Szerző: Koi Tamás

2017. február 28. 13:01:00

Ízlelgetik a szolgáltatók az SMS utódját

Egyre több mobilszolgáltató hálózatában érhető el az SMS-t és MMS-t leváltani szándékozó új technológián, a Rich Communication Services-en alapuló üzenetküldés. A szolgáltatás egyik legaktívabb támogatója ugyanakkor az a Google, mely többszöri próbálkozás ellenére sem tudott saját maga életképes üzenetküldő platformot létrehozni.

Az SMS 25. születésnapján lassan körvonalazódni látszik, hogy melyik új generációs kommunikációs platform válthatja ki a negyed évszázados szöveges üzenetet. Bár a felhasználók jelentős része ma már a népszerű csevegőplatformok felé fordul, ezek közül még a legnépszerűbbnek számító platformok sem érnek el annyi felhasználót (becslések szerint közel 3-3,5 milliárd embert), mint az SMS. A rövid szöveges üzenet helyébe szánt Rich Communication Services (RCS) mögött egyre több iparági szereplő sorakozik fel, a feleket pedig az üzenetküldő platformok szegmensében eddig több bukott próbálkozással is rendelkező Google próbálja összeterelni.

Mai gyerek

Az egészen fiatal, mindössze tavaly novemberben véglegesített RCS Universal Profile szabvány hasonló extra funkciókat biztosít a felhasználóknak, mint egy chatprogram, azaz az üzenetek a szövegen túl más elemekből (képek, hangfájlok, videók stb) is állhatnak, támogatott az olvasottsági státusz-visszajelzés és a csoportos chat. A platform egyik legnagyobb előnye éppen az univerzális felépítéséből adódik, illetve abból, hogy használatához nincs szükség semmilyen regisztrációra, sőt, bizonyos esetekben külön alkalmazásra sem.

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról (x) 90 fős előadó lesz a konferencián, segítve az eligazodást, kiemeltük neked a hét kedvencünket.

Így például az Android saját SMS-kliense egy múlt heti frissítéssel amellett, hogy nevet változtatott Android Messages-re, már támogatja az RCS üzenetküldést, vagyis azok a felhasználók, melyek okostelefonjukon frissítették az alkalmazást, és a szolgáltatójuk támogatja az RCS üzenetküldést, használhatják az új rendszert külön app telepítésre nélkül. Mindebből az is következik, hogy a rendszert támogatnia kell a mobilszolgáltató hálózatának is, ezen a téren azonban van még hova fejlődniük az operátoroknak.

A hagyományos mobilnetes adatkapcsolaton keresztül kommunikáló RCS bevezetéséhez itt is igyekszik segítséget nyújtani a Google, mely saját, Jibe RCS felhőszolgáltatásával gyakorlatilag a szolgáltatók közti RCS adatforgalomhoz kínál egy könnyen illeszthető hátteret. A Jibe RCS cloud iránt a Google szerint eddig hat szolgáltató érdeklődött, a Sprint, a Rogers, az Orange, a Globe, valamint a Telenor Csoport és a Deutsche Telekom. A Vodafone már használja a technológiát 10 országra kiterjedően, a brit cég ugyanakkor nem a Jibe RCS-re építi saját adatcserélő rendszerét, ettől függetlenül az RCS üzenetküldést támogatja a frissített Android Messages appon keresztül.


Üzleti lehetőségek az RCS-ben

Az RCS sikere jó eséllyel így sem azon áll vagy bukik, hogy mennyire tudja az elterjedt üzenetküldő platformokat kiváltani, sokkal inkább azon, hogy a szolgáltatók és potenciális partnereik mennyire látják meg benne az üzleti célú felhasználási lehetőséget. A Google szerint a különböző szolgáltatócégek, bankok számára óriási marketingpotenciállal bír, hogy a csak szöveget tartalmazó, erősen korlátozott tartalmú SMS-ek helyett gazdagabb tartalmat tudnak eljuttatni az előfizetők készülékeire.

Az új rendszer további nagy előnye lehet a visszamenőleges kompatibilitás is, így abban az esetben, ha a címzett készüléke valamilyen okból nem RCS képes, ugyanazzal az alkalmazással küldhető a számára SMS is. Ez azonnal felveti a kérdést, hogy a jelenleg is aranytojást tojó tyúknak tekintett SMS-hez képest az RCS-t a szolgáltatók hogyan pozicionálják, hogyan árazzák majd. Nem elhanyagolható szempont ennek kapcsán az sem, hogy míg az SMS jóformán egyetlen költségét a szabályozó által meghatározott végződtetési díj képzi, addig az RCS esetén ezzel elméletileg nem kell már számolni.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 19. 06:47

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.