az önvezető autók piaca mellett ilyen még az IoT is, amelyet az Intel ugyancsak elkötelezetten ostromol. A cég egyébként maga is rendelkezik az autókban és az IoT eszközökben egyaránt hasznosítható szenzortechnológiákkal, mint a RealSense - könnyen lehet, hogy a Mobileye felvásárlása utóbbi fejlesztésének is új lendületet ad.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A saját fejlesztések ugyanakkor az elmúlt években háttérbe szorulni látszanak, a vállalat inkább felvásárlásokkal csáklyázza meg az ígéretes új területeket. A zsugorodó PC-s eladások és a lekésett okostelefonos szegmens melletti útkeresés során a kész termékekkel jóval gyorsabban válhat egy-egy piac aktív szereplőjévé a cég, mint időigényes kutatás-fejlesztéssel.

A Mobileye-jal ilyen szempontból a gyártó különösen jól jár, hiszen nem csak technológiát kap, de annak ügyfelei és szerződései is hozzá vándorolnak. A hamarosan már az Intel ADG alatt működő Mobileye eladott termékeiből, például a cég autós EyeQ SoC lapkáiból és nagy teljesítményű FPGA chipjeiből származó bevétel a jövőben az Intel profitál majd - sőt később akár még növelheti is nyereségét, ha saját FPGA gyártásával sikerül összehangolnia a bekebelezett cég gyártását.

Nem PC-s modell

Az Intel sok évtizedes történetében meghatározó piaci modell a horizontális szegmentáció volt: a cég egyetlen fontos komponensre, a CPU-ra koncentrált, ezen a relatív szűk területen igyekezett maximalizálni részesedését és profitját. A stratégiát látványos siker követte, a cég dominálja a PC-s és szerveres CPU-k piacát, a noteszgépektől a legnagyobb üzleti kritikus rendszerekig meghatározó szereplő - és vastagon nyereséges. Ez azért szokatlan, mivel az Intel csak egyik tényezője a kész terméknek, a(z OEM) gyártó és a szoftverplatformot szállító Microsoft mellett.

Érdekes azonban látni, hogy az Intel ezzel a stratégiával most szakít, a Mobileye felvásárlásával teljes saját ADAS-platformot fog szállítani, félvezetőkkel, egyéb hardverkomponensekkel és szoftverrel együtt. A cég egyébként "tier 2" autóipari beszállítónak számít - a "nulladik" szintet maguk az autógyártók jelentik, az első szinten pedig a közvetlen beszállítók állnak. Így a Mobileye nem a gyártók közvetlen partnere, hanem platformjára más szereplők építenek megoldásokat és ezt értékesítik tovább az autómárkák felé. A tier 1-es partnerek listája hosszú, a Delphi mellett a Gentex, az Autoliv, a HiRain, a Magna Electronics, a ZF-TRW, a Bendix és számos más nagyágyú szerepel.

Növekvő részesedést tesz ki azonban az "aftermarket", vagyis utólag, gyártás után beszerelt ADAS-rendszerek értékesítése is a Mobileye forgalmából: 2015-ben 16 százalék, 2016-ban már 23 százalék volt a forgalomból ez a szegmens, a fő vásárlók között az üzleti és kormányzati flották, biztosítók és felhasználók voltak. Az autók utólagos "felokosítása" tehát már közel százmilliós piac ennél a cégnél.

Nagyot harap

A Mobileye ma meghatározó szereplője a robbanás előtt álló ADAS-piacnak, bevétele 2016-ban 358 millió dollárt tett ki - az előző két évben 240 illetve 144 millió volt. Összehasonlításképp az Nvidia éves autós bevétele 487 millió dollár, és abban benne van az infotainment rendszerek értékesítése is. A vállalat ráadásul már vastagon nyereséges, az elmúlt évben 108 millió dolláros adózott nyereséget könyvelt el - szó sincs tehát egy veszteséget veszteségre halmozó startupról.

A fentiek tükrében persze még mindig kétséges, hogy a cég 10 milliárdos piaci értékelése és az Intel 15 milliárdot meghaladó felvásárlási ajánlata valós értéket tükröz-e. Az már most látszik, hogy az ADAS-piac épp a robbanásszerű növekedés küszöbén áll, az önvezető technológiák néhány éven belül várhatóan tömegtermelésbe állnak, teljesen átalakítva ezzel az emberi közlekedést. Nem véletlen, hogy az olyan gigacégek, mint az Intel vagy a Google egy ideje igyekeznek jól helyezkedni a piacon és fejlesztéssel (vagy vásárlással) próbálják pozícióikat bebiztosítani.

a címlapról