Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
>> Hibrid felhőtől a konténereken át, egészen a kvantumprogramozásig - 6 klassz téma a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján. <<

Brutális összegű bírságot szabtak ki a Telekomra

Koi Tamás, 2017. január 19. 13:47
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Gazdasági Versenyhivatal eddigi fennállásának fogyasztóvédelmi területen kiszabott legnagyobb összegű, 600 millió forintos bírságot fizethet a Magyar Telekom, amiért 2014-ben és 2015-ben több kampányon keresztül jogsértően reklámozta 4G-s hálózatát. A GVH emellett szokatlanul kemény szavakkal illette a piaci körülményeket is.

A fogyasztóvédelmi területen rekord összegűnek számító, 600 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Telekomra. A hivatalból indított, nemrég lezárult vizsgálat során a GVH úgy ítélte meg, hogy a piacvezető távközlési szolgáltató 2014-ben és 2015-ben több kampányra is kiterjedően jogsértően reklámozta 4G-s hálózatát, egész pontosan annak kiterjedtségét, lefedettségét. A versenyügyi szerv indoklásában szokatlanul kemény szavakat használt a magyar mobilpiac egészét illetően is.

Pillanatnyi előnyök

A hivatal a a vizsgálat során a Telekom kampányának 2014 októbere és 2015 júniusa között megjelent tájékoztatásait vette nagyító alá. E kampányok főüzenete a a GVH tájékoztatása szerint a Telekom 4G hálózatának mérete volt. A Telekom azt üzente reklámjaival a fogyasztóknak, hogy a Telekom 4G hálózata nagyobb, mint másik két versenytársáé, a Telenoré és a Vodafone-é. Ezen üzenet hangsúlyosan jelent meg a vizsgált kampányokban, többek között „A Telekom bekapcsolta Magyarország legnagyobb 4G mobilhálózatát!” állítás közzétételével - áll a GVH sajtóközleményében.

Csakhogy ez az állítás csak egy adott időpontra vonatkozott - érvel a GVH -, hiszen a mobilszolgáltatások sajátosságai, illetve a gyorsan zajló hálózatfejlesztések miatt egy ilyen állapot nem tartható fenn tartósan. Tény ugyanakkor, hogy egy adott időszakban a Telekom 4G-s mobilhálózatának lefedettsége szembeötlően nagyobb volt a versenytársakénál - a cég 2014. október 18-án egyetlen nap alatt új frekvenciasávok bevonásával 53%-ról 73%-ra növelte a 4G-s hálózat országos kültéri lefedettségét. A szolgáltató egyébként ahhoz, hogy ezt megtehesse, a fejlesztéseket folytassa, illetve a hálózatot hosszú távon (20 éven keresztül) is üzemeltethesse, összesen 58 milliárd forintot fizetett az államnak frekvencia licencdíj címen, illetve havonta mintegy 270 millió forint sávdíjat is fizet a teljes spektrumért.

A GVH szerint ugyanakkor a fenti előny akár meg is szűnhet a magyar mobilpiacon az előfizetők által általánosan vállalt kétéves hűségszerződés ideje alatt, ezen ismeret hiánya viszont torzíthatja a fogyasztó döntését. A szervezet a határozat indoklásában emellett külön kiemelte, hogy a magyarországi mobilpiacon különösen fontos megakadályozni, hogy egy piacvezető vállalkozás a piac dinamikáját figyelmen kívül hagyó összehasonlító reklámokkal sugalljon a fogyasztóknak olyan előnyt, mellyel akár két évig is magukhoz köthetik az előfizetőket.

A hivatal kiemelte azt is, hogy Magyarországon az internetpenetráció az OECD-országok közül az egyik legalacsonyabb, az árak ugyanakkor a legmagasabbak között vannak, valamint azt, hogy a piac mindemellett kevés szereplőt vonultat fel, így az ilyen reklámok különösen hátrányosan befolyásolják a versenytársak helyzetét így a verseny intenzitását is. Bár a GVH ezzel nem deklarálta, hogy a magyar mobilpiacon ne lenne versenyhelyzet, ez az első alkalom, hogy a magyar versenyügyi szerv az OECD-adatokra hivatkozik indoklásában.

Felzárkóztak egymásra

Tény, hogy a 4G-s hálózatok országos lefedettségét illetően a mobilszolgáltatók közti különbségek ma már jóval kevésbé szembeötlőek, mint 2014. októberében voltak. Ez részben éppen egy szolgáltatók közötti kölcsönös frekvencia-haszonbérleti megállapodásnak köszönhető, melynek eredményeként 2015. elejétől a Telekom és a Telenor összekapcsolta 4G-s hálózatának egy részét, ezzel a két cég lefedettsége és a hálózat sávszélessége gyakorlatilag azonnal közel azonos szintre ért.

A Telekom és a Telenor 4G-s hálózatának országos kültéri lefedettsége ma egyaránt eléri a 98%-ot, a Vodafone-nál ez az érték az év végén 93,8% volt. A magyar mobilpiacon ezzel együtt évek óta nincs olyan konszenzusos metodika, mellyel az operátorok hálózati lefedettsége hitelt érdemlően össszehasonlítható.

A Telekom szerint tárgyilagos volt

"A Magyar Telekom a mai napon vette kézhez a Gazdasági Versenyhivatal határozatát. A Magyar Telekom álláspontja az, hogy a Magyarország legnagyobb 4G hálózatáról szóló reklámállítás nemcsak valós (amint azt a GVH határozata is kimondja), hanem ellenőrizhető és tárgyilagos is volt, így a Magyar Telekom bíróságon fogja megtámadni a határozatot” - áll a Telekom lapunknak eljuttatott reakciójában.
Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
6 klassz téma, 6 jó előadó a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján.