Küszöbön a FreeSync 2
Csúcskategóriás monitorokba szánja a FreeSync második generációját az AMD. A változtatható frissítési gyakoriság az új technológiánál másodlagos szerepbe vonul, az új kulcsszó: HDR.
Megérkezett az AMD FreeSync technológiájának második generációja - legalábbis félig-meddig. A megoldást a cég a rivális Nvidia G-Sync ellen indította harcba, amely a monitorok képfrissítési gyakoriságát hivatott szinkronizálni a videokártyák által generált képkockák tempójával - ezt a funkciót a vállalat az első verzióval már kipipálhatta, így idén máshova tolódnak a hangsúlyok. A FreeSync 2 esetében nem a képkockák szinkronizációja áll a középpontban, ahogy azt a termék neve sugallná, hanem a játékoknál is egyre nagyobb hangsúlyt kapó HDR, egész pontosan annak kiterjedtebb támogatása Windows alatt - az ugyanis jelenleg erősen foghíjas a platformon, az üzemmód használata sok esetben jelentős beviteli késleltetéssel jár.
Az AMD ezt a problémát úgy oldaná meg, hogy a lehető legtöbb, a HDR üzemmódhoz kapcsolódó feladatot leveszi a Windows válláról és inkább saját hatáskörben végzi el azokat. A FreeSync 2 egy saját HDR pipeline-t hoz létre, amely a Windows többlépcsős HDR színbeállítási folyamatát egyetlen lépésre egyszerűsíti: az egyes játékok a beállítást közvetlenül a FreeSync 2 támogatással rendelkező monitorok natív megjelenítési képességeihez igazodva végzik el, a streamet pedig az AMD driverei és hardvere juttatják el a megjelenítőhöz, anélkül, hogy külön másodlagos színbeállításra lenne szükség. A módszerrel az AMD szerint a késleltetés jelentősen csökkenthető.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Ehhez persze az adott szoftver oldaláról is szükség van a FreeSync 2 támogatására, így a funkció csak akkor kapcsol be, ha arra az adott játék vagy egyéb szoftver is fel van készítve, jelenlegi állás szerint a Windows továbbra is szabványos sRGB módban működik alatta, ha nem fut teljes képernyős program.
A technológia bár ígéretes, annak népszerűsítése az AMD-nek nem lesz könnyű feladat, hiszen nem csak a monitorgyártókat, de a játékfejlesztőket is meg kell győznie, hogy azok termékeiket tegyék kompatibilissé megoldásával. Szerencsére ez a játékkészítők oldalán az AMD által biztosított FreeSync 2 API-val felfegyverkezve viszonylag egyszerű feladat - de így is extra tennivalóról van szó, így a kezdeményezés nincs kockázat nélkül.
A monitorgyártóknál a cégnek valamivel könnyebb dolga lesz, főként figyelembe véve, hogy a FreeSync első generációja is siker volt a cégek körében, az AnandTech 121 FreeSync támogatással szerelt kijelzőt számolt össze. Akárcsak az első verzió, a FreeSync 2 is viszonylag kis befektetéssel lehet olyan hozzáadott érték a monitoroknál, amelynek hála a gyártók számottevően vaskosabb árcédulát tehetnek az eszközökre, így őket valószínűleg nem kell majd sokat győzködni a megoldás implementálására.
Célkeresztben a csúcskategória
Igaz a kiterjesztett HDR támogatás a frissített szabvány leglátványosabb újítása, a FreeSync középpontjában eredetileg álló változtatható frissítési gyakoriságon is igazított az AMD. Minden FreeSync 2 matricával érkező monitornak támogatnia kell majd az LFC (Low Framerate Compensation) funkciót, amelynél a kijelző által támogatott maximális frissítési gyakoriság legalább a minimum érték két és félszerese kell, hogy legyen. Ez a technológia első generációjánál nem volt követelmény, ami változó játékélményhez vezetett a különböző árkategóriákba pozicionált, FreeSync támogatással érkező monitorokon, a vállalat most ezt tenné egységesebbé.
Mindez egyben azt is jelenti, hogy a megoldás a második generációval erősen a csúcskategóriás monitorok felé tolódik, a fenti követelményeknek a gyártók egyelőre valószínűleg nem fognak tudni megfelelni az alacsonyabb árkategóriákban - egyben az AMD számára is eggyel komplexebb feladattá válik a címre pályázó megjelenítők tesztelése.
A videokártyák oldaláról szerencsére nem követel majd hardveres frissítést a technológia, minden FreeSync támogatással érkező GPU támogatja majd a megoldás második verzióját is, ahhoz csupán egy driverfrissítésre lesz szüksége. Azt egyelőre az AMD nem közölte, várakozásai szerint mikor kerülnek piacra az első FreeSync 2-es monitorok, a korai modellekre azonban jó eséllyel még idén számíthatunk.